eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2015-06-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513

3576


Druk nr 3576


Warszawa, 19 czerwca 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-58-15




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o nadzorze makroostrożnościowym
nad systemem finansowym i
zarządzaniu kryzysowym w systemie
finansowym

z projektami aktów
wykonawczych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Finansów.

Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu
kryzysowym w systemie finansowym
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Nadzór makroostrożnościowy obejmuje identyfikację, ocenę i monitorowanie
ryzyka systemowego powstającego w systemie finansowym lub jego otoczeniu oraz działanie
na rzecz wyeliminowania lub ograniczania tego ryzyka z wykorzystaniem instrumentów
makroostrożnościowych.
2. Celem nadzoru makroostrożnościowego jest w szczególności wzmacnianie
odporności systemu finansowego na wypadek materializacji ryzyka systemowego, w tym
wspieranie długookresowego, zrównoważonego wzrostu gospodarczego kraju.
Art. 2. 1. Zarządzanie kryzysowe w systemie finansowym obejmuje działanie na rzecz
utrzymania lub przywrócenia stabilności systemu finansowego w przypadku bezpośredniego
zagrożenia tej stabilności.
2. Celem zarządzania kryzysowego w systemie finansowym jest w szczególności
efektywna współpraca członków Komitetu Stabilności Finansowej, zwanego dalej
„Komitetem”, w tym koordynacja działań podmiotów reprezentowanych przez tych
członków, na rzecz utrzymania lub przywrócenia stabilności systemu finansowego oraz
wymiana informacji, opinii i ocen.

1) Niniejsza ustawa:
– w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2013/36/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru
ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę
2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013,
str. 338),
– służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca
2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych,
zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 648/2013 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1).
2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym, ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim oraz ustawę z dnia 29
sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
– 2 –
Art. 3. 1 Organem właściwym w zakresie nadzoru makroostrożnościowego nad
systemem finansowym i zarządzania kryzysowego w systemie finansowym jest Komitet.
2. Organem wyznaczonym w rozumieniu art. 458 ust. 1 rozporządzenia 575/2013 jest
Komitet, a w zakresie stosowania środków krajowych, o których mowa w art. 458 ust. 2 lit. d,
ust. 5 i ust. 10 rozporządzenia 575/2013, zgodnie z art. 63 i art. 64, Minister Finansów.
Art. 4. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)
firmie inwestycyjnej – rozumie się przez to firmę inwestycyjną, o której mowa w art. 4
ust. 1 pkt 2 rozporządzenia 575/2013;
2)
grupie – rozumie się przez to grupę kapitałową, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 44
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn.
zm.);
3)
instytucji – rozumie się przez to instytucję, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3
rozporządzenia 575/2013, która otrzymała zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego
na prowadzenie działalności bankowej lub maklerskiej, z wyłączeniem:
a)
firm inwestycyjnych nieposiadających zezwolenia na prowadzenie działalności
maklerskiej obejmującej wykonywanie czynności polegających na nabywaniu lub
zbywaniu na własny rachunek instrumentów finansowych, lub świadczeniu usług w
wykonaniu zawartych umów o subemisje usługowe, lub zawieraniu i wykonywaniu
innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty
finansowe,
b)
Banku Gospodarstwa Krajowego, o którym mowa w ustawie z dnia 14 marca
2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. z 2014 r. poz. 510 i 1146),
c)
spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w rozumieniu ustawy z dnia
5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1450);
4)
instytucji finansowej – rozumie się przez to instytucję oraz inny podmiot objęty
nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego, o którym mowa w ustawie z dnia 21 lipca
2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 614 );
5)
kapitale podstawowym Tier I – rozumie się przez to element funduszy własnych
instytucji, o którym mowa w art. 26–50 rozporządzenia 575/2013;

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 613, z 2014 r.
poz. 768 i 1100 oraz z 2015 r. poz. 4.
– 3 –
6)
kapitale dodatkowym Tier I – rozumie się przez to element funduszy własnych
instytucji, o którym mowa w art. 51–61 rozporządzenia 575/2013;
7)
kapitale Tier II – rozumie się przez to element funduszy własnych instytucji, o którym
mowa w art. 62–71 rozporządzenia 575/2013;
8)
Ministrze Finansów – rozumie się przez to odpowiednio ministra właściwego do spraw
budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub ministra właściwego
do spraw instytucji finansowych;
9)
państwie członkowskim – rozumie się przez to państwo będące członkiem Unii
Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
10) państwie trzecim – rozumie się przez to państwo niebędące państwem członkowskim;
11) podmiocie zależnym – rozumie się przez to jednostkę zależną, o której mowa w art. 4
ust. 1 pkt 16 rozporządzenia 575/2013;
12) rozporządzeniu 575/2013 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów
ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające
rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.);
13) rozporządzeniu 1092/2010 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego
nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia
Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz. Urz. UE L 331 z 15.12.2010, str. 1);
14) rozporządzeniu 1093/2010 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie
ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru
Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji
2009/78/WE (Dz. Urz. UE L 331 z 15.12.2010, str. 12, z późn. zm.);
15) ryzyku systemowym – rozumie się przez to ryzyko zakłócenia w funkcjonowaniu
systemu finansowego, które w razie jego urzeczywistnienia zaburza działanie systemu
finansowego i gospodarki narodowej jako całości, którego źródłem mogą być w
szczególności tendencje związane z nadmierną dynamiką akcji kredytowej lub
zadłużenia i związane z nimi nierównowagi w zakresie cen aktywów, niestabilne modele
finansowania, rozkład ryzyka w systemie finansowym, powiązania pomiędzy
instytucjami finansowymi lub nierównowagi makroekonomiczne i sektorowe;
– 4 –
16) systemie finansowym – rozumie się przez to system finansowy, o którym mowa w art. 2
lit. b rozporządzenia 1092/2010;
17) unijnej dominującej finansowej spółce holdingowej – rozumie się przez to unijną
dominującą finansową spółkę holdingową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 31
rozporządzenia 575/2013;
18) unijnej dominującej finansowej spółce holdingowej o działalności mieszanej – rozumie
się przez to unijną dominującą finansową spółkę holdingową o działalności mieszanej, o
której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 33 rozporządzenia 575/2013;
19) unijnej instytucji dominującej – rozumie się przez to unijną instytucję dominującą, o
której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia 575/2013;
20) ustawie o swobodzie działalności gospodarczej – rozumie się przez to ustawę z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 i 699);
21) ustawie – Prawo bankowe – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 128 i 559);
22) właściwych podmiotach – rozumie się przez to Bankowy Fundusz Gwarancyjny,
Komisję Nadzoru Finansowego, Ministra Finansów oraz Narodowy Bank Polski, w
zakresie działań służących wyeliminowaniu lub ograniczeniu ryzyka systemowego;
23) zasadzie skonsolidowanej – rozumie się przez to zasadę skonsolidowaną, o której mowa
w art. 4 ust. 1 pkt 48 rozporządzenia 575/2013;
24) zasadzie subskonsolidowanej – rozumie się przez to zasadę subskonsolidowaną, o której
mowa w art. 4 ust. 1 pkt 49 rozporządzenia 575/2013.
Art. 5. Do zadań Komitetu w zakresie nadzoru makroostrożnościowego należy:
1)
stosowanie instrumentów makroostrożnościowych, w tym przedstawianie stanowisk,
oraz wydawanie rekomendacji;
2)
identyfikowanie instytucji finansowych stwarzających istotne ryzyko dla systemu
finansowego;
3)
współpraca z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego, innymi organami Unii
Europejskiej, organami nadzoru makroostrożnościowego z państw członkowskich lub
państw trzecich, a także instytucjami międzynarodowymi;
4)
zapewnienie właściwego obiegu informacji pomiędzy członkami Komitetu służących
realizacji jego zadań.
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: