eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

projekt dotyczy wprowadzenia w przepisach krajowych podstawy prawnej do nałożenia obowiązków na instytucje finansowe, dotyczących zbierania, przetwarzania i przekazywania w odpowiednich terminach przez nie informacji do krajowej administracji podatkowej, które wymagane są na podstawie umowy FATCa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3860
  • Data wpłynięcia: 2015-09-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA
  • data uchwalenia: 2015-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1712

3860

– 4 –
JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











ródła finansowania

Dodatkowe
Wszystkie prace techniczne związane z przygotowaniem rozwiązań informatycznych
informacje, w tym
obsługujących wymianę informacji finansowych pomiędzy polską i amerykańską administracją
wskazanie źródeł
podatkową są realizowane w ramach Programu e-Podatki. W ramach podpisanej 1 lutego
danych i przyjętych do 2013 r. umowy na „Budowę, wdrożenie i utrzymanie systemu e-Podatki zostanie wbudowany
obliczeń założeń
system ww. informacji. Wartość umowy współfinansowana przez Uź w ramach 7 osi Programu
Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka to 232 mln zł. Na obecnym etapie zespół techniczny
analizuje dostępną architekturę teleinformatyczną pod kątem możliwości jej wykorzystania na
potrzeby przedmiotowego systemu.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






pieniężnym
sektor mikro-, małych i






(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
… r.)
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe








W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne


Dodatkowe
informacje, w tym

wskazanie źródeł

danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
X nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
X zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
X zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji (zob. wyjaśnienia w pkt 6).
nie
nie dotyczy
– 5 –
9. Wpływ na rynek pracy
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy upoważniającej.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Z uwagi na wykonawczy charakter przedmiotowej regulacji ocena skutków projektu będzie uzależniona od ew. ewaluacji
efektów wprowadzenia ustawy upoważaniającej.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.



















02/08/BS
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia ...
w sprawie szczegółowych warunków stosowania procedur sprawdzających w zakresie
identyfikacji amerykańskich rachunków raportowanych oraz płatności do określonych
wyłączonych instytucji finansowych
Na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy z dnia … o wykonywaniu Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy
wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa
FATCA (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki stosowania procedur sprawdzających w zakresie identyfikacji
amerykańskich rachunków raportowanych oraz płatności do określonych wyłączonych
instytucji finansowych określonych w załączniku I do Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie
poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia
ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych
dnia 7 października 2014 r. w Warszawie (Dz. U. z 2015 r. poz. ...), zwanych dalej
„Umową FATCA”;
2)
przypadki, w których możliwy jest wybór określonych w załączniku I do Umowy
FATCA sposobów postępowania w zakresie identyfikacji amerykańskich rachunków
raportowanych oraz płatności do określonych wyłączonych instytucji finansowych,
stosownie do postanowień tego załącznika.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia … o wykonywaniu Umowy między
Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w
sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz
wdrożenia ustawodawstwa FATCA;

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Źz. U. poz. 1256).
– 2 –

2)
rachunku finansowym – rozumie się przez to rachunek finansowy zdefiniowany w art. 1
pkt 1 umowy FATCA;
3)
informacji o amerykańskim rachunku raportowanym – rozumie się przez to informacje,
o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy.
§ 3. W przypadku gdy saldo rachunku finansowego lub jego wartość określona jest w
walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej
ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy roku kalendarzowego, za
który sporządzana jest informacja o amerykańskim rachunku raportowanym.
§ 4. Wyrażone w załączniku I do Umowy FATCA w dolarach amerykańskich kwoty
przelicza się na złote polskie według kursu średniego dolara amerykańskiego ogłoszonego
przez Narodowy Bank Polski na:
1)
30 czerwca 2014 r. – w przypadkach, w których załącznik I do Umowy FATCA określa
te kwoty na ten dzień;
2)
ostatni dzień roboczy roku kalendarzowego, za który sporządzana jest informacja o
amerykańskim rachunku raportowanym w przypadkach, w których załącznik I do
Umowy FATCA określa te kwoty na koniec roku lub innego okresu sprawozdawczego.
§ 5. 1. W przypadkach, w których na podstawie załącznika I do Umowy FATCA saldo
rachunku lub jego wartość są określane na dzień 30 czerwca 2014 r., saldo rachunku lub jego
wartość powinny być określane na ten dzień.
2. W przypadkach, w których na podstawie załącznika I do Umowy FATCA, saldo
rachunku lub jego wartość są określane na ostatni dzień roku kalendarzowego lub innego
okresu sprawozdawczego, saldo rachunku lub jego wartość powinny być określane na ostatni
dzień roku kalendarzowego, za który sporządzana jest informacja o amerykańskim rachunku
raportowanym.
§ 6. Przeprowadzając procedury sprawdzające w zakresie identyfikacji i raportowania
amerykańskich rachunków raportowanych oraz płatności do określonych wyłączonych
instytucji finansowych, raportujące polskie instytucje finansowe stosują wyłączenia od
weryfikacji, identyfikacji oraz raportowania rachunków finansowych określone w ust. A
części II, ust. A części III, ust. A części IV oraz w ust. A części V załącznika I do Umowy
FATCA.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …

MINISTźR FINANSÓW
– 3 –

UZASADNIENIE
Zaprojektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie delegacji zawartej w art. 5 ust. 9
ustawy z dnia … o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
a Rządem
Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania
międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA
(Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”. Przepis ten umożliwia ministrowi właściwemu do
spraw finansów publicznych określenie szczegółowych warunków stosowania procedur
sprawdzających określonych w załączniku I do Umowy FATCA, stosowanych na potrzeby
identyfikacji opisanych w nim kategorii rachunków, oraz przypadki, w których możliwy jest
wybór określonych sposobów postępowania stosownie do postanowień tego załącznika.
Konieczność wydania zaprojektowanego rozporządzenia związana jest ze zdiagnozowaną
potrzebą uszczegółowienia warunków stosowania procedur sprawdzających określonych
w załączniku I do Umowy FATCA, a także wskazania przypadków, w których możliwy jest
wybór określonych sposobów postępowania stosownie do postanowień tego załącznika.
Kwestie te stanowią przedmiot rozporządzenia, o czym stanowi § 1 projektu.
§ 2 projektu zawiera słowniczek pojęć używanych w rozporządzeniu. W przepisie tym
znalazły się definicje ustawy, rachunku finansowego oraz informacji o amerykańskim
rachunku raportowanym. Z kolei § 3 określa zasady przewalutowania sald i wartości
rachunków finansowych wyrażonych w walutach obcych. Zgodnie z tym przepisem
w przypadku, gdy saldo rachunku finansowego lub jego wartość określona jest w walucie
obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej
ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy roku kalendarzowego, za
który sporządzana jest informacja o amerykańskim rachunku raportowanym.
Załącznik I do Umowy FATCA zawiera szereg wartości mających znaczenie dla kwalifikacji
rachunków finansowych oraz zasad ich identyfikowania, w tym tzw. wartości progowe.
Kwoty te wyrażone są w USŹ, przez co powstaje konieczność określenia sposobu ich
przeliczania na złote polskie. W związku z powyższym w § 4 zaproponowano, aby wyrażone
w załączniku I do Umowy FATCA w dolarach amerykańskich kwoty przeliczać na złote
polskie według kursu średniego dolara amerykańskiego ogłoszonego przez Narodowy Bank
Polski na:
1. 30 czerwca 2014 r. – w przypadkach, w których załącznik I do umowy FATCA
określa te kwoty na ten dzień,
2. ostatni dzień roboczy roku kalendarzowego, za który sporządzana jest informacja
o amerykańskim rachunku raportowanym w przypadkach, w których załącznik I do
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 . 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: