  • 1. Data: 2005-02-23 19:04:34
    Temat: 1,000001 zl czy taka cena jest legalna?????
    Od: "Daniel" <x...@d...pl>

    Pytanie moze glupie, ale mnie nurtuje juz od dluzszego czasu.
    Czesto operatorzy telekomunikacjni naliczaja w ten sposob skladowe na
    fakturze, tzn np.
    abonament 1,2340 zl
    rozmowy telefoniczne 1,4321 zl
    .
    .
    Oczywiscie faktura jest na kwote z 2 miejscami po przecinku, ale zaokraglona
    po dodaniu, tzn razem 2,6661 faktura na kwote 2,67 zl netto. Problem polega
    na tym, ze gdyby kwoty skaldowe byly naliczone przed dodaniem, to byloby to
    odpowiednio 1,23 oraz 1,43, czyli razem 2,66 zl.....to nie jest tak ze kloce
    sie o 1 grosz:)
    Po prostu intryguje mnie, czy pozycje na fakturze moga byc wlasnie takie,
    niezaokraglone, czy jest to legalne? (Jakbym mial warzywniak, to nie moglbym
    wywiesic karteczki: Marchew 1,2000001/Kg, byloby to nielegalne, bo nie ma w
    Polsce takiego systemu monetarnego).
    Sluszalem od kogos, kto zna sie na tym lepiej ode mnie, ze jest to dozwolone
    pod warunkiem, ze w cenniku odpowiednie pozycje sa identycznie ujete, czyli
    gdyby np. operatorzy mieli w cennikach
    abonament 25,0000 zl
    minuta rozmowy 0,50000 zl
    To mogliby w ten sposob kasowac, a poki co nie moga.
    Czekam na uwagi

    (tylko prosze zostawcie marchw w spokoju, nie wiem czy jest to realna cena
    za Kg, to byl tylko przyklad.....:))
    pozdr.

  • 2. Data: 2005-02-23 20:06:46
    Temat: Re: 1,000001 zl czy taka cena jest legalna?????
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Daniel napisał(a):
> [...]
    > odpowiednio 1,23 oraz 1,43, czyli razem 2,66 zl.....to nie jest tak ze kloce

    W przypadku liczenia podatku VAT _ZAWSZE_ na każdej pozycji może być
    różnica +/- 1 grosz przy każdej metodzie liczenia (a jest ich kilka)

> [...]
    > wywiesic karteczki: Marchew 1,2000001/Kg, byloby to nielegalne, bo nie ma w

    Dane na fakturze (paragonie fiskalnym) MUSZĄ być wystawione w
    obowiązujących wartościach monetarnych czyli w złotówkach i groszach.
    Obliczenia cząstkowe, poza fakturą nie mają żadnego znaczenia.

    Przykład

    1 impuls w tepe kosztuje 29 netto ale 35 gr brutto (a dokładniej 35,38 gr)

    2 impulsy kosztują 58 gr netto ale 71 gr brutto (70,76 gr)

    i tak dalej i tak dalej

    Można tez liczyć odwrotnie - podatek od wartości brutto. Bardzo
    śmiesznie wygląda to u pewnego operatora komórkowego, gdzie SMS kosztuje
    brutto 3 grosze...

    M.
    2 impulsy

  • 3. Data: 2005-02-23 21:07:14
    Od: "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl>

    Witam :-)

    [ciach]
> [...]
    > Można tez liczyć odwrotnie - podatek od wartości brutto. Bardzo
    > śmiesznie wygląda to u pewnego operatora komórkowego, gdzie SMS kosztuje

    Moim zdaniem, sprawa wygląda dziwnie: rzeczywiście nie ma
    jednostki monetarnej 0,001 i w zwązku z tym, według mnie, nie
    powinno się podawać cen w takich jednostkach, szczególnie,
    że sprawa jest bardzo prosta do rozwikłania.

    Zazwyczaj kupujemy/sprzedajemy konkretną ilość czegoś, a ilości
    możemy podawać z dowolną dokładnością.
    Nic nie stoi na przeszkodzie aby kupić 12,01234kg czegoś albo
    zmniejszyć czas naliczania impulsów do jednostek liczonych w
    okresach poniżej 1 sekundy, czy też w SMS-ie liczyć znaki
    w treści, no i oczywiście w ten sposób regulować
    cenę - np. 59 impulsów kosztuje 29gr - dlaczego nie?
    Osobiście dostrzegam delikatny problem - wagi laboratoryjnej,
    suwmiarki i mikrometru w przysłowiowym warzywniaku albo
    nowych urządzeń liczących u operatorów sieci telefonicznych,
    oczywiście nie wspominając o problemie zasadniczym - kursach
    walut podawanych przez NBP zazwyczaj do 4 miejsca po
    przecinku, czy też ustawowo liczonej "kilometrówki" :-) -
    zatem ustawodawca douszcza i stosuje możliwość podziału
    grosza na pół, a nawet setki.

    Pozdrowienia
    Zbigniew Lewandowski

  • 4. Data: 2005-02-23 22:28:18
    Od: Janusz <h...@p...com>

    Dnia Wed, 23 Feb 2005 21:06:46 +0100, Maciej Bebenek napisał(a):

    No nie jestem taki pewny czy twój przykład jest tożsamy z tym o który
    zapytano i który pozwoliłem sobie zacytować:

    W tym przykładzie jednoznacznie widać ,że TPSA dąży do pdwyższania należnej
    kwoty.Natomiast twój przkład mówi o sposobie zaokrąglania kwot do pełnych
    groszy.Tutaj powinno byc zaokrąglone do 1,23 i 1,43 i powinno byc przy
    sumowaniu 2,66. A wynika to z prostego faktu ,że należności oblicza się w
    złotych i groszach a nie dzisięciotysięcznych częściach grosza , no
    chyba,że jest jakiś nowy przepis o którym nie słyszałem.Niby nic jedna
    niewina operacja i jeden grosz a może należy brać pod uwagę ,że TPSA ma
    miliony użytkowników ?
    JanmuszHr

  • 5. Data: 2005-02-24 13:35:22
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Janusz wrote:

> [...]
    > przepis o którym nie słyszałem.Niby nic jedna niewina operacja i
    > jeden grosz a może należy brać pod uwagę ,że TPSA ma miliony

    Spiskowa teoria dziejów.
    1,2357
    1,4362
    Przy zaokraglaniu "wcześniej" wyjdzie 2,68.
    Przy zaokraglaniu "później" wyjdzie 2,67
    Czyli w takim wypadku "stracą" ten grosz...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 6. Data: 2005-02-24 14:41:59
    Od: Janusz <h...@p...com>

    Dnia Thu, 24 Feb 2005 13:35:22 +0000 (UTC), Massai napisał(a):

> [...]
    > Przy zaokraglaniu "wcześniej" wyjdzie 2,68.
    > Przy zaokraglaniu "później" wyjdzie 2,67
    > Czyli w takim wypadku "stracą" ten grosz...

    a policzyłeś to dokładnie i przemyślałeś nim napisałeś ? bo nie wiem czego
    nie zrozumiałeś
    JanuszHr

  • 7. Data: 2005-02-24 14:56:19
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Janusz napisał(a):

    > a policzyłeś to dokładnie i przemyślałeś nim napisałeś ? bo nie wiem czego
    > nie zrozumiałeś

    A ja nadal nie rozumiem:

    - o co się pytasz
    lub
    - co chcesz wykazać

    M.

  • 8. Data: 2005-02-24 15:02:18
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Janusz wrote:

    > a policzyłeś to dokładnie i przemyślałeś nim napisałeś ? bo nie wiem
    > czego nie zrozumiałeś
    > JanuszHr

    Zanim zaczniesz innym zarzucać niezrozumienie, to sam postaraj się
    zrozumieć.
    Twierdzisz że poprzez dodawanie z tysięcznymi i dziesięciotysięcznymi
    grosza, i zaokrąglanie dopiero sumy, tepsa chce zawyżyć należne kwoty.
    Ja ci pokazałem na przykładzie, że ten mechanizm przy innych cyferkach
    da im "stratę". Nie będzie dla nich korzystny.

    Przy indywidualnym kliencie nie ma to znaczenia (przynajmniej dla tego
    klienta, grosz w tą czy tamtą).
    w dużej skali wyjdzie im pewnie na zero.

    Poziom komentarzy onetu, cholera.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 9. Data: 2005-02-24 21:25:24
    Od: "Daniel" <x...@d...pl>

    Użytkownik "Massai" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Przy zaokraglaniu "wcześniej" wyjdzie 2,68.
    > Przy zaokraglaniu "później" wyjdzie 2,67
    > Czyli w takim wypadku "stracą" ten grosz...

    Ok, tu mnie przekonales, nie zarabiaja na tym.....

    (a tak zupelnie na marginesie, to nie o TPSA chodzilo :)))

  • 10. Data: 2005-02-24 21:35:25
    Od: "Daniel" <x...@d...pl>

    Użytkownik "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cvir90$r1i$1@news.onet.pl...

> [...]
    > suwmiarki i mikrometru w przysłowiowym warzywniaku albo
    > nowych urządzeń liczących u operatorów sieci telefonicznych,

    No nie do konca jest to tylko problem techniczny. Zauwaz, ze masa, dlugosc,
    czas, czyli te wielkosci, ktore podales w przykladach, to wielkosci ciagle,
    natomiast system monetarny jest wielkoscia dyskretna. Mozesz wiec
    teoretycznie kupic 0.0000001 Kg marchwi poniewaz istnieje taka wielkosc
    (tylko trudno byloby to odwazyc), ale nawet teoretycznie nie mozesz zaplacic
    0.00001 zl, bo taka wielkosc po prostu nie istnieje, to nie jest kwestia
    urzadzen pomiarowych. Ulamek grosza po prostu nie istnieje, jak nie istnieje
    np. pol glosu w wyborach.

> [...]
    > przecinku, czy też ustawowo liczonej "kilometrówki" :-) -
    > zatem ustawodawca douszcza i stosuje możliwość podziału

    No wlasnie, tylko pytanie, jaki akt prawny dopuszcza taka mozliwosc?