eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

Rządowy projekt ustawy o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA

projekt dotyczy wprowadzenia w przepisach krajowych podstawy prawnej do nałożenia obowiązków na instytucje finansowe, dotyczących zbierania, przetwarzania i przekazywania w odpowiednich terminach przez nie informacji do krajowej administracji podatkowej, które wymagane są na podstawie umowy FATCa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3860
  • Data wpłynięcia: 2015-09-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA
  • data uchwalenia: 2015-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1712

3860

– 5 –
3. Skorygowanie informacji w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, nie wywołuje
skutków prawnych.
Rozdział 3
Weryfikacja wypełniania obowiązków przez raportujące polskie instytucje finansowe
Art. 7. 1. W przypadku wystąpienia uchybień mniejszej wagi lub pomyłek
administracyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 Umowy FATCA, raportujące polskie
instytucje finansowe, na pisemne żądanie ministra właściwego do spraw finansów
publicznych lub organu upoważnionego na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 4, są obowiązane do
udzielenia informacji niezbędnych do wyjaśnienia takich uchybień lub pomyłek.
2. W żądaniu, o którym mowa w ust. 1, określa się zakres wymaganych informacji oraz
termin ich przekazania nie krótszy niż 14 dni od dnia otrzymania żądania.
3. Żądanie, o którym mowa w ust. 1, oznacza się klauzulą: „Tajemnica skarbowa”,
a jego przekazanie następuje w trybie przewidzianym dla dokumentów zawierających
informacje niejawne o klauzuli „zastrzeżone”.
Art. 8. 1. W przypadku przekazania przez właściwą władzę Stanów Zjednoczonych
zawiadomienia o istotnym nieprzestrzeganiu obowiązków, o którym mowa w art. 5 ust. 2
lit. a Umowy FATCA, minister właściwy do spraw finansów publicznych lub organ
upoważniony na podstawie art. 3 ust. 3, zwani dalej „kontrolującym”, przeprowadzają
kontrolę wykonywania przez raportującą polską instytucję finansową, zwaną dalej
„kontrolowanym”, obowiązków związanych z informowaniem o amerykańskich rachunkach
raportowanych, zwaną dalej „kontrolą amerykańskich rachunków raportowanych”, w celu
weryfikacji informacji przedstawionych w tym zawiadomieniu.
2. Kontrola amerykańskich rachunków raportowanych jest podejmowana niezwłocznie
po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.
3. Wraz z zawiadomieniem o zamiarze wszczęcia kontroli amerykańskich rachunków
raportowanych kontrolujący informuje kontrolowanego o zakresie nieprawidłowości
wskazanych w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1.
4. Kontrola amerykańskich rachunków raportowanych powinna zostać zakończona bez
zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 miesięcy od dnia jej wszczęcia.
5. W toku kontroli amerykańskich rachunków raportowanych kontrolujący jest
uprawniony w szczególności do żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju
dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii,
– 6 –
wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie
elektronicznej, w tym objętych tajemnicą, z wyłączeniem dokumentów i materiałów
zawierających informacje niejawne.
6. Żądania, o których mowa w ust. 5, oznacza się klauzulą: „Tajemnica skarbowa”, a ich
przekazanie następuje w trybie przewidzianym dla dokumentów zawierających informacje
niejawne o klauzuli „zastrzeżone”.
7. Występując z żądaniem, o którym mowa w ust. 5, kontrolujący jest obowiązany
zwracać szczególną uwagę na zasadę wzajemnego zaufania między instytucjami finansowymi
a ich klientami.
8. Z czynności kontrolnych sporządza się protokół kontroli. Kontrolowany, który nie
zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia
przedstawić kontrolującemu zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne
dowody.
9. Kontrolujący jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w ust. 8, i w
terminie 14 dni od dnia ich otrzymania zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich
załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, wraz z
uzasadnieniem faktycznym i prawnym.
10. W przypadku niezłożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień w terminie określonym w ust. 8
przyjmuje się, że kontrolowany nie kwestionuje ustaleń kontroli.
11. Kontrola amerykańskich rachunków raportowanych kończy się wynikiem kontroli
w dniu jego doręczenia. Wynik kontroli sporządza się na podstawie protokołu kontroli,
zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz zawiadomienia o sposobie ich załatwienia.
12. Wynik kontroli zawiera:
1)
oznaczenie kontrolującego;
2)
oznaczenie kontrolowanego;
3)
datę wydania;
4)
powołanie podstawy prawnej;
5)
opis przebiegu kontroli;
6)
końcowe ustalenia i wnioski zawierające informację o stwierdzeniu nieprawidłowości
albo o ich braku;
7)
wskazanie terminu usunięcia nieprawidłowości, jeżeli zostały stwierdzone;
8)
informację o możliwych skutkach określonych w art. 5 ust. 2 lit. b Umowy FATCA –
w przypadku nieusunięcia stwierdzonych nieprawidłowości;
– 7 –
9)
podpis osoby upoważnionej, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska
służbowego, a jeżeli wynik kontroli został wydany w formie dokumentu elektronicznego
– bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego
certyfikatu.
13. Termin, o którym mowa w ust. 12 pkt 7, nie może być krótszy niż 1 miesiąc
i dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia doręczenia wyniku kontroli.
14. Kontrolowany jest obowiązany poinformować kontrolującego o sposobie usunięcia
stwierdzonych nieprawidłowości lub przyczynach ich nieusunięcia, bez zbędnej zwłoki,
jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia upływu terminu wyznaczonego na ich
usunięcie.
15. W zakresie nieuregulowanym w ust. 1–14 do kontroli amerykańskich rachunków
raportowanych stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 1, z wyłączeniem art. 127 i
art. 128, przepisy art. 135–138, art. 139 § 4, art. 140–142 oraz rozdziałów 2, 5, 6, 9–11, 14,
16, 22 i 23 działu IV, a także art. 281a, art. 282b, art. 283, art. 284, art. 284b–286, art. 287,
art. 289–290 i art. 291c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, a także
przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 290a tej ustawy.
Art. 9. Kontrolujący będący organem upoważnionym, o którym mowa w art. 3 ust. 3,
przekazuje wynik kontroli amerykańskich rachunków raportowanych ministrowi właściwemu
do spraw finansów publicznych bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni
od dnia upływu 14-dniowego terminu, o którym mowa w art. 8 ust. 14. Do wyniku kontroli
dołącza się protokół kontroli amerykańskich rachunków raportowanych, a także złożone
zastrzeżenia i wyjaśnienia, zawiadomienie o sposobie ich załatwienia oraz informację
o sposobie usunięcia przez kontrolowanego stwierdzonych nieprawidłowości lub przyczynach
ich nieusunięcia.
Art. 10. 1. W odpowiedzi na zawiadomienie o istotnym nieprzestrzeganiu obowiązków,
o którym mowa w art. 5 ust. 2 lit. a Umowy FATCA, minister właściwy do spraw finansów
publicznych przekazuje właściwej władzy Stanów Zjednoczonych Ameryki informację o
podjętych działaniach i dokonanych ustaleniach nie później niż w terminie 18 miesięcy od
dnia otrzymania tego zawiadomienia.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje niezwłocznie
kontrolowanemu informację, o której mowa w ust. 1.
– 8 –
Rozdział 4
Ochrona i udostępnianie zgromadzonych danych
Art. 11. 1. Do ujawnienia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
upoważnionym przez niego organom oraz podmiotowi, o którym mowa w art. 5 ust. 5,
wszelkich informacji, w trybie i zakresie przewidzianym niniejszą ustawą, nie stosuje się
przepisów ograniczających udostępnianie danych objętych tajemnicą, z wyjątkiem informacji
niejawnych.
2. Indywidualne dane zawarte w:
1)
informacjach, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,
2)
informacjach, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Umowy FATCA,
3)
aktach dokumentujących czynności określone w art. 7,
4)
aktach kontroli amerykańskich rachunków raportowanych,
5)
informacjach uzyskanych w trybie art. 20
– objęte są tajemnicą skarbową.
Art. 12. W toku kontroli amerykańskich rachunków raportowanych dostęp do akt
przysługuje organom właściwym w sprawach dotyczących tej kontroli oraz wyznaczonym
pracownikom tych organów.
Art. 13. 1. Dane zawarte w informacjach, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1 i 2, są
udostępniane wyłącznie organom wymienionym w art. 297 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa na zasadach określonych w tym przepisie.
2. Dane, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 3–5, są udostępniane wyłącznie organom
wymienionym w art. 297 § 1 pkt 1 i pkt 2a–7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa na zasadach określonych w tym przepisie.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, akta spraw oznacza się klauzulą:
„Tajemnica skarbowa”, a ich przekazanie następuje w trybie przewidzianym dla dokumentów
zawierających informacje niejawne o klauzuli „zastrzeżone”.
Art. 14. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale przepisy art. 294,
art. 296, art. 297a oraz art. 299b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
stosuje się odpowiednio.
– 9 –
Rozdział 5
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 15. W ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z
2013 r. poz. 186, z późn. zm.) w art. 80:
1)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
„§ 2a. Kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi
informacji o amerykańskich rachunkach raportowanych, o której mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2 ustawy z dnia … o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej
Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania
międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA
(Dz. U. poz. …) lub nie dokonuje blokady rachunku, o której mowa w art. 21 ust. 6 tej
ustawy,
podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.”;
2)
§ 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Jeżeli informację określoną w § 1–2a złożono nieprawdziwą, sprawca
podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.”.
Art. 16. W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 82 w ust. 1 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w
brzmieniu:
,,9) prowadzona kontrola jest kontrolą amerykańskich rachunków raportowanych
uregulowaną w ustawie z dnia … o wykonywaniu Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie
poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz
wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Dz. U. poz. …).”;
2)
w art. 83 w ust. 2 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w
brzmieniu:
,,10) kontrola jest kontrolą amerykańskich rachunków raportowanych uregulowaną
w ustawie z dnia … o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1036, 1149, 1247
i 1304, z 2014 r. poz. 312, 1215 i 1328 oraz z 2015 r. poz. 396.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 699, 875, 978
i 1197.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: