eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

8) podjęcie niezbędnych czynności zmierzających do spowodowania przyjęcia
zgłoszenia alarmowego, w przypadku braku potwierdzenia odbioru zgłoszenia
alarmowego przez dyspozytora właściwego do zorganizowania działań;
9) zarejestrowanie zgłoszenia alarmowego.
2. Operator numeru alarmowego odbierający zgłoszenie alarmowe wymagające
zapewnienia pomocy osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego
przekierowuje połączenie do dysponenta zespołu ratownictwa medycznego.
3. Operator numeru alarmowego odbierający zgłoszenie alarmowe obcojęzyczne,
przekierowuje połączenie do właściwego operatora numeru alarmowego.

§ 9. 1. Zgłoszenie alarmowe przekazywane do dyspozytora właściwego do
zorganizowania działań powinno zawierać w szczególności:
1) unikalny identyfikator zgłoszenia alarmowego;
2) czas przyjęcia zgłoszenia alarmowego;
3) nazwę miejscowości zdarzenia;
4) identyfikator gminy, w której ma miejsce zdarzenie;
5) nazwę ulicy, na której ma miejsce zdarzenie;
6) nazwę obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie;
7) numer domu, w którym ma miejsce zdarzenie;
8) piętro budynku, na którym ma miejsce zdarzenie;
9) lokal, w którym ma miejsce zdarzenie;
10) dane osoby zgłaszającej:
a) numer telefonu, z którego przyjęto zgłoszenie,
b) imię i nazwisko lub adres, jeżeli zostały podane;
11) informacje i dane lokalizacyjne dotyczące zakończenia sieci, z którego zostało
wykonane połączenie na numer alarmowy;
12) opis zdarzenia;
13) nazwisko i imię lub numer operatora numerów alarmowych, który przyjął
zgłoszenie;
14) podmiot ratowniczy lub służbę do której skierowano zgłoszenie alarmowe, wraz ze
statusem obsługi;
15) sposób przyjęcia zgłoszenia alarmowego;
16) rodzaj zdarzenia według słownika podmiotów ratowniczych i służb;
17) potwierdzenie odebrania zgłoszenia.
5

2. W przypadku, gdy nie jest możliwe uzyskanie informacji, o których mowa w ust. 1
pkt 5–9, zgłoszenie alarmowe powinno zawierać inne uzyskane informacje określające
miejsce zdarzenia.
3. Szczegółowy katalog zdarzeń i przypisanych im pytań, które powinny być zadane
zgłaszającemu zgłoszenie alarmowe, a także procedury przekazania zgłoszenia w sytuacji
awaryjnej są opracowywane i aktualizowane przez ministra właściwego do spraw
administracji publicznej, we współpracy z wojewodami i w porozumieniu z podmiotami
ratowniczymi lub służbami, do których zgłoszenie alarmowe ma być przekazane.
4. Katalog i procedury, o których mowa w ust. 3, są zamieszczane w systemie
teleinformatycznym wykorzystywanym do wykonywania zadań centrów.

§ 10. 1. Obsługa zgłoszeń alarmowych, których nie można przekazać w ramach
systemu powiadamiania ratunkowego, a jest to uzasadnione charakterem tego zgłoszenia,
odbywa się według następującej jednolitej procedury ogólnej:
1) odbiór zgłoszenia alarmowego od osoby zgłaszającej;
2) poinformowanie osoby zgłaszającej o miejscu odbioru zgłoszenia alarmowego
w centrum powiadamiania ratunkowego;
3) uzyskanie od osoby zgłaszającej informacji o:
a) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia,
b) miejscu zdarzenia; w przypadku wątpliwości związanych z ustaleniem
dokładnego miejsca zdarzenia należy poprosić osobę zgłaszającą o przekazanie
dodatkowych informacji dotyczących miejsca zdarzenia, umożliwiających
szybkie dotarcie właściwych podmiotów,
c) danych osoby zgłaszającej obejmujących imię, nazwisko oraz numer telefonu,
jeśli je podała, na wypadek konieczności uzyskania dodatkowych informacji
o zdarzeniu;
4) potwierdzenie osobie zgłaszającej przyjęcia zgłoszenia alarmowego;
5) poinformowanie osoby zgłaszającej o zamiarze przekazania zgłoszenia
alarmowego do odpowiedniego podmiotu zgodnie z kwalifikacją rodzaju zdarzenia
lub zagrożenia;
6) przekazanie, z wykorzystaniem dostępnych środków technicznych, zgłoszenia
alarmowego podmiotowi właściwemu do zorganizowania działań, zgodnie
z danymi znajdującymi się w wykazie, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 8;
6

7) jeśli to możliwe, odbiór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez
podmiot właściwy do zorganizowania działań;
8) podjęcie niezbędnych czynności zmierzających do spowodowania przyjęcia
zgłoszenia alarmowego, w przypadku braku potwierdzenia odbioru zgłoszenia
alarmowego przez podmiot właściwy do zorganizowania działań;
9) zarejestrowanie zgłoszenia alarmowego.
2. W przypadku braku możliwości przekazania zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1,
operator informuje o tym zgłaszającego.
3. Szczegółowy katalog zdarzeń i przypisanych im pytań, które powinny być zadane
zgłaszającemu zgłoszenie alarmowe jest opracowywany i aktualizowany przez ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, we współpracy z wojewodami
i w porozumieniu z podmiotami ratowniczymi lub służbami, do których zgłoszenie alarmowe
ma być przekazane.
4. Katalog, o którym mowa w ust. 3, jest zamieszczany w systemie
teleinformatycznym wykorzystywanym do wykonywania zadań centrów.

§ 11. Maksymalną liczbę operatorów numerów alarmowych określa się na 1365.

§ 12. Liczbę operatorów numerów alarmowych dla poszczególnych centrów określa
minister właściwy do spraw administracji publicznej.

§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
7

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie organizacji
i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego wykonuje upoważnienie zawarte w art. 9
ustawy z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest w szczególności uregulowanie kwesti związanych
z organizacją, sposobem funkcjonowania oraz realizacją zadań przez centra powiadamiania
ratunkowego, a także opracowania jednolitych ogólnych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych.
Rozporządzenie to zastąpi w tym zakresie regulacje rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów
powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. Nr 130,
poz. 107, z późn. zm.) wydanego na podstawie art. 14e ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie
przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.), który na podstawie przepisu
art. 24 pkt 1 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego jest uchylany.
Konieczność wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z potrzeby określenia przez ministra
właściwego do spraw administracji publicznej w trybie rozporządzenia:
1) organizacji centrów powiadamiania ratunkowego oraz kryteriów tworzenia ich oddziałów,
2) sposobu funkcjonowania oraz realizacji zadań przez centra powiadamiania ratunkowego,
3) jednolitych ogólnych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych, w tym sposobu opracowania
i aktualizacji szczegółowych procedur,
4) jednolitych ogólnych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych w przypadku braku
możliwości przekazania zgłoszenia w ramach systemu, a jest to uzasadnione
charakterem zgłoszenia, w tym sposobu opracowywania i aktualizacji szczegółowych
procedur,
5) maksymalnej liczby operatorów numerów alarmowych i sposobu jej podziału na
poszczególne centra
– na potrzeby realizacji przepisów ustawy.
Zgodnie z delegacją do wydania projektowanego rozporządzenia uregulowania w powyższym
zakresie określone zostały z uwzględnieniem konieczności zapewnienia sprawnej obsługi zgłoszeń
alarmowych.
Projektowane rozporządzenie zawiera następujące uregulowania:
1) w § 1 określony został zakres regulacji przedmiotowego rozporządzenia wynikający
z delegacji ustawowej do jego wydania zawartej w art. 9 ustawy,
8

2) w § 2 wprowadzone zostały definicje „podmiotów ratowniczych”, „służb” i „sytuacji
awaryjnej” na potrzeby przedmiotowego rozporządzenia,
3) w § 3 wskazano podmioty, które tworzą centra powiadamiania ratunkowego
– wojewodę (ust. 1) bądź – w przypadku powierzenia przez wojewodę zadania
organizowania i prowadzenia centrum powiadamiania ratunkowego w drodze
porozumienia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy – starostę lub prezydenta miasta
na prawach powiatu bądź kierującego służbą, inspekcją lub strażą wchodzącą w skład
zespolonej administracji wojewódzkiej (ust. 2). Zgodnie z proponowanym ust. 3
wojewoda powinien powiadomić ministra właściwego do spraw administracji
publicznej o utworzeniu centrum powiadamiania ratunkowego, w tym centrum
utworzonego na podstawie ww. porozumienia. Niezależnie zatem od przyjętego
sposobu organizowania i prowadzenia centrum powiadamiania ratunkowego minister
poinformowany zostanie o jego utworzeniu,
4) realizując delegację ustawową do określenia sposobu funkcjonowania oraz realizacji
zadań przez centra powiadamiania ratunkowego, w § 4 określono, że centra
funkcjonują w trybie całodobowego przyjmowania zgłoszeń alarmowych,
5) w § 5 określone zostały struktury centrum powiadamiania ratunkowego. W ust. 1
proponuje się, aby w skład każdego centrum wchodziły stanowiska: kierownika
centrum i jego zastępcy oraz operatorów numerów alarmowych i obsługi
administracyjnej i technicznej. Zgodnie z propozycją zawartą w ust. 2, kierownika
centrum oraz jego zastępcę wyznaczać będzie wojewoda, spośród osób posiadających
co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie powiadamiania
ratunkowego lub zarządzania kryzysowego. Wymagane doświadczenie kierownika
centrum powiadamiania ratunkowego jest gwarantem sprawnej organizacji przez
niego pracy centrum, w szczególności poprzez opracowanie dokumentacji
wymienionej w ust. 3. W treści ust. 4 wskazano, że opracowane przez kierownika
centrum wykazy podmiotów ratowniczych i służb oraz innych podmiotów, do których
zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia
lub środowiska funkcjonujących na terenie działania centrum, wraz z ich danymi
kontaktowymi oraz aktualizacje tych wykazów powinny być przekazywane
administratorowi systemu teleinformatycznego wykorzystywanego do realizacji zadań
centrów, w celu ich zamieszczenia w systemie. Zgodnie z proponowanym ust. 5
zastępca kierownika centrum powiadamiania ratunkowego zastępuje kierownika
centrum podczas jego nieobecności. Obsługa administracyjna wykonuje zadania
9

strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: