eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

– 5 –
3. Wojewoda, mając na uwadze zapewnienie sprawności działania systemu, może
podjąć decyzję o zlokalizowaniu centrum w więcej niż jednej siedzibie i utworzeniu
oddziałów centrum.
Art. 7. 1. Centrum znajduje się w strukturze urzędu wojewódzkiego, z wyłączeniem
centrum utworzonego na podstawie ust. 2.
2. Wojewoda może, w drodze porozumienia, powierzyć organizowanie i prowadzenie
centrum staroście lub prezydentowi miasta na prawach powiatu, służbie, inspekcji lub straży
wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej. Porozumienie określa prawa
i obowiązki stron oraz zasady organizowania, prowadzenia, utrzymania centrum, a także
zasady zatrudniania pracowników centrum.
Art. 8. 1. Do zadań centrum należy:
1)
obsługa zgłoszeń alarmowych, z wyłączeniem systemów sygnalizacji pożarowej,
o których mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej
(Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z 2010 r. Nr 57, poz. 353 oraz z 2012 r. poz. 908),
w tym:
a)
odbiór zgłoszenia alarmowego,
b)
powiązanie zgłoszenia alarmowego z danymi teleadresowymi miejsca zgłoszenia
oraz jego pozycją geograficzną,
c)
wybór odpowiedniej grupy podmiotów, do której zostaną skierowane zgromadzone
dane o zgłoszeniu alarmowym,
d)
przekazanie, gdy zachodzi taka potrzeba, zgromadzonych danych drogą
elektroniczną z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, a w uzasadnionych
przypadkach wraz z przekierowaniem połączenia telefonicznego, zgodnie
z kwalifikacją zgłoszenia, do Policji, Państwowej Straży Pożarnej, dysponentów
zespołów ratownictwa medycznego lub do podmiotów, których numery
telefoniczne są obsługiwane w ramach systemu,
e) wymiana danych o zgłoszeniach alarmowych przetwarzanych w systemie
teleinformatycznym, zgodnie z zakresem określonym na podstawie art. 5 ust. 6
pkt 5 oraz art. 13 ust. 3 pkt 3, z Policją, Państwową Strażą Pożarną, dysponentami
zespołów ratownictwa medycznego lub innymi podmiotami, których numery
telefoniczne są obsługiwane w ramach systemu;
– 6 –
2)
ewidencjonowanie w systemie teleinformatycznym, przez 3 lata, danych dotyczących
treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrań rozmów telefonicznych obejmujących całość
zgłoszenia alarmowego, danych osób zgłaszających i innych osób wskazanych w trakcie
przyjmowania zgłoszenia, informacji o miejscu zdarzenia i jego rodzaju oraz
skróconego opisu zdarzenia;
3) wykonywanie analiz związanych z funkcjonowaniem systemu na obszarze
obsługiwanym przez centrum oraz tworzenie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz
czasów realizacji zgłoszeń alarmowych;
4)
współpraca oraz wymiana informacji z centrami zarządzania kryzysowego,
w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1166);
5)
wymiana informacji i danych na potrzeby analiz z Policją, Państwową Strażą Pożarną,
dysponentami zespołów ratownictwa medycznego oraz podmiotami, których numery
telefoniczne są obsługiwane w ramach systemu.
2. W przypadku braku możliwości przekazania zgłoszenia alarmowego w ramach
systemu i gdy jest to uzasadnione charakterem tego zgłoszenia, centrum podejmuje działania
mające na celu przekazanie informacji o tym zgłoszeniu do podmiotów, do których zadań
należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub
środowiska, których numery telefoniczne nie są obsługiwane w ramach systemu.
Art. 9. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
organizację centrów oraz kryteria tworzenia oddziałów centrum, o których mowa
w art. 6 ust. 3,
2)
sposób funkcjonowania centrów oraz realizacji zadań przez centra,
3)
jednolite ogólne procedury obsługi zgłoszeń alarmowych, w tym sposób opracowywania
i aktualizacji szczegółowych procedur,
4)
jednolite ogólne procedury obsługi zgłoszeń alarmowych w przypadku, o którym mowa
w art. 8 ust. 2, w tym sposób opracowywania i aktualizacji szczegółowych procedur,
5)
maksymalną liczbę operatorów numerów alarmowych i sposób jej podziału na
poszczególne centra
– uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnej obsługi zgłoszeń alarmowych.
– 7 –
Art. 10. 1. Wykonywanie zadań centrum jest wspomagane przez system
teleinformatyczny. Administratorem systemu teleinformatycznego jest minister właściwy do
spraw administracji publicznej.
2. Mechanizmy, w które jest wyposażony system teleinformatyczny, zapewniają
zachowanie ciągłości jego funkcjonowania.
3. System teleinformatyczny zapewnia bezpieczne przetwarzanie danych, w tym
zapewnia kontrolę dostępu użytkowników do danych oraz dokumentuje dokonywane przez
nich zmiany, umożliwiając w szczególności odtworzenie historii każdego zgłoszenia
alarmowego.
4. Wojewoda lub podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 2, przetwarza dane
zarejestrowane w systemie teleinformatycznym, w tym nagrania rozmów telefonicznych,
dane osobowe osoby zgłaszającej, dane innych osób wskazanych w trakcie przyjmowania
zgłoszenia, pozycje geograficzne, dane teleadresowe lub opis zdarzenia, i udostępnia je na
wniosek sądu, prokuratury lub Policji.
5. Minister właściwy do spraw administracji publicznej niszczy dane dotyczące treści
zgłoszeń alarmowych przetwarzane w systemie teleinformatycznym po upływie terminu,
o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2.
6. System teleinformatyczny zawiera rozwiązania techniczne przeznaczone do szkolenia
operatorów numerów alarmowych.
Art. 11. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej jest administratorem
danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.)) przetwarzanych w systemie.
2. Minister może upoważnić wojewodę lub podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 2, do
udzielania i cofania, w jego imieniu, upoważnień do przetwarzania danych osobowych
w systemie dla osób uczestniczących w przetwarzaniu tych danych.
3. Wojewoda lub podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 2, tworzy i aktualizuje
ewidencję osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w systemie.
4. W odniesieniu do danych przetwarzanych w systemie nie stosuje się obowiązku
określonego w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po art. 14 dodaje się art. 14a w brzmieniu:
„Art. 14a. 1. System Wspomagania Dowodzenia Policji, zwany dalej „SWD
Policji”, stanowi system teleinformatyczny wspierający wykonywanie zadań
ustawowych przez jednostki organizacyjne Policji, jak również przyjmowanie zgłoszeń
alarmowych z centrów powiadamiania ratunkowego, o których mowa w ustawie z dnia
… o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. …).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 217, poz. 1280
i Nr 230, poz. 1371, z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 628 i 675.
– 15 –
2. Komendant Główny Policji zapewnia utrzymanie, rozbudowę oraz modyfikację
SWD Policji.
3. Utrzymanie, rozbudowa i modyfikacje SWD Policji są finansowane z budżetu
państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
parametry funkcjonalne SWD Policji, sposób jego funkcjonowania w sytuacjach
awaryjnych oraz sposób utrzymania, mając na uwadze potrzebę zapewnienia
optymalnego poziomu współpracy między systemem teleinformatycznym systemu
powiadamiania ratunkowego i SWD Policji.”;
2)
po art. 21e dodaje się art. 21f i art. 21g w brzmieniu:
„Art. 21f. 1. SWD Policji uzyskuje nieodpłatnie, za pośrednictwem centralnego
punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1
ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, informacje dotyczące
lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru
alarmowego 112 albo innego numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta,
o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne.
2. SWD Policji uzyskuje nieodpłatnie dostęp do danych przestrzennych
i związanych z nimi usług, udostępnianych za pośrednictwem systemu, o którym mowa
w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne
(Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 oraz z 2013 r. poz. 805 i 829).
Art. 21g. 1. Policja może przetwarzać dane uzyskane w związku z obsługą
zgłoszenia alarmowego, o której mowa w ustawie z dnia … o systemie powiadamiania
ratunkowego, w tym dane osoby zgłaszającej i innych osób, których zgłoszenie dotyczy.
2. Komendant Główny Policji jest administratorem danych osobowych
przetwarzanych w SWD Policji w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych.
3. Komendant Główny Policji może upoważnić kierowników jednostek
organizacyjnych Policji do udzielania i cofania, w jego imieniu, upoważnień do
przetwarzania danych osobowych w SWD Policji dla osób uczestniczących
w przetwarzaniu tych danych.
– 16 –
4. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, o którym mowa w ust. 3, tworzy
i aktualizuje ewidencję osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych
w SWD Policji.
5. W odniesieniu do danych, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się obowiązku
określonego w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych.”.
Art. 24. W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U.
z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z 2010 r. Nr 57, poz. 353 oraz z 2012 r. poz. 908) wprowadza się
następujące zmiany:
1)
w art. 12 uchyla się ust. 2;
2)
uchyla się art. 14a–14f;
3)
po art. 14f dodaje się art. 14g–14i w brzmieniu:
„Art. 14g. 1. System Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, zwany
dalej „SWD PSP”, stanowi system teleinformatyczny wspierający wykonywanie zadań
krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego przez wszystkie jednostki organizacyjne
Państwowej Straży Pożarnej, jak również przyjmowanie zgłoszeń alarmowych
z centrów powiadamiania ratunkowego, o których mowa w ustawie z dnia … o systemie
powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. …).
2. Właściwi komendanci Państwowej Straży Pożarnej zapewniają utrzymanie
SWD PSP.
3. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej planuje i realizuje rozbudowę
oraz modyfikację SWD PSP.
4. Utrzymanie, rozbudowa i modyfikacje SWD PSP są finansowane z budżetu
państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych,
oraz z części, których dysponentami są właściwi wojewodowie.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
parametry funkcjonalne SWD PSP, sposób jego funkcjonowania w sytuacjach
awaryjnych oraz sposób utrzymania, mając na uwadze potrzebę zapewnienia
optymalnego poziomu współpracy między systemem teleinformatycznym systemu
powiadamiania ratunkowego i SWD PSP.
Art 14h. 1. Państwowa Straż Pożarna może przetwarzać dane, uzyskane w związku
z obsługą zgłoszenia alarmowego, o której mowa w ustawie z dnia … o systemie
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: