eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

wymiar czasowy na potrzeby tego rodzaju „recertyfikacji” określone zostały w załączniku
nr 2 do projektowanego rozporządzenia,
5) w § 5 uregulowano kwestie związane z opracowaniem i zatwierdzaniem szczegółowych
programów szkoleń operatorów numerów alarmowych. Wskazano, że program taki
opracowany powinien zostać przez podmiot wyznaczony do realizacji zadań związanych
ze szkoleniem operatorów alarmowych (tj. wojewodę lub podmiot, o którym mowa w § 3
ust. 1). Powinien on być zgodny z programami ramowymi (podstawowym
i doskonalącym) i wymaga on zatwierdzenia (jak również każda jego zmiana) przez
ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
6) przepisy § 6 regulują kwestie związane z przeprowadzaniem egzaminu na operatora
numerów alarmowych. Zaproponowano (w ust. 1), aby szkolenie na operatora numerów
alarmowych zakończone było egzaminem z zakresu wiedzy i umiejętności praktycznych
objętych zarówno programem ramowym (odpowiednio podstawowym lub
doskonalącym), jak i programem szczegółowym, przeprowadzanym przez komisję
egzaminacyjną – w skład której (zgodnie z ust. 2) wchodzić będą: kierownik centrum
powiadamiania ratunkowego lub jego zastępca, przedstawiciel ośrodka szkolącego oraz
psycholog. W ust. 3 zaproponowano, aby członków komisji egzaminacyjnej, w tym jej
przewodniczącego, powoływał i odwoływał minister właściwy do spraw administracji
publicznej, zgodnie z planem pracy komisji egzaminacyjnej, który ośrodek szkolący
obowiązany będzie przekazywać do 31 stycznia każdego roku. Plan ten, zgodnie
z propozycją zawartą w ust. 4, uzgadniany będzie ze wszystkimi wojewodami, którzy
mogą delegować kierowników centrów powiadamiania ratunkowego lub ich zastępców
do pracy w komisji egzaminacyjnej. Rozwiązanie takie pozwoli na zachowanie
rotacyjnego składu komisji egzaminacyjnej i umożliwi każdemu centrum powiadamiania
ratunkowego
wpływ na zachowanie najwyższych standardów postępowania
egzaminacyjnego. W ust. 5 wskazano przesłanki wyłączające możliwość powołania do
komisji egzaminacyjnej – tj. pozostawanie w związku małżeńskim albo w stosunku
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii bocznej do drugiego stopnia bądź związanie tytułem przysposobienia, opieki lub
kurateli z osobą przystępującą do egzaminu na operatora numerów alarmowych,
7) w § 7 określone zostały wymogi niezbędne do przystąpienia do egzaminu na operatora
numerów alarmowych: w pkt 1 – dotyczące osoby ubiegającej się po raz pierwszy
12

o certyfikat operatora numerów alarmowych, w pkt 2 – dotyczące operatora numerów
alarmowych, w ramach „recertyfikacji”,
8) w § 8 określone zostały wymagania niezbędne dla zaliczenia egzaminu teoretycznego.
Zgodnie z ust. 1 jest on przeprowadzany w formie testu, składającego się z zestawu zadań
testowych wybieranych przez komisję egzaminacyjną i tworzonego w taki sposób, aby
zestawy pytań nie były powtarzalne – celem obiektywnego i rzetelnego sprawdzenia
całości wiedzy osób przystępujących do egzaminu. Zestawy zadań testowych powinny
być przygotowywane, przechowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających
ich nieuprawnione ujawnienie, a członkowie komisji egzaminacyjnej obowiązani będą
zachować w tajemnicy treść zadań testowych. Zgodnie z propozycją zawartą w ust. 2,
podstawą do zaliczenia teoretycznego jest udzielenie odpowiedzi prawidłowych na co
najmniej 80% zadań testowych zawartych w zestawie testowym. Od pozytywnego
wyniku egzaminu teoretycznego, zgodnie z ust. 3, uzależniona jest możliwość
przystąpienia do egzaminu praktycznego,
9) w § 9 określone zostały wymagania niezbędne dla zaliczenia egzaminu praktycznego.
Zgodnie z propozycją zawartą w ust. 1, obejmować on będzie symulację obsługi zgłoszeń
alarmowych oraz symulację reagowania na sytuację awaryjna wpływającą na sposób
obsługi zgłoszeń alarmowych przez centrum powiadamiania ratunkowego (np. utratę
dostępu do informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało
wykonane połączenie do numeru obsługiwanego przez centrum, na skutek awarii
technicznej). Wykonanie tych zadań, zgodnie z ust. 2, jest oceniane przez członków
komisji egzaminacyjnej, a podstawą do zaliczenia egzaminu praktycznego jest, zgodnie
z ust. 3, prawidłowe wykonanie 80% zadań praktycznych składających się na ten
egzamin,
10) w § 10, odsyłającym do załącznika nr 3 projektowanego rozporządzenia, określony został
jednolity wzór certyfikatu operatora numerów alarmowych, którzy otrzymują osoby
kończące z wynikiem pozytywnym szkolenie operatorów numerów alarmowych i który
stanowi potwierdzenie posiadanych kwalifikacji do pełnienia tej funkcji,
11) zgodnie z § 11 projektowane rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
jego ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
13

funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
14

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmiotami, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie są wojewodowie i inne
podmioty którym powierza się realizację zadań związanych ze szkoleniem operatorów
numerów alarmowych oraz szkolenia realizowanego w ramach doskonalenia zawodowego.
Beneficjentem uregulowań projektowanego rozporządzenia będą osoby korzystające z usługi
powiadamiania ratunkowego, czyli osoby korzystające numerów alarmowych, a pośrednio
także Policja, Państwowa Straż Pożarna oraz dysponenci zespołów ratownictwa medycznego,
do których kierowane będą zweryfikowane i kompletne zgłoszenia alarmowe przyjęte przez
odpowiednio przygotowanych merytorycznie i praktycznie – zgodnie z uregulowaniami
przedmiotowego rozporządzenia – operatorów numerów alarmowych z centrów
powiadamiania ratunkowego.
2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projektowane rozporządzenie zostanie udostępnione na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, na
stronie Rządowego Centrum Legislacji oraz na portalu internetowym mamzdanie.org.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia otrzymają następujące podmioty:
− Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Mazurska Służba Ratownicza,
− Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Służb Ratowniczych,
− Krajowy Związek Zawodowy Pracowników Ratownictwa Medycznego,
− Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof,
− Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego
Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej,
− Konfederacja Pracodawców Polskich,
− Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
− Krajowa Izba Gospodarcza,
− Ogólnopolskie Porozumienia Związków Zawodowych,
15

− Forum Związków Zawodowych,
− NSZZ Solidarność.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Określenie skutków projektowanego rozporządzenia dla budżetu państwa, w szczególności
w zakresie kosztów organizacji szkoleń operatorów numerów alarmowych określone zostały
w ocenie skutków regulacji projektu ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na rynek pracy. Osoby, które ukończą
z wynikiem pozytywnym egzamin na operatora numerów alarmowych i uzyskają certyfikat
potwierdzający ich kwalifikacje do pełnienia tej funkcji będą mogły być zatrudnione na
stanowiskach operatorów numerów alarmowych w centrach powiadamiania ratunkowego.
Liczba stanowisk operatorów numerów alarmowych w poszczególnych latach i dla
poszczególnych centrów powiadamiania ratunkowego określona będzie przez ministra
właściwego do spraw administracji publicznej w trybie rozporządzenia na podstawie art. 9
ustawy.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
W związku z możliwością powierzenia zadań szkolenia operatorów numerów alarmowych
podmiotowi komercyjnemu projektowane rozporządzenie może mieć wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Skutkiem proponowanych rozwiązań będzie w szczególności rozwój działalności
gospodarczej z zakresu organizacji szkoleń – w zakresie określonym w ramowych
programach szkoleń operatorów numerów alarmowych.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny. Podkreślenia wymaga, że w rezultacie ujednolicenia zasad i zakresu szkolenia
operatorów numerów alarmowych zapewnione zostaną jednolite standardy obsługi zgłoszeń
numerów alarmowych w centrach powiadamiania ratunkowego na terenie całego kraju.

72/10/KC
16

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 . 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: