eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

7) sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego – należy przez to
rozumieć sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych, o której
mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
§ 3. SWD Policji posiada funkcjonalności umożliwiające:
1) przyjmowanie zgłoszeń i obsługę zdarzeń w formie interwencji, akcji i operacji oraz
pościgów z użyciem blokad;
2) zarządzanie siłami i środkami Policji;
3) bieżącą wizualizację sytuacji operacyjnej i prowadzenie analiz przestrzennych;
4) przesyłanie komunikatów i wymianę informacji pomiędzy użytkownikami systemu;
5) dokonywanie sprawdzeń rzeczy i osób w bazach danych;
6) dyslokowanie i odprawę patroli do służb;
7) dokumentowanie podejmowanych działań i wydanych decyzji;
8) generowanie analiz, raportów, zestawień i statystyk;
9) zapewnienie pełnej rozliczalności działań w systemie;
10) skalowalność systemu uniezależniając system od liczby jednocześnie pracujących
użytkowników;
11) wysoki stopień bezpieczeństwa i dostępności do systemu i baz danych;
12) korzystanie z usług danych przestrzennych, udostępnionych za pośrednictwem
systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 oraz z 2013 r.
poz. 805 i 829), z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;
13) wymianę informacji z centrum powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem
interfejsu, o którym mowa w art. 2 ust. 5 ustawy o systemie powiadamiania
ratunkowego;
14) pozyskiwanie i prezentację danych dotyczących lokalizacji zakończenia sieci,
z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego oraz danych
dotyczących abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne, za pośrednictwem centralnego punktu systemu centrów
powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne, lub przekazanego z centrum;
15) współpracę z innymi służbami biorącymi udział w obsłudze zdarzeń, za
pośrednictwem dedykowanych systemów teleinformatycznych posiadających
wyspecyfikowane interfejsy;
2
16) pracę systemu w architekturze centralnej w dwóch ośrodkach, podstawowym
i zapasowym Centrum Przetwarzania Danych.
§ 4. SWD Policji komunikuje się z systemami, o których mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14
ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, przez sieć teleinformatyczną na potrzeby
obsługi numerów alarmowych.
§ 5. 1. SWD Policji funkcjonuje w sposób umożliwiający zapewnienie przyjmowania
i obsługi zgłoszeń alarmowych, z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego centrum
przetwarzania danych, z zastosowaniem zasady wzajemnej zastępowalności w razie awarii
systemu.
2. Przyjmowanie zgłoszeń alarmowych w sytuacji awaryjnej centrum powiadamiania
ratunkowego, odbywa się przy wykorzystaniu łączności telefonicznej.
3. Obsługa zgłoszeń alarmowych odbywa się z wykorzystaniem systemu łączności
telefonicznej lub radiowej.
§ 6. 1. Utrzymanie SWD Policji, zapewnia zachowanie ciągłości działania systemu
i realizację parametrów funkcjonalnych, o których mowa w § 3.
2. Utrzymanie SWD Policji polega na:
1) monitorowaniu pracy aplikacji, baz danych oraz systemu operacyjnego
w podstawowym i zapasowym Centrum Przetwarzania Danych;
2) zapewnieniu dostępności systemu dla użytkowników w trybie całodobowym;
3) reagowaniu w przypadku wykrycia wszelkich nieprawidłowości oraz odchyleń od
przyjętych norm pracy systemu i usuwaniu awarii;
4) wykonywaniu kopii bezpieczeństwa;
5) utrzymaniu sieci Policyjnej Sieci Transmisji Danych, w której pracuje system SWD;
6) wdrażaniu poprawek celem zwiększenia bezpieczeństwa aplikacji jak i baz danych;
7) utrzymaniu systemu w należytej sprawności technicznej, poprzez okresowe przeglądy
i konserwację.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH


3
UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie Systemu
Wspomagania Dowodzenia Policji stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 14a ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287,
poz. 1687, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest uregulowanie kwestii związanych z określeniem
wymagań dla systemu teleinformatycznego, zwanego dalej „SWD Policji”, w wykonywaniu
działań ustawowych podejmowanych na podstawie zgłoszeń alarmowych otrzymanych
z centrum powiadamiania ratunkowego lub przez dyżurnych jednostek organizacyjnych
Policji oraz ustaleń dokonywanych przez poszczególne służby policyjne w związku z tymi
działaniami.
Konieczność wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z potrzeby określenia:
1) parametrów funkcjonalnych systemu,
2) sposobu funkcjonowania systemu w sytuacjach awaryjnych,
3) sposobu utrzymania systemu,
4) optymalnego poziomu współpracy systemu z systemem powiadamiania ratunkowego.
Zgodnie z upoważnieniem ustawowym do wydania projektowanego rozporządzenia
w powyższym zakresie określone zostały warunki techniczne jakie powinien spełniać system,
a także warunki współpracy z innymi systemami mającymi wpływ na sprawną obsługę
zgłoszeń alarmowych w ramach systemu powiadamiania ratunkowego.
Projektowane rozporządzenie zawiera następujące uregulowania:
1) w § 1 określony został zakres regulacji przedmiotowego rozporządzenia wynikający
z delegacji ustawowej do jego wydania zawartej w art. 14a ust. 4 ustawy,
2) w § 2 wprowadzone zostały definicje pojęć wykorzystywanych w treści
rozporządzenia,
3) w § 3 wyszczególnione zostały funkcjonalności umożliwiające realizację zadań
z wykorzystaniem systemu, ze szczególnym uwzględnieniem interoperacyjności
w ramach systemu powiadamiania ratunkowego,
4) w § 4, odwołując się do art. 13 i art. 14 w ustawie o systemie powiadamiania
ratunkowego, wskazano z jakimi systemami i w jaki sposób komunikuje się SWD
Policji w ramach interoperacyjności w zakresie obsługi zgłoszeń alarmowych,
4
5) w § 5 opisuje się sposób funkcjonowania SWD Policji w sytuacjach awaryjnych.
Opisuje także przyjęte rozwiązania architektury technicznej systemu, mające na celu
zapewnienie wysokiego poziomu dostępności i niezawodności funkcjonowania,
6) w § 6 określono działania, jakie realizowane są w ramach codziennych oraz
okresowych przeglądów SWD Policji, mające na celu zachowanie ciągłości pracy
i utrzymanie parametrów funkcjonalnych systemu,
7) w § 7 określono termin wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, przyjmując,
iż nastąpi to po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039
oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).



5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmiotem, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie jest Komendant Główny
Policji. Rozporządzenie nakłada konieczność utrzymania i rozbudowy SWD Policji pod
kątem dostosowania do istniejących i nowych wymagań funkcjonalnych i technicznych
związanych z planowanym wejściem w życie ustawy o systemie powiadamiania
ratunkowego. Zmiany dotyczące nowych zasad obsługi zgłoszeń alarmowych oraz
osiągnięcia odpowiedniego poziomu interoperacyjności z podmiotami uczestniczącymi
w procesach ich obsługi, wymagają wprowadzenia zmian. Wykorzystanie SWD Policji
w ramach systemu powiadamiania ratunkowego przyczyni się do poprawy skuteczności
działań Policji i innych współpracujących służb w zakresie ratowania życia, zdrowia
ludzkiego oraz mienia, a także do poprawy bezpieczeństwa publicznego.

2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projektowane rozporządzenie zostanie udostępnione na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny.

3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu publicznego
Wdrożenie w życie projektowanych regulacji rodzi skutki finansowe dla budżetu państwa
w zakresie dostosowania SWD Policji do współpracy z systemem teleinformatycznym
dedykowanym dla centrów powiadamiania ratunkowego i związaną z tym wymianą danych
za pośrednictwem interfejsu programowego oraz utrzymania oprogramowania w ramach tej
współpracy na określonym poziomie dostępności. Skutki finansowe dotyczące utrzymania
oprogramowania SWD Policji w wysokości ok. 3 600 000 zł rocznie będą sfinansowane
w ramach budżetu Policji.
Natomiast pozostałe skutki finansowe dotyczące dostosowania SWD Policji do współpracy
z Systemem Powiadamiania Ratunkowego zostały określone w ocenie skutków regulacji do
projektu ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego na łączną kwotę 500 000 zł.
6
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: