eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2015-06-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513

3576

przeglądowi przez właściwy organ lub wyznaczony
a)
wysokości
wskaźnika
bufora
ryzyka
organ co najmniej raz na dwa lata.
systemowego,
b)
rodzajów ekspozycji, do których ma on
zastosowanie,
c)
kategorii instytucji, do których ma on
zastosowanie
- wydanej po przeprowadzonej przez Komitet analizie
w
zakresie
wywierania
przez
bufor
ryzyka
systemowego nieproporcjonalnych i niekorzystnych
skutków dla całości lub części systemu finansowego
przez tworzenie przeszkód dla funkcjonowania rynku
wewnętrznego Unii Europejskiej.
Art.
11. Przed ustaleniem lub ponownym ustaleniem
T
Art. 51
Art. 51. 1. Jeżeli wskaźnik bufora ryzyka systemowego
133
wskaźnika bufora ryzyka systemowego w wysokości do
ust. 1, 3 określony w przepisach wydanych na podstawie art. 50
ust. 11
3 % właściwy organ lub wyznaczony organ
i 5
ust. 8 nie przekraczałby 3%, minister właściwy do
powiadamiają z miesięcznym wyprzedzeniem Komisję,
spraw instytucji finansowych, za pośrednictwem
ERSS, EUNB oraz właściwe i wyznaczone organy
Komitetu, powiadamia Komisję Europejską, Europejską
zainteresowanych państw członkowskich o publikacji
Radę ds. Ryzyka Systemowego, Europejski Urząd
decyzji, o której mowa w ust. 16. Jeśli bufor ma
Nadzoru Bankowego oraz organy właściwe w sprawach
zastosowanie do ekspozycji w państwach trzecich,
nadzoru makroostrożnościowego z zainteresowanych
właściwy organ lub wyznaczony organ powiadamiają
państw członkowskich innych niż Rzeczpospolita
także organy nadzoru tych państw trzecich.
Polska o zamiarze nałożenia bufora ryzyka
Powiadomienie to zawiera szczegółowy opis
systemowego w wysokości do 3%, nie później niż na
następujących elementówŚ
miesiąc przed dniem określenia tego wskaźnika.
a) ryzyka systemowego lub makroostrożnościowego
3. Jeżeli bufor ma zastosowanie do ekspozycji w
w państwie członkowskimś
państwach trzecich, minister właściwy do spraw.
b) powodów, dla których rozmiar ryzyk systemowego
instytucji finansowych, za pośrednictwem Komitetu,
lub makroostrożnościowego zagraża stabilności systemu
powiadamia także organy sprawujące funkcję nadzoru
finansowego na szczeblu krajowym, uzasadniając
makroostrożnościowego tych państw.
wskaźnik bufora ryzyka systemowegoś
5. Powiadomienie o którym mowa w ust. 1 - 4 zawiera:
c) uzasadnienie, dlaczego uznaje się, że bufor ryzyka
1) opis ryzyka systemowego w Rzeczypospolitej
systemowego może być skuteczny i proporcjonalny do
Polskiej;
celu ograniczenia ryzyka;
2) powody, dla których rozmiar ryzyka systemowego
d) ocenę prawdopodobnego pozytywnego lub
zagraża stabilności systemu finansowego na szczeblu
negatywnego wpływu bufora ryzyka systemowego na
krajowym, uzasadniające wysokość wskaźnika bufora
rynek wewnętrzny w oparciu o informacje, które są
ryzyka systemowego;
dostępne państwu członkowskiemuś
3) uzasadnienie wprowadzenia wskaźnika bufora
e) wyjaśnienie, dlaczego żaden z istniejących środków
ryzyka
systemowego
jako
skutecznego
i
w niniejszej dyrektywie lub w rozporządzeniu (UE)
proporcjonalnego
instrumentu
ograniczenia
tego

21
nr 575/2013, z wyłączeniem art. 458 i 459 tego
ryzyka;
rozporządzenia, sam lub w połączeniu z innymi nie
wystarczy,
by
zaradzić
wskazanemu
ryzyku
4) ocenę prawdopodobnego wpływu wskaźnika bufora
makroostrożnościowemu
lub
systemowemu,
ryzyka systemowego na rynek wewnętrzny Unii
Europejskiej na podstawie dostępnych informacji;
z uwzględnieniem
stosunkowej skuteczności tych
środkówś
5) wyjaśnienie, dlaczego zastosowanie środków
f) wskaźnik bufora ryzyka systemowego, którego
przewidzianych w przepisach krajowych lub w
państwo członkowskie chce wymagać.
rozporządzeniu 575/2013, z wyłączeniem art. 458 i art.

459 tego rozporządzenia, nie zapobiegnie wskazanemu
ryzyku systemowemu, z uwzględnieniem stosunkowej
skuteczności tych środkówś
6) wskaźnik wymaganego bufora ryzyka systemowego.
Art.
12. Przed ustaleniem lub ponownym ustaleniem
T
Art. 51
Art. 51. 2. Jeżeli wskaźnik bufora ryzyka systemowego
133 ust. wskaźnika bufora ryzyka systemowego na poziomie
ust. 2 i 5 określony w przepisach wydanych na podstawie art. 50
12
przekraczającym 3 %, właściwy organ lub wyznaczony
ust. 8 przekraczałby 3%, minister właściwy do spraw
organ powiadamiają Komisję, ERRS, EUNB oraz
instytucji finansowych, za pośrednictwem Komitetu,
właściwe i wyznaczone organy zainteresowanych
powiadamia Komisję Europejską, Europejską Radę ds.
państw członkowskich. Jeśli bufor ma zastosowanie do
Ryzyka Systemowego, Europejski Urząd Nadzoru
ekspozycji w państwach trzecich, właściwy organ lub
Bankowego oraz organy właściwe w sprawach nadzoru
wyznaczony organ powiadamiają także organy nadzoru
makroostrożnościowego z zainteresowanych państw
tych państw trzecich. Powiadomienie to zawiera
członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska
szczegółowy opis następujących elementówŚ
o zamiarze określenia tego wskaźnika.
a) ryzyka systemowego lub makroostrożnościowego
5. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1 - 4,
w państwie członkowskimś
zawiera:
b) powodów, dla których rozmiar ryzyka systemowego
1)
opis ryzyka systemowego w Rzeczypospolitej
lub makroostrożnościowego zagraża stabilności systemu
Polskiej;
finansowego na szczeblu krajowym, uzasadniając
wskaźnik bufora ryzyka systemowegoś
2)
powody, dla których rozmiar ryzyka

systemowego zagraża stabilności systemu finansowego
c) uzasadnienie, dlaczego uznaje się, że bufor ryzyka
na szczeblu krajowym, uzasadniające wysokość
systemowego może być skuteczny i proporcjonalny do
wskaźnika bufora ryzyka systemowegoś
celu ograniczenia ryzyka;
3)
uzasadnienie wprowadzenia wskaźnika bufora
d) ocenę prawdopodobnego pozytywnego lub
ryzyka
systemowego
jako
skutecznego
negatywnego wpływu bufora ryzyka systemowego na
i proporcjonalnego instrumentu ograniczenia tego
rynek wewnętrzny w oparciu o informacje, które są
ryzyka;
dostępne państwu członkowskiemuś
4)
ocenę prawdopodobnego wpływu wskaźnika
e) wyjaśnienie, dlaczego żaden z istniejących środków
bufora ryzyka systemowego na rynek wewnętrzny Unii
w niniejszej dyrektywie lub w rozporządzeniu (UE)
Europejskiej na podstawie dostępnych informacjiś
nr 575/2013, z wyłączeniem art. 458 i 459 tego
rozporządzenia, sam lub w połączeniu z innymi nie
5)
wyjaśnienie, dlaczego zastosowanie środków
przewidzianych
w przepisach
krajowych
lub
wystarczy,
by
zaradzić
wskazanemu
ryzyku
w rozporządzeniu 575/2013, z wyłączeniem art. 458

22
makroostrożnościowemu
lub
systemowemu,
i art.
459 tego
rozporządzenia, nie zapobiegnie
z uwzględnieniem
stosunkowej skuteczności tych
wskazanemu ryzyku systemowemu, z uwzględnieniem
środkówś
stosunkowej skuteczności tych środkówś
f) wskaźnik bufora ryzyka systemowego, którego
6)
wskaźnik bufora ryzyka systemowego.
państwo członkowskie chce wymagać.

Art.
13. Właściwy organ lub wyznaczony organ mogą
T
Art. 50
Art. 50. 6. Określenie wskaźnika bufora ryzyka
133
począwszy od dnia 1 stycznia 2015 r., ustalać lub
ust. 6
systemowego na poziomie przekraczającym 5%
ust. 13
ponownie ustalać wskaźnik bufora ryzyka systemowego,
następuje po udzieleniu przez Komisję Europejską
który ma zastosowanie do ekspozycji

w tym państwie
zgody na:
członkowskim, i może także mieć zastosowanie do
ekspozycji w państwach trzecich, na poziomie do 5 %
1)
przyjęcie proponowanego poziomu wskaźnika
łącznie, postępując zgodnie z procedurą określoną w ust.
bufora ryzyka systemowego;
11. Ustalając lub ponownie ustalając wskaźnik bufora
2)
objęcie wymogiem utrzymania bufora ryzyka
ryzyka systemowego na poziomie przekraczającym 5 %,
systemowego
określonego
rodzaju
ekspozycji
przestrzega się procedur określonych w ust. 12.
znajdujących się w państwach członkowskich innych
niż Rzeczpospolita Polska.
Art.
14. Jeśli wskaźnik bufora ryzyka systemowego ma
T
Art. 50
Art. 50. 5. Określenie wskaźnika bufora ryzyka
133
zostać ustalony na poziomie między 3 % a 5 % zgodnie
ust. 5
systemowego na poziomie od 3% do 5% może nastąpić
ust. 14
z ust. 13, właściwy organ lub wyznaczony organ
po:
w państwie członkowskim ustalającym ten bufor zawsze
powiadamiają o tym Komisję i czekają na jej opinię
1)
otrzymaniu opinii Komisji Europejskiej; w
przed przyjęciem przedmiotowych środków.
przypadku gdy opinia jest negatywna, minister

właściwy do spraw instytucji finansowych uwzględnia
Jeśli Komisja wyda opinię negatywną, właściwy organ
tę opinię albo informuje Komisję Europejską, za
lub wyznaczony organ w państwie członkowskim
pośrednictwem Komitetu, o przyczynach jej
ustalającym ten bufor stosują się do tej opinii lub
nieuwzględnieniaś
wyjaśniają, dlaczego tego nie uczyniły.
2)
wydaniu przez Komisję Europejską i
W przypadku gdy jeden podzbiór sektora finansowego
Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego zalecenia
obejmuje jednostkę zależną jednostki dominującej, która
dotyczącego ustalenia bufora - jeżeli wymóg
ma siedzibę w innym państwie członkowskim, właściwy
utrzymania bufora ryzyka systemowego obejmuje
organ lub wyznaczony organ powiadamiają organy tego
jednostkę zależną jednostki dominującej, która ma
państwa członkowskiego, Komisję i ERRS. W terminie
siedzibę w innym państwie członkowskimś
jednego miesiąca od dokonania powiadomienia Komisja
i ERRS wydają zalecenie dotyczące środków
3)
podjęciu decyzji przez Europejski Urząd
podejmowanych zgodnie z niniejszym ustępem.
Nadzoru Bankowego, w przypadku skierowania sprawy
do Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, zgodnie
W przypadku gdy organy nie mogą dojść do
porozumienia, a także w przypadku negatywnego
z art. 19 rozporządzenia 1093/2010 - jeżeli wymóg
zalecenia zarówno Komisji, jak i ERRS, właściwy organ
utrzymania bufora ryzyka systemowego obejmuje
jednostkę zależną jednostki dominującej, która ma
lub wyznaczony organ może skierować sprawę do
EUNB zwrócić się do niego o pomoc zgodnie z art. 19
siedzibę w innym państwie członkowskim.
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010. Decyzję o ustaleniu

23
bufora w odniesieniu do tych ekspozycji zawiesza się do
czasu podjęcia decyzji przez EUNB.
Art.
15. W terminie miesiąca od powiadomienia, o którym
N



133
mowa w ust. 12, ERRS przekazuje Komisji opinię na
ust. 15
temat tego, czy bufor ryzyka systemowego uznany został
za właściwy. EUNB również może przedstawić Komisji
opinię na temat bufora zgodnie z art. 34 ust. 1
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
W terminie dwóch miesięcy od dokonania
powiadomienia Komisja, w stosownych przypadkach
uwzględniając opinie ERRS i EUNB, i jeśli jest
przekonana, że bufor ryzyka systemowego nie pociąga
za sobą nieproporcjonalnych niekorzystnych skutków
dla całości lub części systemu finansowego innych
państw członkowskich lub Unii jako całości, stanowiąc
lub stwarzając przeszkodę dla prawidłowego
funkcjonowania rynku wewnętrznego, przyjmuje akt
wykonawczy zezwalający właściwemu organowi lub
wyznaczonemu organowi na przyjęcie proponowanego
środka.
Art.
16. Każdy właściwy organ lub wyznaczony organ
T
Art. 52
Art. 52. Komitet zamieszcza informacje o wskaźniku
133
ogłaszają ustalenie bufora ryzyka systemowego poprzez
bufora ryzyka systemowego na stronie internetowej
ust. 16
publikację na stosownej stronie internetowej. Ogłoszenie
Narodowego Banku Polskiego, w tym informacje o:
takie zawiera co najmniej następujące informacjeŚ
1)
wysokości obowiązującego wskaźnika bufora
a) wskaźnik bufora ryzyka systemowego;
ryzyka systemowego;
b) instytucje, do których ma zastosowanie bufor ryzyka
2)
kategoriach instytucji, do których ma
systemowego;
zastosowanie bufor ryzyka systemowego;
c)
uzasadnienie
wprowadzenia
bufora
ryzyka
3)
dniu, od którego instytucje stosują bufor
systemowego;
ryzyka systemowego;
d) datę, od której instytucje obowiązuje ustalony lub
4)
rodzajach ekspozycji i państwach, w których
ponownie ustalony bufor ryzyka systemowego; oraz
one się znajdują.
e) nazwy państw, w przypadku gdy ekspozycje w tych
państwach są uwzględnione w buforze ryzyka
systemowego.
Gdyby publikacja, o której mowa w lit. c), zagrozić
stabilności systemu finansowego, ogłoszenie nie będzie
zawierać informacji na mocy lit. c).

24
Art.
17. W przypadku gdy instytucja nie spełnia w pełni
T
Art. 56
Art. 56. 1. Instytucja, która nie spełnia wymogu
133
wymogu
ust.
1
niniejszego
artykułu, podlega
ust. 1
połączonego bufora, oblicza maksymalną kwotę
ust. 17
ograniczeniom w zakresie wypłat zysków określonym
podlegającą wypłacie (MDA) i niezwłocznie
w art. 141 ust. 2 i 3.
powiadamia Komisję Nadzoru Finansowego o jej
W przypadku gdy te ograniczenia w zakresie wypłat
wysokości. W takim przypadku instytucja nie może
zysków prowadzą do niezadowalającej poprawy
dokonywać wypłat, o których mowa w ust. 3, w
poziomu kapitału podstawowego Tier I instytucji
wysokości
przekraczającej
maksymalną
kwotę
podlegającą wypłacie (MDA).
w świetle stosownego ryzyka systemowego, właściwe
organy mogą przyjąć dodatkowe środki zgodnie

z art. 64.
Art.
18. Po powiadomieniu, o którym mowa w ust. 11,
T
Art. 50
Art. 50. 4. W przypadku gdy wskaźnik bufora ryzyka
133
państwa członkowskie mogą stosować bufor do
ust. 4
systemowego określony zgodnie z ust. 8 przyjmuje
ust. 18
wszystkich ekspozycji. W przypadku gdy właściwy
wartość na poziomie do 3% i obejmuje ekspozycje
organ lub wyznaczony organ podejmą decyzję
znajdujące się w państwach członkowskich innych niż
o ustaleniu bufora na poziomie do 3 % w oparciu
Rzeczpospolita Polska, ten wskaźnik powinien być
o ekspozycje w innych państwach członkowskich, bufor
określony w tej samej wysokości w odniesieniu do
ten musi mieć jednakowy poziom w odniesieniu do
wszystkich ekspozycji znajdujących się na terytorium
wszystkich ekspozycji znajdujących się w obrębie Unii.
Unii Europejskiej.
Art.
Artykuł 134
T
Art. 53
Art. 53. 1. W przypadku gdy organ właściwy w
134
ust. 1 i 2 sprawach nadzoru makroostrożnościowego państwa
Uznawanie wska nika bufora ryzyka systemowego
ust. 1
członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska
1. Inne państwa członkowskie mogą uznać wskaźnik
ustalił wskaźnik bufora ryzyka systemowego dla tego
bufora ryzyka systemowego ustalony zgodnie z art. 133
państwa, instytucja stosuje wskaźnik bufora ryzyka
i mogą stosować ten wskaźnik bufora wobec instytucji
systemowego określony zgodnie z ust. 2 w odniesieniu
działających na podstawie zezwolenia udzielonego
do swoich ekspozycji w tym państwie.
w danym państwie w przypadku ekspozycji w państwie
członkowskim, które ustaliło ten wskaźnik bufora.
2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych

może określić, w drodze rozporządzeniaŚ
1)
wysokość
wskaźnika
bufora
ryzyka
systemowego ustalonego w państwie członkowskim
innym niż Rzeczpospolita Polska dla tego państwaś
2)
dzień, od którego instytucja stosuje ten
wskaźnik.

Art.
2. Jeśli państwa członkowskie uznają wskaźnik bufora
T
Art. 53
Art. 53 ust. 4. Minister właściwy do spraw instytucji
134
ryzyka systemowego dla instytucji działających na
ust. 4
finansowych powiadamia, za pośrednictwem Komitetu,
ust. 2
podstawie zezwolenia udzielonego w danym państwie,
Komisję Europejską, Europejską Radę ds. Ryzyka
państwa te powiadamiają Komisję, ERRS, EUNB
Systemowego, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego i
i państwo członkowskie, które ustaliło ten wskaźnik
organ nadzoru makroostrożnościowego, który ustalił ten

25
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: