  • 1. Data: 2005-10-15 23:36:49
    Temat: Allegro, podatki, itp - pytanie profilaktyczne
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Ponieważ mnożą się wezwania do US w temacie Allegro, chciałbym
    "profilaktycznie" zapytać.
    Od kilku miesięcy sprzedaję na Allegro małe urządzenia elektroniczne własnej
    "produkcji".
    Są to tester do samochodowych sond, w cenie około 100 zl. Sprzedaję tego
    kilka - kilkanaście sztuk w miesiącu.
    Jest to oczywiście produkcja "od zera"; sam robię obudowy, kupuję części,
    składam, itp.
    Zysk z 1 szt to około 40 zł. Ponieważ nie mam żadnej zarejestrowanej
    działalności, podzespoły kupuję częściowo po prostu w sklepie, a częściowo w
    firmie wysyłkowej - ale - ponieważ ta firma sprzedaje tylko dla innych firm,
    to kupuję na firmę "znajomą", i faktury są na nią (leżą u mnie, bo tamta
    "znajoma" firma z nich nie korzysta).
    Sprzedałem tego do tej pory niewiele, kilkadziesiąt szt. i mam zamiar
    uczciwie zapłacić podatek, ale oczywiście od prawdziwego dochodu, a nie od
    obrotu. Czyli mniej więcej od 50% sprzedaży. I teraz pytanie; jeżeli US
    zechce się przyczepić, to czy będzie mieć do czego ? Zbieram te faktury,
    które dostaję, mam też większość paragonów (ale nie wszystkie). Oczywiście
    można dosyć łatwo sprawdzić, ile kosztują materiały do takiego urządzenia.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-10-16 07:52:49
    Temat: Re: Allegro, podatki, itp - pytanie profilaktyczne
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sun, 16 Oct 2005 01:36:49 +0200, Sundayman napisał(a):

> [...]
    > "produkcji".
    > Sš to tester do samochodowych sond, w cenie około 100 zl. Sprzedaję tego
    > kilka - kilkanaœcie sztuk w miesišcu.
    > Jest to oczywiœcie produkcja "od zera"; sam robię obudowy, kupuję częœci,
    > składam, itp.
    > Zysk z 1 szt to około 40 zł. Ponieważ nie mam żadnej zarejestrowanej
    > działalnoœci, podzespoły kupuję częœciowo po prostu w sklepie, a częœciowo w
    > firmie wysyłkowej - ale - ponieważ ta firma sprzedaje tylko dla innych firm,
    > to kupuję na firmę "znajomš", i faktury sš na niš (leżš u mnie, bo tamta

    Już się naraziłeś na poważne konsekwencje : prowadzenie działalności
    gospodarczej bez zgłoszenia. Nie tylko grozi Ci naliczenie podatków "po
    uznaniu " US ale również postępowanie karne skarbowe.

    > Sprzedałem tego do tej pory niewiele, kilkadziesišt szt. i mam zamiar
    > uczciwie zapłacić podatek, ale oczywiœcie od prawdziwego dochodu, a nie od
    > obrotu. Czyli mniej więcej od 50% sprzedaży. I teraz pytanie; jeżeli US
    > zechce się przyczepić, to czy będzie mieć do czego ? Zbieram te faktury,
    > które dostaję, mam też większoœć paragonów (ale nie wszystkie). Oczywiœcie
    > można dosyć łatwo sprawdzić, ile kosztujš materiały do takiego urzšdzenia.

    Te faktury u Ciebie nie będą żadnym dowodem w sprawach o ustalenie dochodu
    ponieważ nie są wystawione na twoją firmę. Dodatkowo narażasz
    zaprzyjażnioną firmę na konsekwencje ( poczytaj o firmanctwie ) oraz siebie
    za poświadczanie nieprawdy.

    pozostaje jak najszybciej założyć firmę jak chcesz to dalej ciągnąć, albo
    zawrzeć umowę z zaprzyjażnioną firmą i parcować dla nich na umowę o pracę/
    zlecenia lup tp., a sprzedawcą powinni być oni.

    Zostaje Ci tylko się modlić żeby US nie przyszedł Cię sprawdzić - bo z tego
    co sprzedaleś nie da się już nijak wykręcić.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2005-10-16 08:27:56
    Od: rezist <s...@p...com>

    > Ponieważ mnożš się wezwania do US w temacie Allegro,

    powaznie? gdzie?

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 4. Data: 2005-10-16 11:39:15
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Już się naraziłeś na poważne konsekwencje : prowadzenie działalności
    > gospodarczej bez zgłoszenia. Nie tylko grozi Ci naliczenie podatków "po
    > uznaniu " US ale również postępowanie karne skarbowe.

    Naprawdę ? To ciekawe, bo wg. mnie to raczej dodatkowe zajęcie,
    nieregularne, i na bardzo małą skalę...

> [...]
    > ponieważ nie są wystawione na twoją firmę. Dodatkowo narażasz
    > zaprzyjażnioną firmę na konsekwencje ( poczytaj o firmanctwie ) oraz

    Ok. Ale jest chyba oczywiste, że przedmioty przeze mnie sprzedawane nie
    powstały jak cząstki wirtualne "z niczego".
    I bardzo łatwo uwodowodnić jaki jest tego koszt. No chyba nie jest to bez
    znaczenia ?

    > pozostaje jak najszybciej założyć firmę jak chcesz to dalej ciągnąć, albo
    > zawrzeć umowę z zaprzyjażnioną firmą i parcować dla nich na umowę o pracę/
    > zlecenia lup tp., a sprzedawcą powinni być oni.

    IMHO to bez sensu, zakladanie firmy, żeby sprzedać kilka egzemplarzy na
    Allegro to strzelanie z armaty do muchy...
    Gdybym miał założyć firmę, i płacic ZUS, to bym dołożył, a nie zarobił.

    Druga opcja też nie wchodzi w grę.

    > Zostaje Ci tylko się modlić żeby US nie przyszedł Cię sprawdzić - bo z
    tego
    > co sprzedaleś nie da się już nijak wykręcić.

    Ale ja nie mam zamiaru się wykręcać. Sam bez bicia pójdę zapłacic podatek od
    dochodu.
    Ale OD DOCHODU. W kóncu to chyba uczciwe i logiczne ?

    pozdr.

  • 5. Data: 2005-10-16 11:40:08
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rezist" <s...@p...com> napisał w wiadomości

    > powaznie? gdzie

    Sporo postów na pl.regionalne.lodz

    A ja z Łodzi właśnie.
    Pozdr.

  • 6. Data: 2005-10-16 11:49:43
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Sundayman wrote:

    > Ale OD DOCHODU. W kóncu to chyba uczciwe i logiczne ?

    Biorac pod uwage DG i ZUS to ani od dochodu, ani uczciwe, ani
    logiczne...

    --
    Kodeks 46 (Code 46) ............................ http://tiny.pl/qsr7
    ________________

  • 7. Data: 2005-10-16 12:06:05
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sun, 16 Oct 2005 13:39:15 +0200, Sundayman napisał(a):

    > Naprawdę ? To ciekawe, bo wg. mnie to raczej dodatkowe zajęcie,
    > nieregularne, i na bardzo małą skalę...

    ale tylko w/g ciebie ... a dla US nie ma to najmniejszego znaczenia co ty
    sądzisz :( ( niestety ).
    Aby przekonać się że się mylisz polecam lekturę ustawy o swobodzie
    działalności gospodarczej - o ile pamiętam tam jest definicja działalności
    gospodarczej.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 8. Data: 2005-10-16 12:36:14
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > Aby przekonać się że się mylisz polecam lekturę ustawy o swobodzie
    > działalności gospodarczej - o ile pamiętam tam jest definicja działalności

    tak art 2.

    P.

  • 9. Data: 2005-10-16 14:25:50
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Naprawdę ? To ciekawe, bo wg. mnie to raczej dodatkowe zajęcie,
    > nieregularne, i na bardzo małą skalę...
    Dodatkowe - owszem - ale czy nieregularne, jeżeli piszesz że sprzedajesz
> [...]
    > powstały jak cząstki wirtualne "z niczego".
    > I bardzo łatwo uwodowodnić jaki jest tego koszt. No chyba nie jest to bez
    W tym wypadku jest bez znaczenia, ponieważ koszt może być w działalności
    gospodarczej lub umowie zleceniu / o dzieło. A ty prowadzisz działalność
    tylko nie zgłoszoną w ZUS ani US celem ominięcia podatku i składek

    > IMHO to bez sensu, zakladanie firmy, żeby sprzedać kilka egzemplarzy na

    > Allegro to strzelanie z armaty do muchy...
    Tyle że sam piszesz wcześniej że kilkanaście miesięcznie ...
    > Gdybym miał założyć firmę, i płacic ZUS, to bym dołożył, a nie zarobił.
    Gdybyś zrobił np jedną sztukę i ją sprzedał to wtedy nie jest to dg.

> [...]
    > od
    > dochodu.
    > Ale OD DOCHODU. W kóncu to chyba uczciwe i logiczne ?

    No jasne. No i przecież w dg płacisz od dochodu (przychód - koszty).

    Poczytaj na pl.soc.prawo.podatki - tam dość często pojawia się definicja
    prowadzenia dg - a wg mnie to co robisz to czysta działalność gospodarcza.
    A że jest to zbyt mała skala, żeby wydolić na ZUS to już inna rzecz i nikogo
    nie będzie obchodzić (w czasie ewentualnej kontroli).

    --
    PawełJ

  • 10. Data: 2005-10-17 09:48:53
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Sundayman napisał(a):
    > Użytkownik "Mieczysław" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Naprawdę ? To ciekawe, bo wg. mnie to raczej dodatkowe zajęcie,
    > nieregularne, i na bardzo małą skalę...

    Kilkanascie sztuk w miesiacu po 100zl kazda, to juz z pewnoscia nie
    bedzie "bardzo mala skala".

> [...]
    > powstały jak cząstki wirtualne "z niczego".
    > I bardzo łatwo uwodowodnić jaki jest tego koszt. No chyba nie jest to bez

    No nie tak znowu latwo...
    Jak by nie patrzec to dostales je "za darmo" od znajomej firmy nie?
    Bo jezeli za nie zaplaciles to bys dostal paragon, a jak tamta firma
    sprzedala Ci cos bez paragonu to sa to dosc powazne przewinienia.

    A tak to wyglada - firma zakupila jakies elementy, dala je Tobie, a Ty
    tej firmie za to zaplaciles (bez paragonu).

    Ewentualnie mozesz powiedziec ze po prostu sklamales w tamtej hurtowni i
    podales dane firmy znajmego, a tamten znajomy nic o tym nie wie. Jednak
    wtedy to jest poswiadczenie nieprawdy.

    > IMHO to bez sensu, zakladanie firmy, żeby sprzedać kilka egzemplarzy na
    > Allegro to strzelanie z armaty do muchy...
    > Gdybym miał założyć firmę, i płacic ZUS, to bym dołożył, a nie zarobił.

    Takie mamy prawo i juz.
    Obywatele sa zniechecani do prowadzenia dzialalnosci. Lepszym wyjsciem
    jest zostac bezrobotnym.

    > Ale ja nie mam zamiaru się wykręcać. Sam bez bicia pójdę zapłacic podatek od
    > dochodu.
    > Ale OD DOCHODU. W kóncu to chyba uczciwe i logiczne ?

    Jedynie logiczne :)
    Na Twoim miejscu bym go wogole nie placil, bo jak nie zaplacisz nic to
    dla US "nieistniejsz" i musial bys miec duzo pecha zeby na Ciebie trafili.
    Natomiast jak zaplacisz "troche", to juz sie moga zainteresowac dlaczego
    tylko tyle i dlaczego nie wiecej i o co chodzi.