eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

projekt dotyczy wprowadzenia w przepisach krajowych podstawy prawnej do nałożenia obowiązków na instytucje finansowe, dotyczących zbierania, przetwarzania i przekazywania w odpowiednich terminach przez nie informacji do krajowej administracji podatkowej, które wymagane są na podstawie umowy FATCa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3860
  • Data wpłynięcia: 2015-09-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA
  • data uchwalenia: 2015-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1712

3860


Druk nr 3860


Warszawa, 7 września 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-86-15



Pani

Małgorzata Kidawa-Błońska

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o wykonywaniu Umowy między
Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
a Rządem Stanów Zjednoczonych
Ameryki w sprawie poprawy

wypełniania
międzynarodowych
obowiązków
podatkowych
oraz
wdrożenia ustawodawstwa FATCA z
projektami aktów wykonawczych.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Finansów.
Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów
Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych
obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa zasady wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
zobowiązań wynikających z Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych
obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących
Uzgodnień Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r. w Warszawie (Dz. U.
z 2015 r. poz. …), zwanych dalej „Umową FATCA”, w tym:
1)
obowiązki raportujących polskich instytucji finansowych w zakresie identyfikowania
amerykańskich rachunków raportowanych i przekazywania informacji o amerykańskich
rachunkach raportowanych;
2)
tryb weryfikacji wypełniania przez raportujące polskie instytucje finansowe
obowiązków w zakresie identyfikowania rachunków;
3)
obowiązki organu właściwego w zakresie wymiany informacji o amerykańskich
rachunkach raportowanych.
Art. 2. Ilekroć w niniejszej ustawie mowa jest o Stanach Zjednoczonych, właściwej
władzy, polskiej instytucji finansowej, raportującej polskiej instytucji finansowej, wyłączonej
instytucji finansowej, rachunku finansowym, amerykańskim rachunku raportowanym,
posiadaczu rachunku oraz amerykańskim NIP, pojęcia te należy rozumieć w znaczeniu
zdefiniowanym w art. 1 ust. 1 Umowy FATCA.
Art. 3. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych jest organem właściwym
w sprawach dotyczących informacji w dziedzinie opodatkowania, o których mowa

1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy oraz ustawę z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
– 2 –
w Umowie FATCA, w tym również do kontroli, o której mowa w art. 8, i w tym zakresie
przysługują mu uprawnienia organu podatkowego.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w celu zapewnienia prawidłowej
realizacji spraw, o których mowa ust. 1, a także usprawnienia obsługi podmiotów
obowiązanych do przekazywania informacji, może, w drodze rozporządzenia, upoważnić
podległe organy do wykonywania w jego imieniu czynności związanych z:
1)
otrzymywaniem informacji o amerykańskich rachunkach raportowanych, o których
mowa w art. 2 ust. 2 lit. a Umowy FATCA,
2)
automatyczną wymianą informacji w dziedzinie opodatkowania, o której mowa
w Umowie FATCA,
3)
udostępnianiem informacji, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Umowy FATCA,
4)
wyjaśnianiem uchybień mniejszej wagi lub pomyłek administracyjnych, o których
mowa w art. 5 ust. 1 Umowy FATCA
– określając szczegółowy zakres upoważnienia oraz terytorialny zasięg działania
upoważnionych organów.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może upoważnić, w drodze
rozporządzenia, podległy organ do przeprowadzania w imieniu tego ministra kontroli,
o której mowa w art. 8, określając zakres upoważnienia oraz mając na uwadze zapewnienie
jej sprawnego wykonywania.
Art. 4. W zakresie uregulowanym niniejszą ustawą, do załatwiania spraw przez
funkcjonariuszy celnych lub pracowników jednostek organizacyjnych kierowanych przez
organy, o których mowa w art. 3, stosuje się odpowiednio przepis art. 143 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.)).
Rozdział 2
Obowiązki raportujących polskich instytucji finansowych
Art. 5. 1. Raportujące polskie instytucje finansowe są obowiązane do:
1)
identyfikowania amerykańskich rachunków raportowanych oraz rachunków
posiadanych przez wyłączone instytucje finansowe;

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 699, 978 i 1197.
– 3 –
2)
pozyskiwania i przekazywania ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
lub organowi upoważnionemu stosownie do art. 3 ust. 2:
a)
informacji o amerykańskich rachunkach raportowanych, o których mowa w art. 2
ust. 2 lit. a Umowy FATCA, albo
b)
informacji o niewystąpieniu w odniesieniu do jakiegokolwiek prowadzonego
rachunku finansowego okoliczności skutkujących powstaniem obowiązku,
o którym mowa w lit. a.
2. Na potrzeby identyfikacji amerykańskich rachunków raportowanych oraz rachunków
posiadanych przez wyłączone instytucje finansowe, raportujące polskie instytucje finansowe
stosują, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 9, procedury sprawdzające
określone w załączniku I do Umowy FATCA, przewidziane dla kategorii rachunków
opisanych w tym załączniku, oraz żądają przedstawienia wskazanych w nim oświadczeń,
wyjaśnień i dokumentów.
3. Jeżeli zgodnie z procedurami sprawdzającymi, o których mowa w ust. 2, polska
instytucja finansowa jest obowiązana do uzyskania oświadczenia posiadacza rachunku w
związku z otwarciem rachunku finansowego, czyni to w trakcie procedur związanych z
otwarciem takiego rachunku.
4. Wszelkie oświadczenia i wyjaśnienia wymagane na podstawie procedur
sprawdzających, o których mowa w ust. 2, są składane pod rygorem odpowiedzialności
karnej za podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym. Oświadczenia i wyjaśnienia
zawierają klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia (wyjaśnienia).”. Klauzula ta zastępuje pouczenie
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
5. Raportująca polska instytucja finansowa, która pośredniczy w wypłacie na rzecz
wyłączonych instytucji finansowych płatności podlegającej amerykańskiemu podatkowi,
określonej w art. 1 ust. 1 lit. ii Umowy FATCA, na wniosek podmiotu, od którego otrzymuje
taką płatność, informuje ten podmiot o jej tytule, kwocie oraz danych umożliwiających
identyfikację posiadacza rachunku, na który dokonywana jest płatność, a także o nazwie
i miejscu siedziby tych wyłączonych instytucji finansowych.
6. Raportująca polska instytucja finansowa jest obowiązana do uzyskania Globalnego
Numeru Identyfikującego Pośrednika, o którym mowa w pkt 3 Uzgodnień Końcowych
towarzyszących Umowie FATCA, przed pierwszym przekazaniem informacji, o których
– 4 –
mowa w ust. 1 pkt 2, poprzez rejestrację w Urzędzie Skarbowym Stanów Zjednoczonych,
oraz do jego wskazywania w informacjach przekazywanych zgodnie z ust. 1 pkt 2 lit. a.
7. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są sporządzane za rok kalendarzowy
i przekazywane w formie dokumentu elektronicznego w terminie do dnia 30 czerwca roku
następnego.
8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
wzór formularza zawierającego informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mając na uwadze
zapewnienie jego poprawnego wypełnienia, sprawnego przekazywania i przetwarzania
informacji, wymogi dotyczące ich przekazywania przewidziane w Umowie FATCA, a także
ustalenia:
1)
wynikające z dwustronnego porozumienia, jeżeli zostało zawarte, lub
2)
dokonane w ramach procedury wzajemnego porozumiewania się
– w zakresie określonym w art. 3 ust. 6 Umowy FATCA.
9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki stosowania procedur sprawdzających określonych
w załączniku I do Umowy FATCA, stosowanych na potrzeby identyfikacji opisanych w nim
kategorii rachunków, oraz przypadki, w których możliwy jest wybór określonych sposobów
postępowania stosownie do postanowień tego załącznika, mając na względzie warunki i
możliwości przewidziane w tym zakresie w Umowie FATCA, a także specyfikę działalności
raportujących polskich instytucji finansowych.
10. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia, procedury i sposoby postępowania w sprawach określonych w art. 3 ust. 6
Umowy FATCA, będące wynikiem ustaleń:
1)
dwustronnego porozumienia, jeżeli zostało zawarte, lub
2)
dokonanych w ramach procedury wzajemnego porozumiewania się
– kierując się potrzebą usprawnienia wykonywania postanowień tej Umowy.
Art. 6. 1. Raportujące polskie instytucje finansowe mogą skorygować informację
przekazaną stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2.
2. Uprawnienie do skorygowania informacji, o którym mowa w ust. 1:
1)
ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli amerykańskich rachunków raportowanych –
w zakresie objętym tą kontrolą;
2)
przysługuje nadal po zakończeniu kontroli amerykańskich rachunków raportowanych.
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: