eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG, ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG, poszerzenia zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG, ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej, ułatwień w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz umożliwienia rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3761
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3761

– 40 –
26) art. 10 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 35, w brzmieniu dotychczasowym,
27) art. 6 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 39,
28) art. 21 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 41,
29) art. 10 ust. 1 i art. 20 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 42,
30) art. 35 ust. 1 oraz art. 64 ust. 1 i 1a ustawy zmienianej w art. 43,
31) art. 6 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 44,
32) art. 4 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 46,
33) art. 49 ust. 1, art. 54 ust. 1, art. 56 ust. 1, art. 57 ust. 1, art. 62a ust. 1 i art. 81 ust. 1
ustawy zmienianej w art. 47,
34) art. 28 ust. 4, art. 85 ust. 4 i art. 115 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 50, w brzmieniu
dotychczasowym,
35) art. 19 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 51, w brzmieniu dotychczasowym,
36) art. 20 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 53,
37) art. 76 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 55, w brzmieniu dotychczasowym,
38) art. 122 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 56, w brzmieniu dotychczasowym,
39) art. 50 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 57, w brzmieniu dotychczasowym
– uznaje się za wnioski złożone zgodnie z wymogami ustaw wymienionych w pkt 1–39,
w brzmieniu obowiązującym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 73. Koncesje i zaświadczenia wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy uznaje się za zgodne z przepisami ustaw zmienianych w art. 8, art. 19 i art. 22, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 74. Zgłoszenia dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uznaje się
za zgodne z przepisami ustaw zmienianych w art. 14, art. 38 i art. 59, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
Art. 75. Informacje zawarte w ewidencjach, rejestrach i wykazach na podstawie
dotychczasowych przepisów uznaje się za zgodne z przepisami ustaw zmienianych w art. 5,
art. 7, art. 10, art. 15, art. 17, art. 20, art. 23, art. 28, art. 37, art. 38, art. 49, art. 51, art. 52,
art. 56 i art. 57, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 76. Zgłoszeń w sposób określony w:
1)
art. 25 ust. 5 pkt 9 ustawy zmienianej w art. 1,
2)
art. 36b ustawy zmienianej w art. 11,

– 41 –
3)
art. 74 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 36
– można dokonywać po upływie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 77. Przepis art. 28 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, w zakresie przesyłania przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności
Gospodarczej zgłoszeń, o których mowa w art. 25 ust. 5 pkt 9 tej ustawy, ma zastosowanie po
upływie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 78. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE

1. WPROWADZENIE
Przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
oraz niektórych innych ustaw został opracowany na podstawie założeń ustawy o
zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przyjętych przez Radę
Ministrów w dniu 4 grudnia 2012 r. Proponowane w projektowanej ustawie rozwiązania
dotyczą przede wszystkim przepisów Rozdziału 3 „Centralna Ewidencja i Informacja o
Działalności Gospodarczej”.
2. POTRZEBA I CEL USTAWY
Przepisy dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
zwanej dalej „CEIDG”, które weszły w życie w dniu 1 lipca 2011 r. na podstawie
ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97,
z późn. zm.), stanowią innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie ewidencji działalności
gospodarczej. Podstawowym założeniem tego systemu było stworzenie jednej
ogólnopolskiej centralnej ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych z
rozbudowaną funkcją informacyjną, funkcjonującą jedynie wirtualnie. Proces rejestracji
działalności gospodarczej miał być całkowicie zelektronizowany i oparty na rejestracji
samodzielnej, dokonywanej on-line przez przedsiębiorcę. Zakładano, że przedsiębiorca
nie będzie składać żadnych dokumentów papierowych, a wypełniać jedynie odpowiedni
formularz na stronie internetowej. W ten sposób miał dokonać „samorejestracji” i już
jako przedsiębiorca dokonywać dalszych zmian we wpisie. Już pierwszy rok
funkcjonowania CEIDG pokazał jednak, że tylko około 3% przedsiębiorców dokonuje
wpisów do CEIDG on-line. Pozostała część dokonuje wpisów i kolejnych zmian drogą
papierową za pośrednictwem organów gmin. W związku z powyższym, system z
założenia w pełni oparty na rejestracji on-line stał się systemem bazującym na
tradycyjnej współpracy przedsiębiorca-gmina, której towarzyszy papierowy obieg
dokumentów. To z kolei generuje znacznie większą niż zakładano liczbę błędów
popełnianych przy przekształcaniu wniosków papierowych na formę dokumentu
elektronicznego, a w konsekwencji większą liczbę postępowań administracyjnych o
sprostowanie wpisów. Nie przewidziano również, jak duża będzie liczba postępowań
administracyjnych związanych z nieprawidłowymi wpisami przedsiębiorców w CEIDG,
do których wszczęcia i prowadzenia zobowiązany jest Minister Gospodarki z urzędu na
podstawie art. 34 i art. 35 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą SDG”. Po
roku działania systemu i zebraniu doświadczenia, podjęto prace nad założeniami do
zmiany tej ustawy. Obecnie, po trzech latach działania systemu, konieczne jest
zaproponowanie kolejnych rozwiązań prawnych mających na celu sprawniejszą i
skuteczniejszą obsługę przedsiębiorców. Wprowadzenie zaproponowanych zmian
przyczyni się również do skuteczniejszego wykonywania zadań związanych z
prowadzeniem rejestru CEIDG, nałożonych na Ministra Gospodarki ustawą SDG.
Projekt ustawy ma na celu:
1) uproszczenie procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w
CEIDG
W niektórych przypadkach kwalifikujących przedsiębiorcę do wykreślenia z rejestru
CEIDG, wynikających z obecnego art. 34 ust. 2 ustawy SDG, wykreślenie z CEIDG
może następować bez wszczynania postępowania administracyjnego i wydawania
decyzji Ministra Gospodarki, w drodze czynności materialno-technicznej. Chodzi o
wykreślanie przedsiębiorców z powodu trwałego zaprzestania wykonywania
działalności gospodarczej, którego przyczyną jest zgon, a także z tytułu upływu
24-miesięcznego okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej oraz z
tytułu orzeczenia prawomocnego zakazu prowadzenia działalności. Sprostowanie wpisu
z uwagi na niezgodność z treścią wniosku przedsiębiorcy, których przyczyną są błędy
powstałe przy przekształcaniu przez organ gminy wniosku o wpis z formy papierowej
na elektroniczną, odbywać się będzie przez umożliwienie organom gminy poprawiania
własnych błędów powstałych w procesie przekształcania wniosków o wpis do CEIDG
do formy elektronicznej, a nie w drodze postanowienia Ministra Gospodarki,
poprzedzonego często żmudnym i długotrwałym postępowaniem administracyjnym.
Takie rozwiązanie skróci czas oczekiwania na wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG i
sprostowanie wpisów w CEIDG oraz poprawi jakość danych w CEIDG.
2) uproszczenie i ujednolicenie zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG
Zgodnie z nowymi rozwiązaniami, udostępnianie danych przez CEIDG powinno
odbywać się elektronicznie i zgodnie z zasadami określonymi w ustawie SDG.
2
Przedsiębiorca ma mieć także możliwość uzyskiwania z CEIDG zaświadczenia
dotyczącego jego wpisu, zawierającego dane dotyczące adresu jego zamieszkania oraz
innych danych niejawnych, takich jak numer PESEL czy data urodzenia.
3) poszerzenie zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG
W wyniku postulatów m.in. przedsiębiorców, dane te będą uzupełnione m.in. o
informacje dotyczące jego numeru telefonu (przedsiębiorca będzie sam decydował, czy
chce, aby numer był widoczny we wpisie, czy tylko służył do kontaktów z administracją
publiczną), o dane przedstawiciela ustawowego. Stworzona zostanie również podstawa
prawna do zamieszczania przez przedsiębiorcę we wpisie informacji o dacie trwałego
zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Obecnie istnieje podstawa
prawna do zamieszczania we wpisie jedynie informacji o wykreśleniu wpisu z CEIDG –
art. 25 ust. 1 pkt 19 ustawy SDG, którego brzmienie również zostanie doprecyzowane,
wykreśleniu podlega zawsze przedsiębiorca, a nie jak wskazuje obecnie ten przepis
„wpis”. Będzie także możliwość dołączenia do wniosku o wpis do CEIDG danych
niezbędnych do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia
społecznego i/lub zdrowotnego. Rozwiązanie to umożliwi przedsiębiorcom złożenie
jednym wnioskiem o wpis do CEIDG również tych informacji i przekazanie ich
elektronicznie do ZUS/KRUS (obecnie przedmiotowych zgłoszeń należy dokonywać
bezpośrednio w wybranym oddziale ZUS/KRUS).
4) ograniczenie zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o
zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na zawieszenie działalności gospodarczej, we
wniosku o zmianę wpisu w CEIDG nie będzie musiał jeszcze raz podawać wszystkich
danych adresowych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.
5) ułatwienie w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców
wpisanych do CEIDG
Przewidziano wskazanie adresu do doręczeń zamieszczonego w CEIDG, jako
rodzącego skutki administracyjne. Ułatwi to dochodzenie przez wierzycieli roszczeń od
przedsiębiorców wpisanych do tego sytemu.
Zaproponowano też dodanie kolejnego przepisu, w którym zostanie wprost wskazane,
że przedsiębiorca posługujący się adresem nieruchomości, do której nie ma tytułu
3
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: