  • 1. Data: 2005-12-10 01:42:25
    Temat: Absolutorium-Wojsko-Pytanie do prawnika (długie)
    Od: "eoo" <e...@p...fm>

    Witam!
    Proszę o poradę jakiegoś prawnika, bo przeszukałem grupy dyskusyjne i widzę, że
    nikt mojego problemu chyba tak dokładnie nie zbadał. :)

    Moja sytuacja: mam 26 lat, absolutorium (zaliczony ostatni rok studiów
    magisterskich, w tym wszystkie seminaria magisterskie), niestety obrona pracy
    magisterskiej nadal przede mną. Od jakiegoś czasu jestem skreślony ze studiów i
    wczoraj dostałem wezwanie do WKU. Teraz moje pytanie: czy nie powinienem być
    automatycznie przeniesiony do rezerwy? Moim zdaniem tak, bo zaczynałem studia w
    roku 1999, a więc wg mnie obowiązuje mnie stara definicja absolwenta (czyli
    wystarczy zaliczyć ostatni rok studiów). Nie jestem jednak prawnikiem, więc
    bardzo proszę kogoś kompetentnego o sprawdzenie mojego toku rozumowania. Z góry
    dzięki!!!

    Zatem po kolei:
    &#8222;
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 3 czerwca 2005 r.
    w sprawie przeniesienia części poborowych do rezerwy
    Na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
    obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 i
    Nr 277, poz. 2742) zarządza się, co następuje:
    § 1. Wojskowi komendanci uzupełnień przeniosą do rezerwy:
    1) do dnia 30 stycznia 2006 r. przeznaczonych do odbycia zasadniczej służby
    wojskowej, służby w obronie cywilnej lub przeszkolenia wojskowego poborowych:
    (...)
    e) będących absolwentami szkół wyższych przeznaczonymi do odbycia przeszkolenia
    wojskowego, którzy stali się absolwentami w 2005 r. lub wcześniej, o ile studia
    rozpoczęli przed rokiem akademickim 2002/2003;
    &#8222;

    Czyli absolwenci z roku 2005 przechodzą do rezerwy. Teraz czy ja jestem
    absolwentem w myśl wymienionej ustawy? Sprawdzam oba odnośniki:

    1) Dz. U. z 2004r. Nr 277, poz. 2742 &#8211; nic co by mnie dotyczyło (jest o
    klęskach
    żywiołowych)
    2) Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416 &#8211; to jest jednolity tekst ustawy o
    powszechnym obowiązku obrony RP, a w nim:
    &#8222;
    Art. 91.
    Ilekroć w ustawie jest mowa o &#8222;absolwentach szkół wyższych&#8221;, rozumie się
    przez
    to poborowych, którzy złożyli egzaminy wymagane planem studiów, w tym egzamin
    dyplomowy, i uzyskali uprawnienia do otrzymania dyplomu.
    &#8221;

    Mało to pocieszające, ale przy Art.91. jest odnośnik 137, który mówi:
    &#8222;
    W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 56;
    przepis ma zastosowanie do studentów i studentek, którzy rozpoczęli studia w
    roku akademickim 2002/2003 lub w latach następnych, stosownie do art. 3 tej ustawy.
    &#8221;

    Chodzi tutaj o ustawę z 13 września 2002 o zmianie ustawy o powszechnym
    obowiązku obrony RP (Dz.U. Nr 166, poz 1363). A tam faktycznie jest jak wół
    napisane (artykuł 3!):
    &#8222;
    USTAWA z dnia 13 września 2002 r.
    o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o
    zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy.
    Art. 1.
    W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
    Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, Nr 74, poz. 676, Nr
    81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985 i Nr 156, poz. 1301) wprowadza się
    następujące zmiany:
    (...)
    3) art. 91 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 91. Ilekroć w ustawie jest mowa o "absolwentach szkół wyższych", rozumie
    się przez to poborowych, którzy złożyli egzaminy wymagane planem studiów, w tym
    egzamin dyplomowy, i uzyskali uprawnienia do otrzymania dyplomu.";
    Art. 3.
    Przepisy art. 1 pkt 3, 4, 6, 7 i pkt 11-13 oraz art. 2 mają zastosowanie do
    studentów i studentek, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2002/2003 lub
    w latach następnych.
    &#8222;

    NO I TERAZ MOJE PYTANIE &#8211; jeśli artykuł 1 pkt 3 powyższej ustawy obowiązuje
    studentów tych, którzy rozpoczęli studia w roku 2002/2003 lub później to co mnie
    dotyczy jeśli zaczynałem w 1999? Domyślam się (i tu jest moja wątpliwość), że
    dotyczy poprzednia definicja, czyli Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205:
    &#8222;
    Art. 91.
    Ilekroć w ustawie jest mowa o "absolwentach szkół wyższych", rozumie się przez
    to poborowych, którzy ukończyli ostatni rok nauki przewidziany programem
    jednolitych studiów magisterskich lub studiów wyższych zawodowych, a jeżeli
    bezpośrednio po ukończeniu studiów wyższych zawodowych podjęli naukę na
    uzupełniających studiach magisterskich - także poborowych, którzy ukończyli
    ostatni rok nauki przewidziany programem tych studiów - choćby studiów nie
    ukończyli, a studia były prowadzone w systemie dziennym, wieczorowym lub zaocznym.
    &#8222;

    Jeśli tak to jestem absolwentem i jeśli tylko dostarczę papier z uczelni, że
    skończyłem ostatni rok studiów to automatycznie idę do rezerwy. Czy tak?

    Dzięki za pomoc!
    Pozdrawiam,
    Kuba

  • 2. Data: 2005-12-10 17:04:05
    Od: Barto<m...@i...pl>

    a mnie wezwali w czerwcu (2 dni wcześniej skończyłem 28 lat) zostawiłem im
    zaświadczenie że mam absolutorium + podanko o przeniesienie do rezerwy, no i
    zostałem szeregowym rezerwy bez dnia służby
    ale uwaga - samo absolutorium wystarczy dla absolwentów którzy rozpoczęli studia
    przed 2002 r. Była pożniej zmiana w ustawie definicji kto jest absolwentem - teraz
    absolwent to osoba która ma zaliczone wszytkie wymagane przez uczelnie
    przedmioty + obronioną pracę dyplomową.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2005-12-10 17:25:46
    Od: mamutek<m...@i...pl>

    skonczylem studia, zostalem skreslony z listy studentow. wiec stracilem
    absolutorium teoretycznie. nie zlozylem i nie obronilem pracy inzynierskiej. mam
    czas do stycznia 2006. no i rzecz jasna dostalem wezwanie do wku w celu
    uzupelnienia ewidencji wojskowej. zatroszczylem sie o swistek z uczelni o
    zakonczeniu studiow (wypisali mi tam ze mam zaliczone wszystkie przedmioty i ze
    niezlozylem pracy, ze zostalem skreslony z tego powodu i ze mam czas na zlozenie)
    i tak zaopatrzony pojechalem...
    co sie okazalo? ano, dzieki temu swistkowi (a dokladnie zdaniu ze UKONCZYLEM
    STUDIA i mam komplet zaliczen - to wlasnie babka zakreslila flamastrem na pismie)
    dowiedzialem sie ze jak chce to istnieja przeslanki do przesuniecia mnie do rezerwy.
    poniewaz mialem przy sobie ksiazeczke wojskowa powiedzialem ze poprosze o wpis
    od razu, z dniem 22.06.2005 zostalem szeregowym rezerwy. pani kazala mi tylko
    doslac dyplom jak juz go uzyskam.
    jakby mialo to miec znaczenie to jestem rocznik '81

    -> http://usenet.pomocprawna.info