eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

w kraju. Harmonogram wskazuje, że do końca 2013 r. uruchomione zostaną wszystkie
pozostałe sześć centrów powiadamiania ratunkowego, a wszystkie centra obejmą swoim
działaniem teren całych województw. Gdyby jednak, z przyczyn technicznych,
niezależnych od wojewody, nie udało się dotrzymać tego terminu, projekt zawiera
możliwość zawarcia przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej, na
wniosek wojewody, porozumienia powierzającego obsługę numeru alarmowego
112 innym podmiotom, w szczególności jednostkom organizacyjnym Policji lub
Państwowej Straży Pożarnej. Porozumienie takie może jednak obowiązywać nie dłużej
niż do końca czerwca 2014 r. W związku z tym, że do końca roku zostaną uruchomione
wszystkie centra, a uruchomienie oznacza objęcie zasięgiem swojego działania
w pierwszej kolejności obszaru miasta wojewódzkiego, porozumienie nie może
dotyczyć obsługi zgłoszeń alarmowych z tego terenu.
W związku z pilną potrzebą uregulowania ważnego elementu obsługi zgłoszeń
alarmowych kierowanych do numeru alarmowego 112, jakim jest przekazywanie
zgłoszeń alarmowych do współpracujących z SPR Policji, Państwowej Straży Pożarnej
i dysponentów zespołów ratownictwa medycznego, do osiągnięcia przez interfejs
komunikacyjny pełnej funkcjonalności, w projekcie przewidziane zostały rozwiązania
tymczasowe umożliwiające przekazywanie tych zgłoszeń w drodze połączenia
telefonicznego. Obecnie trwają zaawansowane prace nad dostosowaniem systemów
teleinformatycznych do wymiany alarmowych danych elektronicznych,
tzw. „formatek”. W ramach projektu SIPR ogłoszony został przetarg na rozbudowę
interfejsu komunikacyjnego oraz przygotowywane jest zamówienie na zwiększenie
wydajności systemu teleinformatycznego wykorzystywanego w CPR. Działania mają
umożliwić uruchomienie pełnej współpracy międzysystemowej pomiędzy centrum
a podmiotami ratowniczymi do końca 2014 r. Po wdrożeniu i przetestowaniu rozwiązań
umożliwiających łączenie i wymianę danych między systemem teleinformatycznym
SPR a SWD służb, minister właściwy do spraw administracji publicznej ogłosi
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” oraz na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu go obsługującego informacje
o gotowości interfejsu komunikacyjnego do przekazywania zgłoszeń drogą
elektroniczną z CPR do służb, tj. do SWD Policji i SWD PSP oraz oddzielnie do SWD
PRM. Ogłoszenia te muszą zostać poprzedzone pozytywnymi opiniami:
14

– ministra właściwego do spraw wewnętrznych – w odniesieniu do SWD Policji
i SWD PSP,
– ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do SWD PRM.
Dla zapewnienia czasu na przeprowadzenie lub sfinalizowanie odpowiednich zmian
organizacyjnych, zarówno po stronie SPR, jak i służb, przekazywanie zgłoszenia
alarmowego drogą elektroniczną nastąpi miesiąc po opisanych ogłoszeniach.
Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Nie zachodzi również konieczność przedkładania projektu ustawy instytucjom
i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Żaden z podmiotów zajmujących się działalnością lobbingową nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.








15

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać ustawa
W związku z wejściem w życie przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 13 lipca
2012 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 908), minister właściwy do spraw administracji publicznej stał
się organem odpowiedzialnym za funkcjonowanie systemu powiadamiania
ratunkowego. W konsekwencji zmienione zostały stosowne przepisy ustawy z dnia
24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178,
poz. 1380, z późn. zm.).
Ustawa będzie miała wpływ na działalność wojewodów, w ograniczonym zakresie
na jednostki samorządu terytorialnego, dysponentów zespołów ratownictwa
medycznego, służby, takie jak Policja czy Państwowa Straż Pożarna oraz innych
podmiotów, do których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa
i porządku publicznego, mienia lub środowiska oraz niektórych służb o charakterze
interwencyjnym, np. dostawców usług z zakresu gazownictwa lub energetyki,
posiadających numer Abonenckich Usług Specjalnych (AUS 9XY).
Proponowana regulacja będzie oddziaływać na obywateli, poprzez stworzenie
sprawnie i jednolicie funkcjonującego systemu powiadamiania ratunkowego.
Efektem wdrożenia systemu ma być poprawa dostępności usługi powiadamiania
alarmowego i zmniejszenie czasu reakcji służb ratunkowych na zgłoszenie, a tym
samym poprawa bezpieczeństwa obywateli i zwiększenie efektywności
współdziałania służb.
Obecnie w obrocie prawnym nie występuje akt prawny rangi ustawowej, który
kompleksowo regulowałby system powiadamiania ratunkowego. W Polsce, obok
numeru alarmowego 112, funkcjonuje 12 innych ogólnokrajowych numerów
Abonenckich Usług Specjalnych 9XY, umiejscowionych w 2609 miejscach na
terenie kraju, w tym 1331 w siedzibach Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz
Państwowego Ratownictwa Medycznego. Powyższe umiejscowienie ma swoją
podstawę prawną w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie
ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
poz. 1445), który pozwala na stosowanie okresu przejściowego w zorganizowaniu
funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego (cyt.: „2. Do czasu
16

zapewnienia kierowania połączeń do właściwego terytorialnie centrum
powiadamiania ratunkowego lub wojewódzkiego centrum powiadamiania
ratunkowego, połączenia do numerów alarmowych 112, 997, 998, 999, dostawca
publicznie dostępnych usług telefonicznych kieruje to połączenie do właściwych
terytorialnie jednostek służb powołanych do niesienia pomocy”). Powiadamianie
ratunkowe funkcjonuje zatem obecnie w ten sposób, że część zgłoszeń alarmowych
kierowanych do numeru 112 odbierana jest w Wojewódzkich Centrach
Powiadamiania Ratunkowego i Centrach Powiadamiania Ratunkowego, lecz –
z uwagi na to, że dotychczas w skali kraju uruchomiono 14 z 17 Centrów – dotyczy
to, na połowę października 2013 r. (czas przygotowania niniejszego projektu),
części kraju zamieszkałej przez ok. 43% obywateli Polski. Pozostałe połączenia
kierowane na numer 112 odbierane są w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej
(wykonywane z telefonów stacjonarnych) lub w jednostkach Policji (wykonywane
z telefonów komórkowych). Pozostałe numery AUS odbierane są bezpośrednio
przez użytkujące je podmioty.
Z ww. powodu obecnie funkcjonujący system określany jest mianem
rozproszonego. Po wejściu w życie niniejszej ustawy powstanie jednolity
i kompleksowy system powiadamiania ratunkowego, gdzie docelowo wszystkie
wywołania wiodących numerów alarmowych (112, 997, 998 i 999) na terenie
całego kraju trafiać będą do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Podmioty
dysponujące pozostałymi numerami AUS będą miały możliwość włączenia się do
systemu po spełnieniu warunków przewidzianych w projekcie. Umożliwi to
bardziej efektywną obsługę zgłoszeń alarmowych.
Analiza telefonicznego ruchu alarmowego w Polsce dla Systemu Powiadamiania
Ratunkowego, wykonana w MAiC, wskazuje, że funkcjonujący obecnie system nie
gwarantuje dostępności obywatelom do numerów alarmowych. Z danych
przekazanych przez TP S.A. (obsługującej cały ruch alarmowy w Polsce) wynika,
że olbrzymia część wywołań na numer alarmowy 112 i inne numery alarmowe nie
jest obecnie odbierana (dane w wykresach poniżej). Konsekwencją takiego stanu
może być nieudzielenie pomocy osobie tego potrzebującej.



17

Ogólna liczba zgłoszeń alarmowych
MIESIĄC
AUS 112
AUS 997
AUS 998
AUS 999
RAZEM
CZE'12
2 470 800
1 235 481
270 257
743 068
4 719 606
LIP'12
2 641 597
1 366 932
363 147
797 228
5 168 904
SIE'12
2 474 709
1 261 293
299 807
729 846
4 765 655
WRZ'12
2 204 501
1 102 578
233 425
674 109
4 214 613
PAZ'12
2 250 567
1 085 311
227 765
697 002
4 260 645
LIS'12
2 138 892
1 015 986
194 369
672 788
4 022 035
GRU'12
2 141 552
980 856
202 325
760 857
4 085 590
STY'13
2 158 835
919 461
197 116
769 816
4 045 228

Liczba nieodebranych zgłoszeń alarmowych.
MIESIĄC
AUS 112
AUS 997
AUS 998
AUS 999
RAZEM
CZE'12
806 049
307 867
28 180
84 334
1 226 430
LIP'12
873 419
371 080
54 974
103 704
1 403 177
SIE'12
806 306
307 716
35 729
81 029
1 230 780
WRZ'12
682 146
248 772
25 342
72 369
1 028 629
PAZ'12
689 818
235 378
26 047
72 134
1 023 377
LIS'12
644 086
211 513
22 398
70 689
948 686
GRU'12
629 442
198 364
23 350
86 431
937 587
STY'13
621 716
177 453
24 408
77 368
900 945

R U C H A L A R M O W Y - N I E O D E B R A N Y
112
997
998
999
1 600 000
1 400 000
1 200 000
1 000 000
800 000
600 000
400 000
200 000
-
CZE'12
LIP'12
SIE'12
WRZ'12
PAZ'12
LIS'12
GRU'12
STY'13

Rys. Liczba nieodebranych zgłoszeń alarmowych.
18

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: