  • 1. Data: 2010-02-04 08:56:36
    Temat: Autoalarm - goła syrena?
    Od: pwz <p...@o...eu>

    Witam!

    Rozpocząłem ten wątek na pl.misc.samochody, ale w międzyczasie
    stwierdziłem, że to jednak chyba jest wątek dla pl.soc.prawo. Dlatego
    pozwalam sobie zacytować to, co już napisałem na 'samochodach':

    Zacznę od krótkiego pytania: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
    autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
    jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

    A teraz je nieco rozwinę:

    Pytam, ponieważ niedawno niechcący podsłuchałem rozmowę w ASO (jeżeli ma
    to znaczenie: Renault), w której pan sprzedawca tłumaczył klientowi, że
    montują tylko jeden rodzaj alarmu i że to jest właśnie taki autoalarm,
    który - włączony - jedynie wyje i świeci, nie ma natomiast żadnych
    innych funkcji, tzn. ani odcięcia paliwa ani "antynapadu" itp. I że jest
    to podyktowane "prawem unijnym" (swoją drogą to osobny temat z tego typu
    tłumaczeniem), które właśnie określa, że autoalarm nie może odcinać
    paliwa itp., a tylko co najwyżej wyć i świecić. Ile w tym prawdy - nie wiem.

    W moich poszukiwaniach po prawodawstwie wspólnotowym/unijnym
    (http://eur-lex.europa.eu/) znalazłem m.in. coś takiego:

    Regulamin nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów
    Zjednoczonych (EKG ONZ) -- Jednolite przepisy dotyczące homologacji
    systemów alarmowych pojazdów oraz pojazdów w zakresie ich systemów
    alarmowych. (Dziennik Urzędowy L 351 , 30/12/2008 P. 0001 - 0043)

    , a tam definicja:
    "System alarmowy pojazdu" oznacza system przeznaczony do instalowania w
    typie pojazdu (typach pojazdów), mający powiadamiać o bezprawnym
    wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te
    mogą zapewniać dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu

    oraz dalej:
    5.10. W skład systemu alarmowego pojazdu może wchodzić immobilizer,
    który spełnia wymagania części III niniejszego regulaminu.

    i jeszcze:
    14.1. "System alarmowy (systemy alarmowe)" oznacza układ podzespołów
    zainstalowanych jako oryginalne wyposażenie typu pojazdu,
    zaprojektowanych w celu powiadamiania o bezprawnym wtargnięciu do
    pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą zapewnić
    dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu.

    Czyli z powyższego nie wynika (chyba), że alarm nie może unieruchamiać
    pojazdu... Nie udało mi się znaleźć więcej dokumentów WE/UE opisujących
    bardziej szczegółowo autoalarmy. W prawie polskim - przypuszczam, że
    jest co najmniej jakieś rozporządzenie na ten temat, ale nie potrafię go
    znaleźć po haśle "(auto)alarm"...

    Tak czy inaczej fajnie byłoby tę sprawę raz a porządnie wyjaśnić, żeby:
    albo mieć potwierdzenie tego, co mówi ASO albo móc się z tego typu
    tłumaczeń obśmiać.

    Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do
    konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
    dokładnie określający co może/nie może robić alarm... Bo póki co "każdy"
    stwierdza, że z tym alarmem ma być "tak a tak", jednocześnie nie
    potrafiąc podać źródła/podstawy prawnej...

    Pomożecie?
    pwz

  • 2. Data: 2010-02-04 12:11:01
    Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "pwz" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > stwierdza, że z tym alarmem ma być "tak a tak", jednocześnie nie potrafiąc

    Z tego co ja wiem, są jakieś przepisy (nie wiem jakie) zabraniające tego by
    można było automatycznie lub zdalnie zatrzymać pojazd będący w ruchu bo może
    to spowodować śmiertelny wypadek lub katastrofę drogową. Tu ludzkie życie
    (życie przestępców także) stawia się ponad martwe mienie. Technicznie
    przecież nie jest to żaden problem: samochód mógłby być unieruchomiony
    autmatycznie lub "ręcznie" np za pomocą telefonu niezależnie gdzie by się
    znajdował.
    To jest podobne założenie do tego że alarm w przypadku nieuprawnionego
    użycia nie może przestrzelić siedzenia, porazić prądem osoby we wnętrzu
    samochodu lub wypełnić wnętrze pojazdu trującym gazem. Nie może nawet
    uwięzić złodzieja we wnętrzu. Technicznie przecież mógłby to zrobić bez
    najmniejszego przoblemu.

    Natomiast myślę, że nie ma żadnych przeciwskazań do tego aby dowolną
    techniką uniemożliwić uruchomienie pojazdu. Z kolei w intereseie producentów
    pojazdów i ubezpieczycieli jest jednak by auta były w jakimś odsetku
    kradzione. To zwiększa sprzedaż samochodów i ubezpieczeń. Proste alarmy
    montowane przez producentów to niski koszt produkcji.
    --
    Jakare