Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 739
- Data wpłynięcia: 2012-09-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134
739
Druk nr 739
Warszawa, 18 września 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-86-12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo lotnicze z
projektami aktów wykonawczych.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo lotnicze
Art. 1. W ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r.
poz. 933 i 951) wprowadza się następujące zmiany:
1) w odnośniku nr 1 do tytułu ustawy dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„12) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE
z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie opłat lotniskowych
(Dz. Urz. UE L 70 z 14.03.2009, str. 11).”;
2) w art. 1 w ust. 4:
a) po wyrazach „art. 60,” dodaje się wyrazy „art. 66 ust. 3,”,
b) wyrazy „art. 74, art. 76” zastępuje się wyrazami „art. 74 – 76”;
3) w art. 23 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) opłaty, o których mowa w art. 77h ust. 1 oraz art. 130;”;
4) w art. 75 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„Art. 75. 1. Zarządzający lotniskiem może pobierać opłaty za
korzystanie z obiektów, urządzeń lub usług
udostępnianych
wyłącznie
przez
tego
zarządzającego lotniskiem, związanych ze startem,
lądowaniem, oświetleniem, parkowaniem statków
powietrznych lub obsługą ładunków (towarów
i poczty) lub pasażerów (opłaty lotniskowe),
z zastrzeżeniem ust. 3. Opłaty lotniskowe są
pobierane od podmiotu na rzecz którego
udostępniane są te obiekty, urządzenia lub usługi,
w szczególności
od
użytkownika
statku
powietrznego lub innego eksploatującego statek
powietrzny w momencie wykonywania operacji
lotniczej. Opłaty lotniskowe obejmują również
opłaty i dopłaty, o których mowa w ust. 4.
2. Opłaty lotniskowe nie obejmują usług, o których
mowa w art. 176, a także korzystania z urządzeń
i przestrzeni lotniska oraz scentralizowanej
infrastruktury, o których mowa w art. 180 ust. 2
i 3.”;
5) art. 76 i art. 77 otrzymują brzmienie:
„Art. 76. 1. Nie pobiera się opłat lotniskowych na lotniskach
użytku publicznego od podmiotu realizującego
w interesie publicznym zadania
związane
z wykonaniem lotu:
1) w
celu
zapobiegania
skutkom
klęsk
żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania
życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że lot ten
jest wykonywany w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej – potwierdzonego
statusem lotu
HOSP, SAR, HUM lub
odpowiednią uwagą w planie lotu;
2) w przypadkach ochrony granic, zapewnienia
bezpieczeństwa
państwa
lub
porządku
publicznego – potwierdzonego statusem lotu
STATE, GARDA lub odpowiednią uwagą
w planie lotu;
3) wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji,
panującego monarchy i jego najbliższej rodziny,
głowy państwa, przewodniczącego parlamentu
lub jego izby, szefa rządu, ministra lub osoby
zajmującej
stanowisko
równorzędne
–
potwierdzonego statusem lotu HEAD lub
odpowiednią uwagą w planie lotu.
2
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, przekazuje
zarządzającemu lotniskiem użytku publicznego, nie
później niż w ciągu 24 godzin od zaistnienia
zdarzenia będącego podstawą do pobierania opłat
lotniskowych, w sposób określony przez
zarządzającego lotniskiem w Zintegrowanym
Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa
w art. 121 ust. 3, kopię planu lotu potwierdzającego
prawo do skorzystania ze zwolnienia.
3. Zarządzający
lotniskiem użytku publicznego
zawiera w taryfie opłat lotniskowych informację
odnośnie do lotów zwolnionych z opłat
lotniskowych na podstawie ust. 1.
4. W przypadku lotów wojskowych statków
powietrznych oraz wojskowych statków
powietrznych państw obcych wykonywanych na
lotniskach, o których mowa w art. 60 ust. 3, opłaty
lotniskowe określa się w umowie operacyjnej
zawartej przez zarządzającego lotniskiem użytku
publicznego oraz jednostkę organizacyjną wskazaną
przez Ministra Obrony Narodowej,
z uwzględnieniem udziału obu stron umowy
w założeniu lotniska użytku publicznego oraz
w ponoszeniu kosztów utrzymywania i eksploatacji
tego lotniska.
Art. 77. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, przed
wprowadzeniem lub zmianą opłat lotniskowych,
opracowuje projekt taryfy opłat lotniskowych,
z wyszczególnieniem wysokości opłat standardowych,
dodatkowych i zniżek od tych opłat wraz z zasadami
ich naliczania i udzielania oraz przeprowadza
konsultacje projektu taryfy opłat lotniskowych
z przewoźnikami lotniczymi stale korzystającymi
3
z danego lotniska albo podmiotami ich
reprezentującymi, w szczególności działającym na
danym
lotnisku
komitetem
przewoźników
lotniczych lub stowarzyszeniami przewoźników
lotniczych.
Zarządzający
lotniskiem
może
przeprowadzić konsultacje także z innymi
podmiotami korzystającymi z obiektów, urządzeń
lub usług, o których mowa w art. 75 ust. 1.
Konsultacje dotyczą wysokości, struktury, zasad
naliczania opłat lotniskowych oraz udzielania zniżek
od tych opłat.
2. Przewoźnikiem lotniczym stale korzystającym
z lotniska, o którym mowa w ust. 1, jest przewoźnik
lotniczy, który spełnia jeden z następujących
warunków:
1) w sezonie rozkładowym, w którym prowadzone
są konsultacje, wykonuje regularny przewóz
lotniczy do lub z danego lotniska, lub
wykonywał taki przewóz w sezonie
rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym
prowadzone są konsultacje;
2) w sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon,
w którym prowadzone są konsultacje lub
w sezonie rozkładowym, w którym prowadzone
są konsultacje, wykonał 10 lub więcej lotów
nieregularnych i nadal wykonuje przewóz
lotniczy z tego lotniska w momencie
prowadzenia konsultacji.
3. Celem konsultacji, o których mowa w ust. 1, jest
przekazanie informacji dotyczących proponowanych
opłat lotniskowych i uzyskanie opinii podmiotów,
o których mowa w ust. 1, oraz osiągnięcie przez
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 739 › Pobierz plik