  • 11. Data: 2023-04-23 13:49:22
    Temat: Re: Adres do korespondencji w sprawie podatku od nieruchomości
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.04.2023 o 09:41, cef pisze:

    > Jak sobie wyobrażasz przeznaczenie urzędowe nadpłaty zmarłemu?

    Normalnie. Zmarł po złożeniu deklaracji ze zwrotem, a przed otrzymaniem
    zwrotu. Ja się przez ich portal rozliczam, a przelew przyszedł ze dwa
    tygodnie po rozliczeniu. Przekazem pewnie pójdzie dłużej. W 2021 roku
    zmarło 519 517 osób. To nietrudno policzyć, że wypada blisko półtorej
    tysiąca dziennie. W dwa tygodnie, to ~20.000 ludzi. Sądzisz, że w takiej
    grupie nie będzie tych, co i zwrot przysługuje? Sądzę, że sprawa nie
    jest wcale taka marginalna.
    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2023-04-23 13:56:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.04.2023 o 09:40, cef pisze:
    > Nikt nie chce mieć kłopotu (urzędowej procedury na głowie) z powodu
    > kilkunastu złotych, ale mnie np intryguje dlaczego skoro
    > dotychczasowy płatnik zapłacił w marcu za cały rok 2022 a potem sobie
    > zmarł, to dlaczego urząd nalicza nowym właścicielom (spadkobiercom)
    > opłaty od dnia śmierci poprzedniego właściciela? Przecież mają ten
    > podatek zapłacony za 2022 rok. Ja nie sądzę, że urzędnicy widzą
    > okazje,

    Ja sądzę, że nikt z urzędników w ogóle się nad tym nie zastanawia. Mnie
    intryguje o co chodzi w tej Twojej sprawie, bo raz o zwrocie podatku
    piszesz, a zaraz potem o jakiejś opłacie.

> [...]
    > zwrotu trzeba składać korekty a potem wnioski o stwierdzenie
    > nadpłaty. Podobnie jest pewnie w nieruchomościach - ktoś mógłby
    > przyklepać nadpłatę zmarłego dziedziczącym spadkobiercom a dopiero od
    > ustanowienia nowych właścicieli naliczyć bieżąca opłatę, ale gdyby
    > wpadła jakaś kontrola, to zaraz przypisali by im kumoterstwo i
    > zaniżanie dochodów gminy. Tutaj jest kwestia kilkunastu złotych
    > (najlepiej zapłacić i zapomnieć) ale są nieruchomosci gdzie podatki
    > są na innym poziomie i wtedy taka decyzja jest istotna i dlatego jest

    No ja się zafiksowałem na podatku dochodowym. Jeśli chodzi o podatek
    gruntowy, to on jest od nieruchomości, a nie od podatnika. Znam
    nieruchomości, gdzie podatek jest płacony od wielu lat na zmarłych
    właścicieli, bo nikt tego nie przeprowadził i nikt z tego dramatu nie robi.

    --
    Robert Tomasik

  • 13. Data: 2023-04-23 15:00:39
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie ma.

    -----

  • 14. Data: 2023-04-23 15:42:00
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > tysiąca dziennie. W dwa tygodnie, to ~20.000 ludzi. Sądzisz, że w takiej
    > grupie nie będzie tych, co i zwrot przysługuje? Sądzę, że sprawa nie

    Chodzi o podatek od nieruchomości.
    Nie ma tu żadnej deklaracji. Dostał decyzję na 2022- zapłacił
    jednorazowo za cały rok i potem zmarł. Nowym właścicielom naliczono
    od momentu śmierci a o te zapłacone miesiące pewnie spadkobiercy
    walczyć nie będą, bo im się nie będzie chciało.

  • 15. Data: 2023-04-23 15:46:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Ja sądzę, że nikt z urzędników w ogóle się nad tym nie zastanawia. Mnie
    > intryguje o co chodzi w tej Twojej sprawie, bo raz o zwrocie podatku
    > piszesz, a zaraz potem o jakiejś opłacie.

    Bo to dwie odrębne sprawy w dwóch różnych urzędach pokazujące
    jak bardzo urzędnicy są zafiksowani na przepisach
    czy jakichś nie do końca zgodnych z prawem procedurach.
    W policji też tak jest czego jesteś przykładem .
    Czasem to nawet działa na zasadzie, że zawsze tak się robiło
    w danym urzędzie i zanim ktoś nauczy, że zgodnie z prawem
    to nie może być tak jak się robi w tym urzedzie
    to sporo wody upłynie w Wisle.

  • 16. Data: 2023-04-24 16:52:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 Apr 2023 18:22:20 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > Tego nie wiem. Trzeba by było w ordynacji podatkowej sprawdzić. Ale
    > odbieranie tego w imieniu zmarłego "śmierdzi" kłopotami i o to mi chodzi.

    Przeciez póki nie odbierzesz, to nie bardzo wiesz co to za pieniądze.

    J.

  • 17. Data: 2023-04-25 21:01:23
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-04-23 o 15:42, cef pisze:

> [...]
    > od momentu śmierci a o te zapłacone miesiące pewnie spadkobiercy
    > walczyć nie będą, bo im się nie będzie chciało.

    W moim przypadku wyjaśniło się, że jednak
    opodatkowana jest nieruchomość i po zwykłym
    telefonicznym oprotestowaniu przyznali, że
    na nieruchomości jest nadpłata
    ( i nawet nie interesowali się jak ją i komu zwrócić)
    tylko zapowiedzieli anulowanie poprzednich decyzji
    i wystawienie nowych z uwzględnieniem tego co już zapłacone.
    A zatem nie potrzebują do tego żadnych akcji
    ze strony właścicieli byłych i obecnych
    (wystarczają im te akty notarialne, których odpisy mają)

  • 18. Data: 2023-04-26 00:40:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.04.2023 o 21:01, cef pisze:

> [...]
    > nie potrzebują do tego żadnych akcji ze strony właścicieli byłych i
    > obecnych (wystarczają im te akty notarialne, których odpisy mają)

    Pisałem o tym w moim poście z 23.04.2023 o 09:40. Z tym, że o ile się
    orientuję, to Urząd tych danych nie bierze z aktów notarialnych, tylko z
    ksiąg wieczystych. O ile notariusz zgłasza informację, że księga nie
    zgadza się aktem, to ponieważ wpis do księgi kosztuje bodajże 150 zł, to
    sąd tego nie wpisuje z urzędu, tyko wpisuje ostrzeżenie, że stan
    faktyczny jest niezgodny w wpisem i tyle. Nie wiem, z czego wówczas
    bierze gmina.

    --
    Robert Tomasik