eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739



strony porozumienia w sprawie taryfy opłat
lotniskowych w możliwie najszerszym zakresie.
4. Podmioty, o których mowa w ust. 1, przedstawiają
opinie wraz z uzasadnieniem, w szczególności
dotyczącym wpływu proponowanych zmian na ich
sytuację ekonomiczno-operacyjną. Zarządzający
lotniskiem użytku publicznego, przed podjęciem
decyzji w sprawie taryfy opłat lotniskowych,
rozpatruje przedstawione z uzasadnieniem opinie,
a w przypadku ich nieuwzględnienia sporządza
uzasadnienie, które przekazuje niezwłocznie
podmiotom, o których mowa w ust. 1.
5. Prezes Urzędu może zażądać od zarządzającego
lotniskiem użytku publicznego przedstawienia
dokumentacji
potwierdzającej
właściwe
przeprowadzenie konsultacji, o których mowa
w ust. 1, w tym opinii podmiotów, o których mowa
w ust. 1, oraz uzasadnienia ich nieuwzględnienia.
6. Informacje przekazywane podczas konsultacji,
o których mowa w ust. 1 i art. 77c ust. 1 i 3,
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.)).”;
6) po art. 77 dodaje się art. 77a – 77k w brzmieniu:
„Art. 77a. 1. Na wniosek zarządzającego lotniskiem użytku
publicznego minister właściwy do spraw
transportu, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu,
może w drodze decyzji administracyjnej:
1) ustanowić sieć portów lotniczych stanowiącą
grupę lotnisk użytku publicznego zarządzanych
przez tego samego zarządzającego, w ramach
5



której wprowadza się wspólny system opłat
lotniskowych, albo
2) wyrazić
zgodę na zastosowanie przez
zarządzającego lotniskiem użytku publicznego
wspólnego systemu opłat lotniskowych na
lotniskach użytku publicznego obsługujących to
samo miasto lub konurbację
– mając
na
uwadze
realizację
zasad
niedyskryminacji oraz uwzględniając istniejące
programy, strategie i decyzje w zakresie polityki
transportowej dotyczącej lotnictwa cywilnego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, do
wniosku o zgodę na zastosowanie wspólnego
systemu
opłat
lotniskowych
zarządzający
lotniskiem
dołącza
zgody
pozostałych
zarządzających lotniskami użytku publicznego
planowanymi do objęcia tym systemem.
3. Przed złożeniem wniosku, o którym mowa
w ust. 1, zarządzający więcej niż jednym
lotniskiem użytku publicznego albo jednym
z lotnisk użytku publicznego obsługującym to
samo miasto lub konurbację przeprowadza
konsultacje z przewoźnikami lotniczymi stale
korzystającymi z tych lotnisk, planowanych do
objęcia siecią portów lotniczych albo wspólnym
systemem opłat lotniskowych lub podmiotami ich
reprezentującymi, w szczególności działającymi na
tych lotniskach komitetami przewoźników
lotniczych lub stowarzyszeniami przewoźników
lotniczych, dotyczące propozycji ustanowienia
odpowiednio sieci portów lotniczych albo
wspólnego systemu opłat lotniskowych.
6



4. Przez przewoźnika lotniczego stale korzystającego
z lotniska, o którym mowa w ust. 3, rozumie się
przewoźnika lotniczego, o którym mowa w art. 77
ust. 2.
5. W przypadku gdy co najmniej jedno z lotnisk
planowanych do objęcia wspólnym systemem opłat
lotniskowych dla lotnisk obsługujących to samo
miasto lub konurbację:
1) obsługuje w ciągu roku więcej niż 5 000 000
pasażerów, albo
2) obsłużyło
największą liczbę pasażerów
spośród lotnisk użytku publicznego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku
kalendarzowym poprzedzającym złożenie
wniosku o wyrażenie zgody na zastosowanie
przez zarządzającego lotniskiem użytku
publicznego wspólnego
systemu opłat
lotniskowych,
jeżeli
żadne
lotnisko
w Rzeczypospolitej Polskiej nie spełnia
kryterium określonego w pkt 1

minister właściwy do spraw transportu, nie
później niż na miesiąc przed dniem wyrażenia
zgody na zastosowanie wspólnego systemu opłat
lotniskowych, przesyła do Komisji Europejskiej
informację o planowanym wyrażeniu tej zgody.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5,
zarządzający lotniskiem przeprowadza w stosunku
do każdego z lotnisk planowanych do objęcia
wspólnym systemem opłat konsultacje zgodnie
z art. 77c.
7. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze
rozporządzenia, warunki i tryb
7



ustanawiania sieci portów lotniczych i wspólnego
systemu opłat lotniskowych, o których mowa
w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie
przejrzystości systemu opłat lotniskowych.
Art. 77b. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego
obsługującym w ciągu roku nie więcej niż
5 000 000
pasażerów przekazuje Prezesowi
Urzędu, do wiadomości, nie później niż na 40 dni
przed planowanym terminem wejścia w życie
taryfy opłat lotniskowych, ustaloną przez niego, po
przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa
w art. 77, taryfę opłat lotniskowych.
2. Prezes Urzędu, w terminie 14 dni od dnia
otrzymania taryfy opłat lotniskowych, o której
mowa w ust. 1, w drodze decyzji administracyjnej,
nakazuje zmianę taryfy opłat lotniskowych
w przypadku, gdy jest ona niezgodna z zasadami
dotyczącymi ustalania opłat lotniskowych
ustalonymi w Konwencji, o której mowa w art. 3
ust. 2, prawie lotniczym lub w przepisach
międzynarodowych, w tym gdy zarządzający
lotniskiem
nie
dopełnił
obowiązku
przeprowadzenia konsultacji zgodnie z art. 77.
W decyzji Prezes Urzędu określa, czy zarządzający
lotniskiem użytku publicznego jest obowiązany do
ponownego
przeprowadzenia konsultacji,
o których mowa w art. 77 ust. 1, biorąc pod uwagę
zakres nakazanej zmiany oraz jej wpływ na
przewoźników lotniczych.
3. Prezes Urzędu może, w celu weryfikacji zgodności
taryfy opłat lotniskowych z zasadami, o których
mowa w ust. 2, zażądać od zarządzającego
lotniskiem przedstawienia informacji
8



potwierdzających
zgodność
taryfy
opłat
lotniskowych z tymi zasadami. W takim przypadku
termin 14 dni, o którym mowa w ust. 2, biegnie od
dnia otrzymania żądanych informacji. W okresie
tym przekazana do wiadomości Prezesa Urzędu
taryfa opłat lotniskowych nie wchodzi w życie.
4. Z zastrzeżeniem ust. 3, taryfa opłat lotniskowych,
o której mowa w ust. 1, wchodzi w życie, jeżeli
Prezes Urzędu nie nakazał jej zmiany w terminie,
o którym mowa w ust. 2.
5. Przewoźnik lotniczy stale korzystający z danego
lotniska, o którym mowa w art. 77 ust. 2, lub
podmiot reprezentujący takich przewoźników,
w szczególności działający na danym lotnisku
komitet
przewoźników
lotniczych
lub
stowarzyszenie przewoźników lotniczych, może
w przypadku
uznania, iż ustalona przez
zarządzającego lotniskiem, o którym mowa
w ust. 1, taryfa opłat lotniskowych narusza zasady
ustalania
opłat
lotniskowych
określone
w Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2, prawie
lotniczym lub przepisach międzynarodowych,
zwrócić się do Prezesa Urzędu z wnioskiem
o nakazanie zmiany taryfy opłat lotniskowych na
tym lotnisku.
6. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 5,
przedstawia się uzasadnienie obejmujące:
1) wskazanie
postanowień
taryfy
opłat
lotniskowych naruszających zasady, o których
mowa w ust. 5;
2) wskazanie przepisów Konwencji, o której
mowa w art. 3 ust. 2, prawa lotniczego lub
9

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: