eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

projekt dotyczy wprowadzenia w przepisach krajowych podstawy prawnej do nałożenia obowiązków na instytucje finansowe, dotyczących zbierania, przetwarzania i przekazywania w odpowiednich terminach przez nie informacji do krajowej administracji podatkowej, które wymagane są na podstawie umowy FATCa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3860
  • Data wpłynięcia: 2015-09-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA
  • data uchwalenia: 2015-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1712

3860

– 4 –

Umowy FATCA określa te kwoty na koniec roku lub innego okresu
sprawozdawczego.
§ 5 projektu rozporządzenia nawiązuje do określonej w załączniku I do Umowy FATCA
możliwości ustalenia okresu sprawozdawczego na okres roku kalendarzowego lub inny okres
sprawozdawczy. Z uwagi na fakt, iż ustawa określiła okres raportowana jako rok
kalendarzowy powstała konieczność wskazania, że saldo rachunku lub jego wartość powinny
być określane na ostatni dzień roku kalendarzowego, za który sporządzana jest informacja
o amerykańskim rachunku raportowanym. Kwestię tę normuje § 5 ust. 2 projektu. Z kolei
w ust. 1 § 5 wskazano jednoznacznie, że w przypadkach, w których na podstawie załącznika I
do Umowy FATCA saldo rachunku lub jego wartość są określane na dzień 30 czerwca
2014 r., saldo rachunku lub jego wartość powinny być określane na ten dzień. Źzięki temu
rozwiązaniu nie będzie wątpliwości na jaki dzień należy ustalać saldo lub wartość rachunku
finansowego. Wątpliwości te mogłyby bowiem powstać w związku z treścią art. B ust. 1
części I załącznika I do Umowy FATCA, który daje prawo wyboru przyjmowania salda lub
wartości rachunku z dnia 30 czerwca 2014 r. lub na ostatni dzień okresu kończącego się
bezpośrednio przed 30 czerwca 2014 r.
Przypadki, w których możliwy jest wybór określonych w załączniku I do Umowy FATCA
sposobów postępowania w zakresie identyfikacji amerykańskich rachunków raportowanych
oraz płatności do określonych wyłączonych instytucji finansowych, stosownie do
postanowień tego załącznika określa § 6 projektu rozporządzenia. Zgodnie z jego
brzmieniem, przeprowadzając procedury sprawdzające w zakresie identyfikacji i
raportowania amerykańskich rachunków raportowanych oraz płatności do określonych
wyłączonych instytucji finansowych, raportujące polskie instytucje finansowe stosują
wyłączenia od weryfikacji, identyfikacji oraz raportowania rachunków finansowych określone
w ust. A części II, ust. A części III, ust. A części IV oraz w ust. A części V załącznika I do
Umowy FATCA. W następstwie zastosowania tego rozwiązania z identyfikacji wyłączone
będą w szczególności indywidualne rachunki depozytowe o saldzie do 50 tys. USŹ oraz
pieniężne umowy ubezpieczenia, których wartość nie przekracza 50 tys. USŹ. Przedmiotowa
procedura nie obejmie także posiadanych przez osoby prawne i jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej rachunków kart kredytowych oraz rachunków kredytu
odnawialnego, jeżeli raportująca polska instytucja finansowa prowadząca te rachunki
posiadała zasady i procedury, zapobiegające przekroczeniu wartości kredytu dostępnego dla
posiadacza rachunku ponad kwotę 50 tys. USŹ.
– 5 –

Przedmiotowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy
upoważniającej, które nastąpi … .

– 6 –

Źata sporządzenia
Nazwa projektu
18.08.2015 r.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych
warunków stosowania procedur sprawdzających w zakresie identyfikacji
ródło:
amerykańskich rachunków raportowanych oraz płatności do Upoważnienie ustawowe
określonych wyłączonych instytucji finansowych

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac
Ministerstwo Finansów

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu

Pan Janusz Cichoń, Sekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Mariusz Każuch, Zastępca Źyrektora Źepartamentu Polityki
Podatkowej tel. 694 3876
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Zaprojektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie delegacji zawartej w art. 5 ust. 9 ustawy z dnia … o wykonywaniu
Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy
wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Źz. U. poz. …), zwanej
dalej „ustawą”. Przepis ten umożliwia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych określenie szczegółowych
warunków stosowania procedur sprawdzających określonych w załączniku I do Umowy FATCA, stosowanych na potrzeby
identyfikacji opisanych w nim kategorii rachunków, oraz przypadki, w których możliwy jest wybór określonych sposobów
postępowania stosownie do postanowień tego załącznika.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Konieczność wydania zaprojektowanego rozporządzenia związana jest ze zdiagnozowaną potrzebą uszczegółowienia
warunków stosowania procedur sprawdzających określonych w załączniku I do Umowy FATCA, a także wskazania
przypadków, w których możliwy jest wybór określonych sposobów postępowania stosownie do postanowień tego załącznika.
Kwestie te stanowią przedmiot rozporządzenia, o czym stanowi § 1 projektu.
§ 2 projektu zawiera słowniczek pojęć używanych w rozporządzeniu. W przepisie tym znalazły się definicje ustawy, rachunku
finansowego oraz informacji o amerykańskim rachunku raportowanym. Z kolei § 3 określa zasady przewalutowania sald i
wartości rachunków finansowych wyrażonych w walutach obcych. Zgodnie z tym przepisem w przypadku gdy saldo rachunku
finansowego lub jego wartość określona jest w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej
waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy roku kalendarzowego, za który sporządzana
jest informacja o amerykańskim rachunku raportowanym.
Załącznik I do Umowy FATCA zawiera szereg wartości mających znaczenie dla kwalifikacji rachunków finansowych oraz
zasad ich identyfikowania, w tym tzw. wartości progowe. Kwoty te wyrażone są w USŹ, przez co powstaje konieczność
określenia sposobu ich przeliczania na złote polskie. W związku z powyższym w § 4 zaproponowano aby wyrażone w
załączniku I do Umowy FATCA w dolarach amerykańskich kwoty przeliczać na złote polskie według kursu średniego dolara
amerykańskiego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na:
 30 czerwca 2014 r. – w przypadkach, w których załącznik I do Umowy FATCA określa te kwoty na ten dzień,
 ostatni dzień roboczy roku kalendarzowego, za który sporządzana jest informacja o amerykańskim rachunku
raportowanym w przypadkach, w których załącznik I do Umowy FATCA określa te kwoty na koniec roku lub innego
okresu sprawozdawczego.
§ 5 projektu rozporządzenia nawiązuje do określonej w załączniku I do Umowy FATCA możliwości ustalenia okresu
sprawozdawczego na okres roku kalendarzowego lub inny okres sprawozdawczy. Z uwagi na fakt, iż ustawa określiła okres
raportowana jako rok kalendarzowy powstała konieczność wskazania, że saldo rachunku lub jego wartość powinny być
określane na ostatni dzień roku kalendarzowego, za który sporządzana jest informacja o amerykańskim rachunku
raportowanym. Kwestię tę normuje § 5 ust. 2 projektu. Z kolei w ust. 1 § 5 wskazano jednoznacznie, że w przypadkach, w
których na podstawie załącznika I do Umowy FATCA saldo rachunku lub jego wartość są określane na dzień 30 czerwca
2014 r., saldo rachunku lub jego wartość powinny być określane na ten dzień. Źzięki temu rozwiązaniu nie będzie wątpliwości
na jaki dzień należy ustalać saldo lub wartość rachunku finansowego. Wątpliwości te mogłyby bowiem powstać w związku z
treścią art. B ust. 1 części I załącznika I do Umowy FATCA, który daje prawo wyboru przyjmowania salda lub wartości
– 7 –

rachunku z dnia 30 czerwca 2014 r. lub na ostatni dzień okresu kończącego się bezpośrednio przed 30 czerwca 2014 r.
Przypadki, w których możliwy jest wybór określonych w załączniku I do Umowy FATCA sposobów postępowania w zakresie
identyfikacji amerykańskich rachunków raportowanych oraz płatności do określonych wyłączonych instytucji finansowych,
stosownie do postanowień tego załącznika określa § 6 projektu rozporządzenia. Zgodnie z jego brzmieniem Przeprowadzając
procedury sprawdzające w zakresie identyfikacji i raportowania amerykańskich rachunków raportowanych oraz płatności do
określonych wyłączonych instytucji finansowych raportujące polskie instytucje finansowe stosują wyłączenia od weryfikacji,
identyfikacji oraz raportowania rachunków finansowych określone w ust. A części II, ust. A części III, ust. A części IV oraz w
ust. A części V załącznika I do Umowy FATCA. W następstwie zastosowania tego rozwiązania z identyfikacji wyłączone będą
w szczególności indywidualne rachunki depozytowe o saldzie do 50 tys. USŹ oraz pieniężne umowy ubezpieczenia, których
wartość nie przekracza 50 tys. USŹ. Przedmiotowa procedura nie obejmie także posiadanych przez osoby prawne i jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej rachunków kart kredytowych oraz rachunków kredytu odnawialnego, jeżeli
raportująca polska instytucja finansowa prowadząca te rachunki posiadała zasady i procedury, zapobiegające przekroczeniu
wartości kredytu dostępnego dla posiadacza rachunku ponad kwotę 50 tys. USŹ.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Banki
609
KNF
Projekt dotyczy
Towarzystwa funduszy
58
KNF
warunków stosowania
inwestycyjnych
przez raportujące
Zakłady ubezpieczeń
31
KNF
instytucje finansowe
Domy maklerskie
55
KNF
procedur
sprawdzających w
zakresie identyfikacji
amerykańskich
rachunków
raportowanych oraz
płatności do określonych
wyłączonych instytucji
finansowych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy zostanie poddany konsultacjom publicznym z takimi podmiotami i organizacjami jak: Business Centre
Club, Izbę Źomów Maklerskich, Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami, Konfederacja Lewiatan, Polska Izba
Ubezpieczeń, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Banków Polskich.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












– 8 –

pozostałe jednostki (oddzielnie)












ródła finansowania

Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (010)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych i







(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
… r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe








W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych i

średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
źródeł danych i

przyjętych do obliczeń
założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
X nie dotyczy
X zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
X zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy


9. Wpływ na rynek pracy
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: