eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2015-06-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513

3576

Art.
18.
EUNB
opracowuje
projekty
regulacyjnych
N



131
standardów technicznych w celu określenia do celów
ust. 18
niniejszego artykułu metody, według której właściwy
organ lub wyznaczony organ określają unijną
dominującą instytucję lub unijną dominującą finansową
spółkę holdingową lub unijną dominującą finansową
spółkę holdingową o działalności mieszanej jako
globalną instytucję o znaczeniu systemowym, oraz
w celu określenia metody definiowania podkategorii
oraz kwalifikowania globalnych instytucji o znaczeniu
systemowym w oparciu o ich znaczenie systemowe, przy
uwzględnieniu wszelkich standardów uzgodnionych na
szczeblu międzynarodowym.
EUNB przedłoży Komisji te projekty regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 czerwca 2014 r.
Komisja
jest
uprawniona
do
przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapitach pierwszym i drugim, zgodnie
z art. 10–14 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art.
Artykuł 132
N



132
Sprawozdawczość
ust. 1
1. Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu
i Radzie do dnia 31 grudnia 2015 r. sprawozdanie,
sporządzone
na
podstawie
rozwoju
sytuacji
międzynarodowej i opinii EUNB, na temat możliwości
rozszerzenia ram dotyczących globalnych instytucji
o znaczeniu
systemowym
na
dodatkowe
rodzaje
instytucji
o
znaczeniu
systemowym
w
Unii,
w stosownych
przypadkach
wraz
z
wnioskiem
ustawodawczym.
Art.
2. Do dnia 31 grudnia 2016 r. – po skonsultowaniu się
N



132
z ERRS i EUNB – Komisja przedłoży Parlamentowi
ust. 2
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat tego, czy
należy zmienić przepisy dotyczące globalnych instytucji
o znaczeniu systemowym określonych w art. 131,
w stosownych
przypadkach
wraz
z
wnioskiem
ustawodawczym. Każdy taki wniosek należycie
uwzględnia
rozwój
międzynarodowej
sytuacji
regulacyjnej i obejmuje przegląd, w stosownych
przypadkach, procesu kwalifikowania specyficznych dla

16
instytucji buforów innych instytucji o znaczeniu
systemowym w ramach grupy przy uwzględnieniu
wszelkiego możliwego nienależytego wpływu na
realizację strukturalnego rozdzielenia w ramach państw
członkowskich.
Art.
Artykuł 133
T
Art.47
Art. 47. Instytucja stwarzająca niecykliczne ryzyko
133
Wymóg utrzymywania bufora ryzyka systemowego
systemowe lub na nie narażona, utrzymuje dodatkową

ust. 1
kwotę kapitału podstawowego Tier I w stosunku do
1. Każde państwo członkowskie może wprowadzić bufor
kapitału podstawowego Tier I utrzymywanego na
ryzyka systemowego z kapitału podstawowego Tier I
potrzeby spełniania wymogu w zakresie funduszy
w odniesieniu do sektora finansowego lub co najmniej
własnych,
o którym
mowa
w
jednego podzbioru tego sektora w celu zapobiegania
art. 92 rozporządzenia 575/2013, w celu zapobiegania
i ograniczania długoterminowych niecyklicznych ryzyk
i ograniczania
długoterminowego
niecyklicznego
systemowych lub makroostrożnościowych nieobjętych
ryzyka systemowego nieobjętego tym rozporządzeniem
rozporządzeniem (UE) nr 575/2013, rozumianego jako
(bufor ryzyka systemowego), w wysokości określonej w
ryzyko zakłócenia w systemie finansowym, które może
przepisach wydanych na podstawie art. 50 ust. 8.
mieć poważne negatywne skutki dla systemu
finansowego i gospodarki realnej w danym państwie

członkowskim.
Art. 50. 8. Minister właściwy do spraw instytucji
Art.
2. Na użytek ust. 1 państwo członkowskie wyznacza
T
Art. 50

finansowych może określić, w drodze rozporządzeniaŚ
133
organ odpowiedzialny za ustalenie bufora ryzyka
ust. 8 i 1)
wskaźnik bufora ryzyka systemowegoś
ust. 2
systemowego i określenie zbiorów instytucji, do których
ust.
9
ma on zastosowanie. Organem tym jest właściwy organ
2)
rodzaje
ekspozycji,
do
których
ma
pkt 1
zastosowanie bufor ryzyka systemowego, oraz państwa,
lub wyznaczony organ.

w których one się znajdująś
3)
kategorie instytucji, do których ma

zastosowanie bufor ryzyka systemowego;

4)
dzień, od którego instytucje stosują bufor
ryzyka systemowego;

5)
harmonogram, o którym mowa w ust. 2.


9. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 8,

minister właściwy do spraw instytucji finansowych

bierze pod uwagęŚ
1)
rekomendację Komitetu dotyczącąŚ

a)
wysokości
wskaźnika
bufora
ryzyka

systemowego,
b)
rodzajów ekspozycji, do których ma on

zastosowanie,

c)
kategorii instytucji, do których ma on
zastosowanie

- wydanej po przeprowadzonej przez Komitet analizie

17

w
zakresie
wywierania
przez
bufor
ryzyka
systemowego nieproporcjonalnych i niekorzystnych

skutków dla całości lub części systemu finansowego

przez tworzenie przeszkód dla funkcjonowania rynku
wewnętrznego Unii Europejskiejś



Art. 3. 1. Komitet Stabilności Finansowej, zwany
Art. 3
dalej „Komitetem”, jest organem właściwym w zakresie
nadzoru makroostrożnościowego nad systemem
finansowym i zarządzania kryzysowego w systemie
finansowym.
2. Organem wyznaczonym w rozumieniu art. 458 ust. 1
rozporządzenia 575/2013 jest Komitet, a w zakresie
stosowania środków krajowych, o których mowa
w art. 458 ust. 2 lit. d, ust. 5 i ust. 10 rozporządzenia
575/2013, zgodnie z art. 63 i art. 64, Minister Finansów.

Art.
3. Na użytek ust. 1 instytucje mogą być zobowiązane do
T
Art. 50
Art. 50. 1. Bufor ryzyka systemowego jest obliczany
133
utrzymywania, oprócz kapitału podstawowego Tier I
ust. 1
zgodnie z art. 92 rozporządzenia 575/2013 w
ust. 3
utrzymywanego w celu spełnienia wymogu w zakresie
odniesieniu do kwoty ekspozycji na ryzyko instytucji,
funduszy własnych nałożonego w art. 92 rozporządzenia
wobec których bufor ryzyka systemowego ma mieć
(UE) nr 575/2013, bufora ryzyka systemowego kapitału
zastosowanie
zgodnie
z
ust.
8,
na
zasadzie
podstawowego Tier I w wysokości co najmniej 1 %
indywidualnej, o której mowa w art. 6 - 10
w oparciu
o
kwoty ekspozycji, wobec których
rozporządzenia 575/2013, skonsolidowanej lub
zastosowanie ma bufor ryzyka systemowego zgodnie
subskonsolidowanej.
z ust. 8 niniejszego artykułu, na zasadzie indywidualnej,
skonsolidowanej lub subskonsolidowanej, stosownie do
przypadku, zgodnie z częścią pierwszą tytuł II tego
rozporządzenia. Odpowiedni właściwy lub wyznaczony
organ może wymagać od instytucji utrzymywania bufora
ryzyka
systemowego
na
poziomie
zarówno
indywidualnym i skonsolidowanym.
Art.
4. Instytucje nie korzystają z kapitału podstawowego
T
Art. 48
Art. 48. Dodatkowa kwota kapitału podstawowego Tier
133
Tier I, utrzymywanego w celu spełnienia wymogu na
1, którą instytucje utrzymują w celu spełnienia
ust. 4
mocy ust. 3, do spełnienia jakichkolwiek wymogów
wymogów, o których mowa w art. 47, nie jest
nałożonych na mocy art. 92 rozporządzenia (UE)
jednocześnie zaliczana na poczet spełniania przez tę
nr 575/2013 i art. 129 i 130 niniejszej dyrektywy ani
instytucję innych wymogów nałożonych na podstawie
jakichkolwiek wymogów nałożonych na mocy art. 102
art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 1, a także art. 92 ust. 1
i 104 niniejszej dyrektywy. W przypadku gdy grupa,
rozporządzenia 575/2013 oraz wymogów nałożonych
która została określona jako instytucja o znaczeniu
przez Komisję Nadzoru Finansowego na podstawie art.

18
systemowym podlegająca buforowi globalnej instytucji
138a ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy – Prawo bankowe i art.
o znaczeniu systemowym lub buforowi innej instytucji
98f ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
o znaczeniu systemowym na zasadzie skonsolidowanej
instrumentami finansowymi; przepisy art. 43 ust. 1 i 2
zgodnie z art. 131, podlega także buforowi ryzyka
stosuje się odpowiednio.
systemowego na zasadzie skonsolidowanej zgodnie
z niniejszym artykułem, zastosowanie ma wyższy z tych
buforów. W przypadku gdy instytucja, na zasadzie
indywidualnej
lub
subskonsolidowanej,
podlega
buforowi innej instytucji o znaczeniu systemowym
zgodnie z art. 131 i buforowi ryzyka systemowego
zgodnie z niniejszym artykułem, zastosowanie ma
wyższy z nich.
Art.
5. Niezależnie od ust. 4, w przypadku gdy bufor ryzyka
T
Art. 49
Art. 49. 1. W przypadku gdy bufor ryzyka systemowego
133
systemowego
ma
zastosowanie
do
wszystkich
ust. 1
ma
zastosowanie
do
wszystkich
ekspozycji
ust. 5
ekspozycji znajdujących się w państwie członkowskim,
znajdujących
się
wyłącznie
na
terytorium
które ustala ten bufor, aby zareagować na ryzyko
Rzeczypospolitej Polskiej, ten bufor stosuje się łącznie
makroostrożnościowe tego państwa członkowskiego, ale
z buforem globalnej instytucji o znaczeniu systemowym
nie ma zastosowania do ekspozycji poza tym państwem
lub buforem innej instytucji o znaczeniu systemowym.
członkowskim, ten bufor ryzyka systemowego stosuje
się łącznie z buforem innej instytucji o znaczeniu
systemowym lub globalnej instytucji o znaczeniu
systemowym, który ma zastosowanie zgodnie z art. 131.
Art.
6. W przypadku gdy ust. 4 ma zastosowanie, a instytucja
T
Art. 43
Art. 43. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2,
133
jest częścią grupy lub podgrupy, do której należy
ust. 3
instytucja będąca częścią grupy, do której należy
ust. 6
globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub inna
globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub inna
instytucja o znaczeniu systemowym, instytucji tej nie
instytucja
o
znaczeniu
systemowym,
podlega
uznaje się za podlegającą, na zasadzie indywidualnej,
wymogowi połączonego bufora, o którym mowa w art.
wymogowi połączonego bufora, który jest niższy od
55 ust. 3 mającemu do niej zastosowanie na zasadzie
sumy bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego
indywidualnej, który nie może być niższy od sumy
oraz – w zależności od tego, która z tych dwóch wartości
bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego oraz,
jest wyższa - bufora innej instytucji o znaczeniu
wyższemu z dwóch buforów - buforowi innej instytucji
systemowym lub bufora ryzyka systemowego, mającego
o znaczeniu systemowym albo buforowi ryzyka
do niej zastosowanie na zasadzie indywidualnej.
systemowego, mającej do niej zastosowanie na zasadzie
indywidualnej.
Art.
7. W przypadku gdy ust. 5 ma zastosowanie, a instytucja
T
Art. 49
Art. 49. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1,
133
jest częścią grupy lub podgrupy, do której należy
ust. 2
instytucja będąca częścią grupy, do której należy
ust. 7
globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub inna
globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub inna
instytucja o znaczeniu systemowym, instytucji tej nie
instytucja
o
znaczeniu
systemowym,
podlega
uznaje się za podlegającą, na zasadzie indywidualnej,
wymogowi połączonego bufora, o którym mowa w art.
wymogowi połączonego bufora, który jest niższy od
55 ust. 3, mającemu do niej zastosowanie na zasadzie
sumy bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego
indywidualnej, który nie może być niższy od sumy

19
oraz sumy bufora innej instytucji o znaczeniu
bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego,
systemowym i bufora ryzyka systemowego mającego do
bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym i
niej zastosowanie na zasadzie indywidualnej.
bufora
ryzyka
systemowego,
mającej do niej
zastosowanie na zasadzie indywidualnej.
Art.
8. Bufor ryzyka systemowego może mieć zastosowanie
T
Art. 50
Art. 50. 8 Minister właściwy do spraw. instytucji
133
do ekspozycji znajdujących się w państwie
ust. 8
finansowych może określić, w drodze rozporządzeniaŚ
ust. 8
członkowskim, które ustala ten bufor, i może mieć także
zastosowanie do ekspozycji w państwach trzecich. Bufor
1)
wskaźnik bufora ryzyka systemowegoś
ryzyka systemowego może mieć także zastosowanie do
2)
rodzaje
ekspozycji,
do
których
ma
ekspozycji znajdujących się w innych państwach
zastosowanie bufor ryzyka systemowego, oraz państwa,
członkowskich z zastrzeżeniem ust. 15 i 18.
w których one się znajdująś
3)
kategorie
instytucji,
do których ma
zastosowanie bufor ryzyka systemowego;
4)
dzień, od którego instytucje stosują bufor
ryzyka systemowego;
5)
harmonogram, o którym mowa w ust. 2.
Art.
9. Bufora ryzyka systemowego ma zastosowanie do
T
Art. 50
Art. 50. 2. Bufor ryzyka systemowego jest określany
133
wszystkich instytucji lub co najmniej jednego ich
ust. 2 i 3 jako co najmniej 1% i może być zmieniony o 0,5
ust. 9
podzbioru, dla których to instytucji zgodnie z niniejszą
punktu procentowego lub wielokrotność 0,5 punktu
dyrektywą właściwe są organy danego państwa
procentowego, z tym że w przypadku podwyższenia
członkowskiego, i jest on ustalany stopniowo lub
tego bufora o więcej niż 0,5 punktu procentowego
w trybie przyspieszonym - każdorazowo w drodze
określa się harmonogram, zgodnie z którym instytucje
korekty o kolejne 0,5 punktu procentowego. Istnieje
powinny osiągnąć podwyższony poziom tego bufora.
możliwość wprowadzenia różnych wymogów dla
różnych podzbiorów sektora.
3. Wysokość bufora ryzyka systemowego wobec

instytucji, o których mowa w art. 47, może być
zróżnicowana
w zależności od stwarzanego
niecyklicznego ryzyka systemowego lub narażenia na
nie.
Art.
10. Nakładając wymóg utrzymania bufora ryzyka
T
Art. 50
Art. 50. 7. Minister właściwy do spraw instytucji
133
systemowego, właściwy organ lub wyznaczony organ
ust. 7
finansowych co najmniej raz na dwa lata ocenia
ust. 10
przestrzegają następujących zasadŚ
adekwatność wysokości wskaźnika bufora ryzyka

a) bufor ryzyka systemowego nie może pociągać za sobą
systemowego oraz rodzaje ekspozycji, do których ma
nieproporcjonalnych niekorzystnych skutków dla całości

on zastosowanie, biorąc pod uwagę rekomendacje
lub części systemu finansowego innych państw
Komitetu.

członkowskich lub Unii jako całości, stanowiąc lub
Art. 50. 9. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w
stwarzając przeszkodę dla funkcjonowania rynku
Art. 50
ust. 8, minister właściwy do spraw instytucji
wewnętrznegoś
ust. 9

finansowych bierze pod uwagęŚ
pkt 1.
b) bufor ryzyka systemowego musi być poddawany
1)
rekomendację Komitetu dotyczącąŚ

20
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: