eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Wpływ na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

2. Wpływ na rynek pracy
Regulacja nie wpłynie na rynek pracy.

3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie wywiera bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorstw działających poza sektorem lotniczym.

4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny

Regulacja nie ma bezpośredniego przełożenia na sytuację i rozwój regionalny.

5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych
Rozporządzenie ma wpływ na zarządzających lotniskami, jak również przewoźników
lotniczych. Zgodnie z projektem ww. rozporządzenia zarządzający lotniskami użytku
publicznego obsługującymi powyżej 5 mln pasażerów w ciągu roku są zobowiązani, na
podstawie ustawy, do uzyskania zatwierdzenia opłat lotniskowych przez Prezesa Urzędu.
Zarządzający pozostałymi lotniskami użytku publicznego są zwolnieni z uzyskiwania
zatwierdzenia ze strony Prezesa Urzędu, który to z kolei ma możliwość badania taryfy
opłat lotniskowych ex post i w przypadku stwierdzenia sprzeczności z zasadami
zapisanymi w prawie lotniczym, podjęcia decyzji o zmianie taryfy opłat. Wpływ na
podmioty rynku lotniczego wynika w znacznej mierze ze zmiany zasad ustalania kosztów
stanowiących podstawę określenia opłat lotniskowych (koszty planowane vs. koszty
historyczne). Regulacja powinna mieć pozytywny wpływ na podmioty funkcjonujące na
rynku lotniczym m.in. dzięki bardziej rzeczywistemu odzwierciedleniu przez opłaty
lotniskowe ponoszonych przez zarządzających lotniskami kosztów – tym samym
użytkownicy lotnisk płacić będą za infrastrukturę i usługi, z których faktycznie
korzystają, a nie tych, które były udostępniane w poprzednich okresach. Mając na
uwadze fakt, iż opłaty lotniskowe ustalane są na podstawie kosztów i w drodze
konsultacji z przewoźnikami lotniczymi, nie jest możliwe wskazanie, czy przedmiotowe
rozporządzenie przełoży się na realną wysokość obowiązujących opłat lotniskowych.
Wysokości opłat w kolejnych okresach będą uzależnione od wysokości ponoszonych
i planowanych przez zarządzających lotniskami kosztów związanych z udostępnianiem
infrastruktury i świadczeniem usług, prognoz ruchu oraz negocjacji z użytkownikami
lotnisk. Jednakże projekt zmiany rozporządzenia w zakresie wyłączenia z podstawy
kosztowej dla kalkulacji opłat lotniskowych kosztów inwestycji, które są pokrywane
z bezzwrotnej pomocy publicznej, np. funduszy UE, powinien wpłynąć na niższy
poziom opłat lotniskowych płaconych przez przewoźników lotniczych w stosunku do
sytuacji braku zmiany przedmiotowych przepisów. W związku z faktem, iż opłaty
lotniskowe stanowią element dopłat do podstawowej taryfy przewozu lotniczego,
składając się na ostateczną cenę biletu lotniczego, powyższe może przełożyć się na
nieznaczne zmniejszenie cen biletu lotniczego – jednak ostateczne skutki, jak wskazano
powyżej, zależne będą od globalnej wysokości kosztów zarządzającego lotniskiem i jego
polityki handlowej. Jednocześnie przedmiotowa nowelizacja umożliwi ustalanie i
12

pobieranie opłat lotniskowych na nowopowstających lotniskach. Ponadto uzupełnienie
zapisów dotyczących prowadzenia przez zarządzającego lotniskiem konsultacji z
użytkownikami lotniska, w tym nałożenie na przewoźników obowiązków z tym
związanych, umożliwi prowadzenie ustrukturyzowanego dwustronnego dialogu między
zainteresowanymi stronami.

6. Zgodność z prawem UE
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej i dotyczy również
wdrożenia do krajowego porządku prawnego zasad dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2009/12/WE z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie opłat lotniskowych.

7. Biuletyn Informacji Publicznej
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie, z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów, udostępniony
na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej. Zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem
rozporządzenia, w trybie art. 7 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa, zostaną rozpatrzone w toku procesu legislacyjnego.

8. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie konsultowany ze środowiskiem lotniczym i organizacjami
społecznymi i zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom:
1)
Ad Astra Executive Charter sp. z o. o.,
2)
Aeroklub Polski,
3)
Air Poland sp. z o.o.,
4)
Blue Jet sp. z o.o.,
5)
Enter Air sp. z o.o.,
6)
Eurolot S. A.,
7)
Exin sp. z o.o.,
8)
FLYJET sp. z o.o.,
9)
General Aviation sp. z o. o.,
10) IBEX – U.L. sp. z o.o,
11) Jet Air sp. z o. o.,
12) Polskie Linie Lotnicze LOT S. A.,
13) Sky Taxi sp. z o.o.,
14) Small Planet Airlines sp. z o.o.,
15) Sprint Air S.A.,
16) Sprint Air Cargo sp. z o. o.,
17) SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,
18) Yes Airways sp. z o.o.,
19) HiFlyer Polska Sp. z o.o.;
20) IATA Polska,
21) BARIP,
22) Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA POLAND,
23) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
24) Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.,
25) Port Lotniczy Bydgoszcz S.A.,
26) Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o.,
27) Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o.,
13

28) Port Lotniczy Łódź im. W. Reymonta sp. z o.o.,
29) Port Lotniczy Poznań – Ławica sp. z o.o.,
30) Port Lotniczy Szczecin – Goleniów sp. z o.o.,
31) Port Lotniczy Wrocław S.A.,
32) Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” sp. z o.o.,
33) Krajowa Rada Lotnictwa,
34) Związek Regionalnych Portów Lotniczych,
35) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
36) NSZZ „Solidarność” 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „PortyLotnicze”,
37) NSZZ ”Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”,
38) Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego,
39) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego,
40) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego,
41) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych,
42) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych,
43) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.
44) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie,
45) Związek Zawodowy Pracowników PPL pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk komunikacyjnych,
46) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
47) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
48) Forum Związków Zawodowych,
49) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
50) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
51) Business Center Club- Związek Pracodawców,
52) Związek Rzemiosła Polskiego.



























09/01rch
14

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: