  • 11. Data: 2005-04-22 19:53:49
    Temat: Re: Allegro - sprzedawca odmawia sprzedaży auta
    Od: dabi <d...@p...pl>

    dnia 22.04.2005 o godzinie 17:33 użytkownik B4st3k napisał:

    > Użytkownik "filigaro" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    > no a mi sie nasuwa takie cos - on przeciez jest juz wlascicielem tego
    > samochodu, bo sama umowa sprzedazy przenosi wlasnosc na nabywce jezeli
    > chodzi o rzecz okreslona co do tozsamosci...art 155 kc
    > w zwiazku z tym roszczenie windykacyjne??? :D pewnie w moim toku rozumowania
    > jest tutaj jakas wielka luka wiec prosze o lagodne wyprowadzenie mnie z
    > bledu:)

    Zgodnie z 222 § 1 k.c roszczenie windykacyjne mi także wydaje się być
    jakimś sposobem. Jednak w tej sprawie sprzedający dał do informacji jedynie
    to, że 'oferta jest nieaktualna', najprawdopodobniej więc sprzedał już to
    auto. Jak w tym przypadku ma się sprawa roszczenia windykacyjnego?

    --
    pozdrawiam
    dabi

  • 12. Data: 2005-04-22 20:37:12
    Od: "B4st3k" <B...@p...onet.pl>

> [...]
    > to, że 'oferta jest nieaktualna', najprawdopodobniej więc sprzedał już to
    > auto. Jak w tym przypadku ma się sprawa roszczenia windykacyjnego?

    no coz wlasnosc jest prawem bezwzglednie obowiazujacym
    w zwiazku z tym roszczenie jest skuteczne przeciw kazdemu kto posiada jego
    wlasnosc
    nabycie od nieuprawnionego - art 169 a tutaj zastosowanie par.1 - nie minely
    3 lata od utraty rzeczy przez wlasciciela wiec nowy wlasciciel nie nabyl
    wlasnosci nawet jesli jest w dobrej wierze
    i tyle:)

  • 13. Data: 2005-04-22 20:41:49
    Od: "B4st3k" <B...@p...onet.pl>

    aha - chyba ze to ty "nabyles" po tym kims innym
    ale to by trzeba bylo ustalic, "zawarcie umowy w wyniku aukcjinastepuje z
    chwila udzielenia przybicia"
    ja podejrzewam jednak ze oferta juz nieaktualna bo cena sie pewnie
    sprzedajacemu nie spodobala:)

  • 14. Data: 2005-04-23 20:25:57
    Od: dabi <d...@p...pl>

    dnia 22.04.2005 o godzinie 22:41 użytkownik B4st3k napisał:

> [...]
    > chwila udzielenia przybicia"
    > ja podejrzewam jednak ze oferta juz nieaktualna bo cena sie pewnie

    Zapewne tak jest. Gdyby cena była porównywalna z innymi zainteresowałbym
    się konkurencyjną ofertą. Wylicytowałem jednak auto za bardzo atrakcyjną
    cenę.

    --
    pozdrawiam
    dabi

  • 15. Data: 2005-04-23 20:40:13
    Od: dabi <d...@p...pl>

    dnia 22.04.2005 o godzinie 22:37 użytkownik B4st3k napisał:

> [...]
    > 3 lata od utraty rzeczy przez wlasciciela wiec nowy wlasciciel nie nabyl
    > wlasnosci nawet jesli jest w dobrej wierze

    Niezupełnie rozumiem treść 169 artykułu w odniesienu do mojej sprawy.
    Czy oznacza to, że auto będzie faktycznie moją własnością dopiero po 3
    latach? - przecież to bez sensu... Z chwilą zawarcia umowy sprzedawca
    powinien być zobowiązany dostarczyć mi sprzedawany towar - mnie nie powinno
    interesować czy dysponuje on takim towarem. Logicznie możliwe są dwa
    rozwiązania: albo sprzedający się wywiązuje z umowy, albo rekompensuje mi
    straty poniesione przez niezrealizowanie tranzakcji.

    Sprzedający był osobą uprawnioną do sprzedaży auta - a przynajmniej tak
    zakładam gdyż wystawił auto na aukcji. Możliwe jest jednak, iż sprzedający
    aktualnie nie ma możliwości sprzedania mi takiego auta, gdyż do tej pory
    zdążył je sprzedać poza allegro.

    Ogólnie rzecz biorąc sytuacja wygląda następująco: między mną a
    sprzedającym zostaje zawarta umowa kupna-sprzedaży, jednak sprzedawca po
    zawarciu umowy wycofuje się z jej realizacji (przyczyny są mi bliżej
    nieznane). Na jaką podstawę prawną musiałbym się powołać w sądzie? Jakie
    byłyby szanse wygrania sprawy?

    Z Allegro otrzymałem taką odpowiedź:
    [... - niezbyt na temat :)]
    Sprzedający jest zobowiązany do sprzedaży za cenę osiągniętą na licytacji.
    Ma Pan również możliwość dochodzenia swych praw przed sądem powszechnym.

    --
    pozdrawiam
    dabi

  • 16. Data: 2005-04-24 18:27:19
    Od: "B4st3k" <B...@p...onet.pl>

> [...]
    > rozwiązania: albo sprzedający się wywiązuje z umowy, albo rekompensuje mi
    > straty poniesione przez niezrealizowanie tranzakcji.

    powolalem art 169 - bo chodzilo mi o sytuacje ktora mialaby miejsce gdyby
    ten pan sprzedal samochod komus innemu niz tobie juz po aukcji.
    to do nowego nabywcy zastosowanie mialby art 169 - bo nabyl on sdamochod od
    nie wlasciciela - bo w takim przypadku wlascicielem jestes juz ty!
    on tylko ma twoj samochod w posiadaniu i powinien ci go wydac na twoje
    zadanie a jak nie to roszczeniem windykacyjnym go;)
    nie bierz moiich uwag na super powaznie bo nie jestem ani praktykiem a z
    prawem to mozna powiedziec ze moje poczatki dopieroteraz sa:) no ale jakis
    trop to to moze jest...

> [...]
    >zawarciu umowy wycofuje się z jej realizacji (przyczyny są mi bliżej
    >nieznane). Na jaką podstawę prawną musiałbym się powołać w sądzie? Jakie

    jaka tam podstawe prawna, wykazujesz ze jestes wlascicielem bo zawarliscie
    umowe sprzedazy i tyle:)