eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI

z dnia

w sprawie parametrów funkcjonalnych Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego
Ratownictwa Medycznego


Na podstawie art. 24a ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym
Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 753) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
parametry
funkcjonalne
Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego
Ratownictwa Medycznego;
2)
sposób
funkcjonowania
Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego
Ratownictwa Medycznego w sytuacjach awaryjnych;
3)
sposób utrzymania Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa
Medycznego.
§ 2. 1. System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwany
dalej „SWD PRM”, wykorzystywany w zintegrowanych dyspozytorniach zespołów ratownictwa
medycznego do wykonywania zadań dyspozytorów zespołów ratownictwa medycznego,
zwanych dalej „dyspozytorami”, posiada następujące parametry funkcjonalne:
1) wspomaganie przyjęcia telefonicznych zgłoszeń alarmowych (głosowych) na numer
alarmowy 999, w tym:
a) rejestracja rozmowy telefonicznej w systemie,
b) rejestracja treści zgłoszenia alarmowego w systemie;
2) wspomaganie
przyjęcia zgłoszeń alarmowych przekazywanych przez centra
powiadamiania ratunkowego, w tym:
a) rejestracja rozmowy telefonicznej w systemie,

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
b) rejestracja treści zgłoszenia alarmowego przysłanego w postaci elektronicznej
w systemie,
c) wspomaganie dyspozytorów w wyborze właściwej klasyfikacji zdarzenia;
3) wspomaganie obsługi zgłoszeń alarmowych, w tym:
a) zapewnienie prowadzenia korespondencji głosowej zespołów ratownictwa
medycznego ze zintegrowanymi dyspozytorniami ratownictwa medycznego,
b) zapewnienie
wymiany przetwarzanych danych między
zintegrowanymi
dyspozytorniami ratownictwa medycznego,
a terminalami mobilnymi
zainstalowanymi w środkach transportu sanitarnego zespołów ratownictwa
medycznego,
c) wspomaganie dyspozytorów i zespołów ratownictwa medycznego w określeniu
lokalizacji miejsca zgłoszenia alarmowego i miejsca wystąpienia zdarzenia poprzez
wizualizację danych na mapach cyfrowych udostępnianych za pośrednictwem
systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 oraz z 2013 r.
poz. 805 i 829);
4) wspomaganie procesu analiz statystycznych w tym: liczby, natężenia i czasu obsługi
zgłoszeń alarmowych;
5) wspomaganie procesu udostępniania danych archiwalnych na wniosek sądu, prokuratury
lub Policji.
2. System SWD PRM posiada następujące cechy:
1) posiada architekturę scentralizowaną;
2) jest udostępniony w lokalizacjach zintegrowanych dyspozytorni zespołów ratownictwa
medycznego;
3) jest zlokalizowany w dwóch wzajemnie zastępowalnych ośrodkach przetwarzania danych:
w ośrodku podstawowym i ośrodku zapasowym, zwanych dalej „ośrodkami”;
4) umożliwia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek
awarii;
5) jest dostępny dla dyspozytorów i zespołów ratownictwa medycznego 24 godziny na dobę,
7 dni w tygodniu przez cały rok;
6) zapewnia wysoki stopień bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w szczególności danych
medycznych;
2

7) posiada środowisko szkoleniowe.
3. System współpracuje w trybie bezpośrednim (on-line) z urządzeniami
telekomunikacyjnymi, które odbierają po stronie zintegrowanych dyspozytorni zespołów
ratownictwa medycznego zgłoszenia alarmowe, w celu zainicjowania procesu rejestracji
zgłoszenia alarmowego poprzez właściwy interfejs komunikacyjny.
4. System wykorzystuje bazę danych przestrzennych, udostępnianych za pośrednictwem
systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne.
5. System wykorzystuje na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia
alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia mapę cyfrową udostępnioną w trybie
bezpośrednim (on-line) za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
6. System posiada interfejs komunikacyjny do wymiany informacji z systemem
informatycznym centrów powiadamiania ratunkowego.
7. System zapewnia gromadzenie przetwarzanych danych w celach archiwalnych do
ewentualnego późniejszego ich wykorzystania z dostępem bezpośrednim (on-line) w przeciągu
1. roku następnie z dostępem z nośników przeznaczonych do archiwizacji (taśma magnetyczna)
w terminach określonych w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta
i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2012 r. poz. 159 i 742).
§ 3. 1. W sytuacjach awaryjnych SWD PRM rozpoznaje stan awarii w siedzibie
dysponenta zespołów ratownictwa medycznego, zwanej dalej „dyspozytornią”, i w sposób
automatyczny przekierowuje zgłoszenia alarmowe do niej kierowane do innej sprawnej
dyspozytorni, zgodnie z tabelą zastępowalności dyspozytorni.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia opracowuje i aktualizuje tabelę zastępowalności
dyspozytorni i przekazuje ją ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.
§ 4. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, realizując funkcję
administratora SWD PRM zapewnia utrzymanie tego systemu, w tym:
1) podstawowy i zapasowy ośrodek przetwarzania danych;
2) sprzęt komputerowy w ośrodkach przetwarzania danych, zapewniający odpowiednią:
a) moc obliczeniową w celu uzyskania właściwej wydajności przetwarzania danych,
b) pojemność pamięci masowych w celu składowania danych,
3

c) szybkość łączy telekomunikacyjnych w celu sprawnej komunikacji ośrodków
przetwarzania danych ze zintegrowanymi dyspozytorniami zespołów ratownictwa
medycznego;
3) sprzęt komputerowy w zintegrowanych dyspozytorniach zespołów ratownictwa
medycznego zapewniający odpowiednią wydajność pracy dyspozytorów;
4) jednolite wymagania techniczne dla terminali mobilnych zainstalowanych w środkach
transportu sanitarnego zespołów ratownictwa medycznego;
5) oprogramowanie realizujące funkcje SWD PRM;
6) organizację całodobowego wsparcia technicznego za pośrednictwem administratorów
technicznych zajmujących się bieżącym utrzymaniem SWD PRM w ośrodkach
przetwarzania danych;
7) rozwój systemu za pośrednictwem analityków zajmujących się rozwojem funkcjonalnym
i modernizacją sprzętu, oprogramowania i środków łączności na potrzeby SWD PRM.
2. SWD PRM jest utrzymywany w lokalizacji w której minister właściwy do spraw
administracji publicznej utrzymuje system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 10 ust. 1
ustawy z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. …), z wykorzystaniem
odpowiedniej, przeznaczonej do tego celu infrastruktury teleinformatycznej, przez zespół
administratorów technicznych 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez cały rok.
3. W stosunku do krytycznych elementów SWD PRM minister właściwy do spraw
administracji publicznej zawiera umowy serwisowe z firmami posiadającymi specjalistyczne
kompetencje, dające rękojmię wykonania skutecznej naprawy w gwarantowanym terminie.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI

4

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie parametrów
funkcjonalnych Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego
wykonuje upoważnienie zawarte art. 24a ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym
Ratownictwie Medycznym (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 753, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest uregulowanie kwesti związanych z określeniem
parametrów funkcjonalnych informatycznego Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego
Ratownictwa Medycznego, zwanego dalej „systemem”, wspierającego funkcjonowanie dyspozytorów
zespołów ratownictwa medycznego jak i same zespoły ratownictwa medycznego. Rozporządzenie
określa także zakres informacji przetwarzanych, przechowywanych oraz przekazywanych przez
system.
Konieczność wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z potrzeby określenia:
1)
parametrów funkcjonalnych systemu,
2)
sposobu kierowania połączenia w sytuacjach awaryjnych,
3)
sposobu utrzymania systemu.
Zgodnie z delegacją do wydania projektowanego rozporządzenia określone zostały parametry
funkcjonalne, jakie powinien spełnić system. Określone zostały także warunki współpracy
międzyinstytucjonalnej mającej bezpośredni wpływ na sprawność obsługi zgłoszeń alarmowych.
Projektowane rozporządzenie zawiera następujące uregulowania:
1) w § 1 określony został zakres regulacji przedmiotowego rozporządzenia wynikający
z delegacji ustawowej do jego wydania zawartej w art. 24a ust. 4 ustawy,
2) w § 2 wprowadzone zostały parametry funkcjonalne dla systemu. W ust. 1 wskazano na
konieczność posiadania przez system odpowiednich funkcjonalności użytkowych, w tym
odpowiednich mechanizmów wspomagających przyjmowanie zgłoszeń alarmowych na
numery alarmowe, umożliwiających dyspozytorom dokonanie rejestracji zgłoszenia
alarmowego oraz określenie lokalizacji miejsca zgłoszenia alarmowego i miejsca
wystąpienia zdarzenia. Wskazano także funkcjonalności wspomagające proces analizy
danych o zgłoszeniach oraz współpracy w zakresie udostępniania danych archiwalnych
uprawnionym podmiotom. W ust. 2 wskazano cechy systemu określające rodzaj
architektury, zakres dostępności systemu, poziom bezpieczeństwa przetwarzanych
danych. Określono także wymóg posiadania przez system dwóch wzajemnie się
5

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: