  • 1. Data: 2005-11-18 19:38:11
    Temat: APELACJA - powołanie świadka !
    Od: "RoBoToR" <n...@p...pl>

    Witam.

    W pierwszej instancji powołalem świadka , ale ze względu na chwilową
    niemożność , nie
    mogłem ustalić jego adresu ( mieszka w Portugalii ) gdyż się przeprowadzał .
    Sąd pominąl więc ten dowód.

    Czy składając apelację mam prawo powołać ponownie tego świadka , gdyż znam
    jusz adres ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-11-19 11:38:56
    Temat: Re: APELACJA - powołanie świadka !
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    W postępowaniu cywilnym przy rozpoznawaniu apelacji sąd II instancji moze
    pominąć nowe fakty i dowody, jeżeli strona mogła je powołać w postępowaniu
    przed sądem I instancji, chyba że potrzeba powołania sie na nie wynikła
    później (art.381).
    Czyli rozumując a contrario (przez przeciwieństwo) nie znając adresu świadka
    podczas postępowania w I instancji, jego przesłuchanie nie było mozliwe.
    Natomiast teraz, gdy adres świadka jest juz znany, sąd II instancji powinien
    dopuscić dowód z przesłuchania tego świadka, oczywiście pod warunkiem, ze
    jego zeznania będą miały dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie, a nie
    będą słuzyły tylko i wyłącznie przedłuzaniu postępowania.