eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620




rodzina, obywatele oraz
Możliwość otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego bez konieczności wizyty
gospodarstwa domowe
w urzędzie stanu cywilnego.
Możliwość otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego niezależnie od miejsca
przechowywania aktu.
Zwolnienie obywateli posiadających polski akt stanu cywilnego od przedkładania
odpisów aktów stanu cywilnego dla celów rejestracji stanu cywilnego.
Liberalizacja zasad zawierania związków małżeńskim poza urzędem stanu
cywilnego.
Uproszczenie niektórych procedur rejestracji stanu cywilnego przez zastąpienie
procedury wydawania decyzji administracyjnej czynnością materialno-techniczną.
Skrócenia czasu realizacji usług rejestracji stanu cywilnego.
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie

źródeł danych

i przyjętych do obliczeń
założeń



8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:


9. Wpływ na rynek pracy
Projekt nie ma wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

72







System teleinformatyczny, w którym będzie prowadzony rejestr stanu cywilnego, będzie
spełniał wymogi interoperacyjności, neutralności technologicznej i ochrony danych
Omówienie wpływu osobowych. System będzie komunikował się bezpośrednio z rejestrem PESEL.


11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Wdrożenie przepisów projektowanej ustawy nastąpi od dnia 1 stycznia 2015 r.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Ewaluacja efektów nastąpi po trzech latach obowiązywania ustawy. Mierniki to:
1) liczba elektronicznych aktów stanu cywilnego w systemie;
2) zmniejszenie udziału odpisów aktów stanu cywilnego wydanych w postaci papierowej w łącznej liczbie
odpisów;
3) liczba małżeństw zawartych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego poza urzędem stanu cywilnego;
4) liczba wszystkich wydawanych z obszaru rejestracji stanu cywilnego dokumentów.
W przypadku aktów stanu cywilnego znajdujących się w systemie docelową wartością miernika ewaluacji będzie
100% nowo sporządzanych aktów. W liczbach bezwzględnych, po trzech latach funkcjonowania nowych
przepisów, można to oszacować na około 3 000 tys. aktów. Wysokość miernika zmniejszenia udziału odpisów
w postaci papierowej w łącznej liczbie odpisów oszacowano na 10%.

13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)

Brak załączników












04/07/BS

73




Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA SPRAW WźWN TRZNYCH1)
z dnia

w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz sposobu oznaczania
aktów stanu cywilnego

Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia … – Prawo o aktach stanu cywilnego (Źz. U. …)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa sposób:
1) prowadzenia rejestru stanu cywilnego;
2) oznaczania aktów stanu cywilnego w rejestrze stanu cywilnego;
3) prowadzenia akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego;
4) zabezpieczania akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego niesporządzonych w formie
dokumentu elektronicznego w przypadku, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy.
§ 2. 1. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa – ustawa z dnia ... – Prawo o aktach stanu cywilnego;

2)
odpis wielojęzyczny – wielojęzyczny odpis skrócony aktu stanu cywilnego w rozumieniu

Konwencji Nr 16 sporządzonej w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. dotyczącej
wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego (Dz. U.
z 2004 r. Nr 166, poz. 1735);
3)
system – system teleinformatyczny w którym jest prowadzony rejestr stanu cywilnego;

4)
podpisanie – złożenie przez kierownika urzędu stanu cywilnego lub zastępcę kierownika

urzędu stanu cywilnego podpisu elektronicznego dostarczonego na kartach
kryptograficznych przez Centrum Certyfikacji Źokumentów Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych;

1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Źz. U. Nr 248, poz. 1491).

5)
rejestr – rejestr stanu cywilnego, obejmujący również rejestr uznań, o którym mowa

w art. 19 ust.2 ustawy.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kierowniku urzędu stanu cywilnego należy przez to
rozumieć również zastępcę kierownika urzędu stanu cywilnego.
§ 3. 1. Kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu stanu cywilnego lub
kierownik urzędu stanu cywilnego, który na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy przejął właściwość
okręgu rejestracji stanu cywilnego, posiada w rejestrze wgląd do wszystkich aktów stanu
cywilnego sporządzonych w danym okręgu rejestracji stanu cywilnego, przypisków, innych
danych przy aktach oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnymi sporządzonych w formie
dokumentu elektronicznego, akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego zamieszczonych jako
odwzorowania cyfrowe oraz opisów dokumentów niesporządzonych w postaci dokumentów
elektronicznych.
2. W przypadkach innych niż wskazane w ust. 1, kierownik urzędu stanu cywilnego posiada
w rejestrze wgląd do aktów stanu cywilnego o statusie jawnym, sporządzonych w innym
okręgu rejestracji stanu cywilnego, przypisków oraz innych danych przy tych aktach.
§ 4. 1. Wojewoda w zakresie sprawowanego nadzoru posiada w rejestrze wgląd do
wszystkich aktów stanu cywilnego sporządzonych w województwie, niezależnie od ich
statusu, przypisków i innych danych przy tych aktach oraz dotyczących tych aktów stanu
cywilnego akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego sporządzonych w formie dokumentu
elektronicznego, a także akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego zamieszczonych jako
odwzorowania cyfrowe oraz opisów dokumentów niesporządzonych w postaci dokumentów
elektronicznych.
2. Wojewoda dla realizacji zadań powierzonych w ustawie może uzyskać w rejestrze wgląd,
o którym mowa w ust. 1, jeśli kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia
aktu stanu cywilnego lub kierownik urzędu stanu cywilnego, który na podstawie art. 7 ust. 1
ustawy przejął właściwość okręgu rejestracji stanu cywilnego, udostępni ten akt w rejestrze
dla tego wojewody jako innego niż właściwy miejscowo wojewoda.
3. Udostępnienie aktu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2, następuje w systemie
niezwłocznie po otrzymaniu informacji o konieczności uzyskania wglądu.
4. Wgląd do aktu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2, wygasa, z chwilą gdy
udostępniający albo wojewoda zamknie wgląd do aktu stanu cywilnego.
2


§ 5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w rejestrze posiada wgląd do aktów stanu
cywilnego o statusie: jawny oraz unieważniony.
§ 6. 1. Źokonanie w rejestrze wpisu o urodzeniu, małżeństwie, zgonie oraz dołączanych do
aktu stanu cywilnego w formie wzmianki dodatkowej pó niejszych wpisów, które mają
wpływ na treść lub ważność tego aktu, zamknięcie rocznika w przypadku, gdy została
określona właściwość urzędu stanu cywilnego dla więcej niż jednego okręgu rejestracji stanu
cywilnego, otwarcie oraz zamknięcie księgi stanu cywilnego, wymagają podpisania.
2. Wpis o urodzeniu, małżeństwie, zgonie oraz dołączane do aktu stanu cywilnego w formie
wzmianki dodatkowej pó niejsze wpisy, które mają wpływ na treść lub ważność tego aktu,
przed ich podpisaniem są projektami wpisów.
Rozdział 2
Dokonywanie wpisów w rejestrze
§ 7. Wpisów w rejestrze dokonuje się wielkimi literami w alfabecie łacińskim.
§ 8. 1. Źatę urodzenia, zawarcia małżeństwa, zgonu lub znalezienia zwłok zamieszcza się
w akcie stanu cywilnego słownie oraz w nawiasie cyframi arabskimi w kolejności dzień,
miesiąc, rok.
2. Jeśli dokumenty stanowiące podstawę sporządzenia aktu stanu cywilnego jako datę
zdarzenia wymieniają okres zdarzenia (data opisowa), to dokonując sporządzenia aktu stanu
cywilnego jako datę zdarzenia można zamieścić ten okres.
3. Źaty inne niż data urodzenia, zawarcia małżeństwa, zgonu lub znalezienia zwłok
zamieszcza się w akcie stanu cywilnego, cyframi arabskimi, z wyjątkiem miesiąca, który jest
zapisywany słownie.
4. W przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie daty urodzenia rodziców dziecka, daty
urodzenia osób, które zawarły małżeństwo, daty urodzenia osoby zmarłej, w akcie stanu
cywilnego zamieszcza się wiek osoby, jeśli jest znany.
§ 9. 1. Nazwiska i imiona osób zamieszcza się w akcie stanu cywilnego w pełnym brzmieniu.
2. W przypadku, gdy ustawa wymaga, aby w akcie stanu cywilnego były zawarte nazwisko
i nazwisko rodowe rodziców, dane te są zamieszczane, jeśli możliwe jest ich ustalenie.
3. Jeśli ustawa wymaga, aby w treści aktu stanu cywilnego zawarte było imię (imiona), to
dane te zamieszcza się w polach: imię pierwsze, imię drugie, imiona kolejne.
3

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: