eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

mechanizmów technicznych w systemie, umożliwiona jest obsługa sytuacji kryzysowych
w takim samym stopniu dostępności, bez względu na ogólny stan rozwoju regionu co będzie
miało pozytywny wpływ na ujednorodnienie poziomu ogólnego bezpieczeństwa na terenie
całego kraju.
























10/100rch

14

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI)

z dnia

w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U.
poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) organizację centrum powiadamiania ratunkowego oraz kryteria tworzenia oddziałów
centrum, o których mowa w art. 6 ust. 3 ustawy;
2) sposób funkcjonowania oraz realizacji zadań przez centra powiadamiania
ratunkowego;
3) jednolite ogólne procedury obsługi zgłoszeń alarmowych, w tym sposób
opracowywania i aktualizacji szczegółowych procedur;
4) jednolite ogólne procedury obsługi zgłoszeń alarmowych w przypadku, o którym
mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, w tym sposób opracowywania i aktualizacji
szczegółowych procedur;
5) maksymalną liczbę operatorów numerów alarmowych i sposób jej podziału na
poszczególne centra powiadamiania ratunkowego.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) podmiotach ratowniczych – należy przez to rozumieć Policję, Państwową Straż
Pożarną, dysponentów zespołów ratownictwa medycznego oraz inne podmioty, do
których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego,
mienia lub środowiska, które są przygotowane do niezwłocznego reagowania
i realizowania zadań w czasie wystąpienia nagłego zagrożenia dla życia i zdrowia albo
mienia lub środowiska;

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
2) służbach – należy przez to rozumieć służby powołane do realizacji przedsięwzięć
mających na celu ochronę życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego,
mienia lub środowiska, inne niż podmioty ratownicze;
3) sytuacji awaryjnej – należy przez to rozumieć zakłócenie realizacji zadań centrum
powiadamiania ratunkowego utrudniające lub uniemożliwiające obsługę zgłoszenia
alarmowego.

§ 3. 1. Centrum powiadamiania ratunkowego, z wyłączeniem centrum utworzonego na
podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U.
poz. …), zwanej dalej „ustawą”, tworzy wojewoda.
2. Centrum powiadamiania ratunkowego utworzone na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy
organizuje i prowadzi starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu bądź kierujący
służbą, inspekcją lub strażą wchodzącą w skład zespolonej administracji wojewódzkiej, na
zasadach określonych w porozumieniu z wojewodą.
3. Informację o utworzeniu centrum powiadamiania ratunkowego, w tym centrum
powiadamiania ratunkowego utworzonego na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, wojewoda
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.

§ 4. Centra powiadamiania ratunkowego funkcjonują w trybie całodobowego
przyjmowania zgłoszeń alarmowych.

§ 5. 1. W skład centrum powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej „centrum”,
wchodzą stanowiska:
1) kierownika centrum;
2) zastępcy kierownika centrum;
3) operatorów numerów alarmowych;
4) obsługi administracyjnej i technicznej.
2. Kierownika centrum oraz zastępcę kierownika centrum wyznacza wojewoda
spośród osób posiadających co najmniej 2 letnie doświadczenie zawodowe w zakresie
powiadamiania ratunkowego lub zarządzania kryzysowego.
3. Kierownik centrum organizuje pracę centrum, w szczególności opracowuje:
1) plan postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnych;
2) zasady prowadzenia i archiwizacji dokumentacji;
2

3) zasady i zakres przekazywania informacji niezbędnych do prawidłowego
funkcjonowania centrum;
4) zasady organizacji pracy operatorów numerów alarmowych oraz obsługi
administracyjnej i technicznej;
5) plan zwiększania obsad osobowych centrum w sytuacjach nadzwyczajnych;
6) regulamin wewnętrzny centrum;
7) wykaz podmiotów ratowniczych i służb oraz innych podmiotów, do których zadań
należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub
środowiska funkcjonujących na terenie działania centrum, wraz z ich danymi
kontaktowymi oraz aktualizację tego wykazu;
8) opis struktury systemu powiadamiania ratunkowego na terenie działania centrum wraz
ze schematem przepływu informacji.
4. Wykaz, o którym mowa w ust. 3 pkt 7, i jego aktualizacje, są przekazywane
administratorowi systemu teleinformatycznego wykorzystywanego do realizacji zadań
centrów, celem jego zamieszczenia w systemie.
5. Zastępca kierownika centrum zastępuje kierownika centrum podczas jego nieobecności.

§ 6. 1. Na potrzeby centrum zapewnia się w szczególności:
1) pomieszczenia spełniające wymagania w zakresie bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy:
a) do obsługi zgłoszeń alarmowych,
b) zaplecza technicznego wyposażone w szczególności w urządzenia zasilania
awaryjnego dla urządzeń teleinformatycznych i innych urządzeń elektrycznych,
c) socjalne,
d) higieniczno-sanitarne;
2) urządzenia techniczne i środki łączności oraz systemy teleinformatyczne
zapewniające realizację zadań systemu powiadamiania ratunkowego w sposób
efektywny, z zachowaniem ciągłości jego działania i wymiany informacji oraz
możliwości pracy, szczególnie w przypadku braku zasilania zewnętrznego lub
uszkodzenia systemów teleinformatycznych.
2. Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i b, obejmuje się kontrolą
dostępu.

3

§ 7. 1. Wojewoda, mając na uwadze zapewnienie sprawności działania systemu może
utworzyć oddział centrum.
2. Wojewoda określa lokalizację oddziału centrum.
3. Oddział centrum nie posiada oddzielnej struktury i jest powiązany funkcjonalnie
i organizacyjnie z centrum.
4. Przepisy § 6 stosuje się odpowiednio do oddziałów centrum.

§ 8. 1. Przyjmowanie zgłoszeń alarmowych przychodzących na numery obsługiwane
w ramach systemu powiadamiania ratunkowego odbywa się według następującej jednolitej
procedury ogólnej:
1) odbiór zgłoszenia alarmowego od osoby zgłaszającej;
2) poinformowanie osoby zgłaszającej o miejscu odbioru zgłoszenia alarmowego
w centrum powiadamiania ratunkowego;
3) uzyskanie od osoby zgłaszającej informacji o:
a) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia,
b) miejscu zdarzenia; w przypadku wątpliwości związanych z ustaleniem
dokładnego miejsca zdarzenia należy poprosić osobę zgłaszającą o przekazanie
dodatkowych informacji dotyczących miejsca zdarzenia, umożliwiających
szybkie dotarcie właściwych podmiotów ratowniczych lub służb,
c) liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia
zdrowotnego,
d) danych osoby zgłaszającej obejmujących imię, nazwisko oraz numer telefonu,
jeśli je podała, na wypadek konieczności uzyskania dodatkowych informacji
o zdarzeniu;
4) potwierdzenie osobie zgłaszającej przyjęcia zgłoszenia alarmowego;
5) przekazanie
zgłoszenia alarmowego dyspozytorowi właściwemu do
zorganizowania działań;
6) poinformowanie osoby zgłaszającej o przekazaniu zgłoszenia alarmowego do
odpowiedniego podmiotu ratowniczego lub służby zgodnie z kwalifikacją rodzaju
zdarzenia lub zagrożenia;
7) odbiór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora
właściwego do zorganizowania działań;
4

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: