eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

352 lokalizacje (335 komend powiatowych i miejskich, 16 komend wojewódzkich
i Komenda Główna).
System SWD funkcjonuje obecnie w reżimie dostępności mierzonym
24-godzinnym czasem usunięcia awarii. Ten czas jest wystarczający na bieżące
potrzeby PSP. W przypadku niedostępności systemu przepływ informacji
operacyjnych w ramach PSP odbywa się z wykorzystaniem procedur awaryjnych.
Zwiększenie wydatków na utrzymanie SWD PSP ma umożliwić poprawę progu
SLA gwarantującego zwiększenie niezawodności funkcjonowania systemu m.in.
w zakresie
interoperacyjności, zwłaszcza we współpracy z systemem
teleinformatycznym wykorzystywanym w CPR. Ponadto SWD będzie musiał za
pomocą specjalnych interfejsów wymieniać dane z systemem teleinformatycznym
CPR (za jego pośrednictwem także z Systemami Wspomagania Dowodzenia Policji
i Państwowego Ratownictwa Medycznego) oraz komunikować się z Centralnym
Punktem Systemu Powiadamiania Ratunkowego i Uniwersalnym Modułem
Mapowym.
Podniesienie poziomu dostępności systemu SWD, wynikające z konieczności jego
funkcjonowania w ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego, konieczność
utrzymywania nowych funkcjonalności oraz koszt sukcesywnej wymiany sprzętu
dedykowanego do jego obsługi implikuje dodatkowe koszty utrzymania systemu
SWD PSP, których wartość szacowana jest na 3 mln zł rocznie.
Dodatkowych kosztów po wejściu w życie ustawy nie będzie generował fakt
zapewnienia CPR oraz SWD służb nieodpłatnego dostępu do danych
przestrzennych, udostępnianych za pośrednictwem systemu znajdującego się we
właściwości Głównego Geodety Kraju.
Przepis przejściowy pozwalający na przekazywanie zgłoszenia alarmowego
z centrów powiadamiania ratunkowego do służb w drodze połączenia
telefonicznego nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla sektora
finansów publicznych.
Umieszczanie Centrów Powiadamiania Ratunkowego w obiektach stanowiących
własność Skarbu Państwa nie pociągnie za sobą dodatkowych skutków dla budżetu
państwa. Koszty organizacji Centrów Powiadamiania Ratunkowego w tych
obiektach zostały pokryte ze środków przewidzianych na organizację centrów
z rezerwy celowej budżetu państwa na budowę i funkcjonowanie systemu
39

powiadamiania ratunkowego na obszarze kraju. Jednocześnie, uwzględniając
potrzeby systemu powiadamiania ratunkowego w zakresie jego sprawnego
działania, wojewoda może podjąć decyzję o zlokalizowaniu centrum w więcej niż
w jednej siedzibie, tworząc w ten sposób oddziały centrum. W przypadku podjęcia
decyzji o utworzenia oddziału CPR, źródłem finansowania wydatków będzie
budżet wojewody bez możliwości przyznania dodatkowych środków na ten cel
(wojewoda organizuje oddział w ramach przyznanych środków, bez możliwości
zwiększenia wydatków majątkowych w tym zakresie).

Działania Centrów Powiadamiania Ratunkowego w zakresie realizacji zadań
systemu będą wspomagane od strony teleinformatycznej przez:
− system informatyczny wykorzystywany do wykonywania zadań przez CPR,
− Ogólnopolską Sieć Teleinformatyczną na potrzeby obsługi numeru
alarmowego 112 (OST112),
− Systemy Wspomagania Dowodzenia (SWD) poszczególnych służb
ratunkowych,
− Centralny Punkt Systemu Powiadamiania Ratunkowego (CP SCPR),
− Uniwersalny Moduł Mapowy (UMM),
− Platformę Lokalizacyjno-Informacyjną Centralnej Bazy Danych (PLI CBD),
− urządzenia końcowe użytkowników systemu (stanowiska dostępowe, konsole
zintegrowanej łączności i inne).
System informatyczny wykorzystywany do wykonywania zadań w CPR będzie
wdrażany do końca 2014 r. Koszty jego wdrażania są zawarte w projekcie budżetu
SIPR, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach 7 osi priorytetowej
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Wartość dofinansowania
przyznanego na realizację projektu do końca 2014 r. wynosi 190 000 000 zł, w tym
161 500 000 zł ze środków budżetu europejskiego (85%) oraz 28 500 000 zł ze
środków budżetu państwa (15%).
W zakresie wydatków związanych z organizacją systemu powiadamiania
ratunkowego organem, o którym mowa w art. 50 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.), jest
minister właściwy do spraw administracji publicznej. Jest on odpowiedzialny za
bieżące monitorowanie, przynajmniej cztery razy w roku, według stanów na koniec
40

każdego kwartału, wykorzystanych rocznych limitów wydatków i wdrożenie
mechanizmów korygujących. Organem odpowiedzialnym za wdrożenie, w drodze
rozporządzenia, mechanizmów korygujących jest minister właściwy do spraw
administracji publicznej, natomiast wojewodowie w zakresie swojej właściwości
realizują ww. mechanizmy. Duża częstotliwość monitorowania pozwoli na
rozpoczęcie prac nad projektem rozporządzenia na tyle wcześnie, żeby mechanizm
korygujący mógł być wdrożony w odpowiednim momencie – umożliwiając
skuteczne ograniczenie wydatków.
W przypadku przekroczenia bądź zagrożenia przekroczenia rocznego limitu
wydatków lub w przypadku zrealizowania wydatków w okresie od początku roku
do końca okresu objętego ostatnim monitoringiem wydatków w wysokości
przynajmniej o 10% wyższej niż część limitu rocznego przypadającego
proporcjonalnie na ten okres, minister właściwy do spraw administracji publicznej,
mając na względzie zapewnienie funkcjonowania systemu powiadamiania
ratunkowego, będzie decydował o uruchomieniu przynajmniej jednego
z poniższych mechanizmów korygujących:
1) ograniczenie lub wstrzymanie wydatków na upowszechnianie wiedzy o
numerach alarmowych;
2) ograniczenie wydatków związanych z utrzymaniem obiektów centrów;
3) ograniczenie
wydatków
związanych
z
utrzymaniem
systemu
teleinformatycznego, w szczególności ograniczenie wydatków na rozwój
nowych usług tego systemu.
Szacowana kwota wydatków, jaka będzie możliwa do ograniczenia po
wprowadzeniu wyżej wymienionych mechanizmów, będzie wynosić 47 987 914 zł,
i przedstawia się następująco:
w złotych
Szacunkowe oszczędności
utrzymanie systemu
lata
teleinformatycznego
promocja nr 112
na rok
SPR oraz utrzymanie
obiektów centrów
2014
4 053 200
50 000
4 103 200
2015
4 042 768
100 000
4 142 768
2016
3 908 664
50 000
3 958 664
2017
4 006 381
50 000
4 056 381
41

2018
4 102 534
50 000
4 152 534
2019
8 636 887
50 000
8 686 887
2020
4 507 006
50 000
4 557 006
2021
4 615 174
50 000
4 665 174
2022
4 725 939
50 000
4 775 939
2023
4 839 361
50 000
4 889 361
razem
47 437 914
550 000
47 987 914
Należy mieć na uwadze, że system powiadamiania ratunkowego jest systemem
o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli, w tym przede wszystkim
ochrony ich życia i zdrowia. Dlatego mechanizmy korygujące nie mogą obejmować
krytycznych elementów tego systemu, np. kosztów serwisu infrastruktury
teleinformatycznej. Brak odpowiednich nakładów finansowych na konserwację
urządzeń lub bieżące naprawy może w konsekwencji doprowadzić do ograniczenia,
a w skrajnych przypadkach do wstrzymania obsługi zgłoszeń alarmowych w kraju.
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa po stronie ministra właściwego do
spraw administracji publicznej i wojewodów wyrażony kwotowo na okres
wykonywania ustawy łącznie wynosi 783 982 887 zł. Wielkość środków
niezbędnych do funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego została
określona przy wykorzystaniu „Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych
wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków
finansowych projektowanych ustaw, aktualizacja – maj 2013 r.”. Jednocześnie
należy zauważyć, że w niektórych przypadkach kosztów jednostkowych
niemożliwe było zastosowanie wspomnianych wskaźników i dotyczy to przede
wszystkim:

tabela 1, poz. 4 – koszty techniczne – skala kosztów utrzymania systemu
uzależniona jest m.in. od konieczności modernizacji wyeksploatowanej
infrastruktury teleinformatycznej,

tabela 1, poz. 6 – koszty promocji 112,

tabela 2, poz. 7 – utrzymanie obiektu CPR.
W zakresie wydatków związanych z zapewnieniem współpracy Policji
i Państwowej Straży Pożarnej z systemem powiadamiania ratunkowego organem,
o którym mowa w art. 50 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
42

publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) jest minister właściwy do
spraw wewnętrznych. Jest on odpowiedzialny za bieżące monitorowanie
wykorzystanych rocznych limitów wydatków i wdrożenie mechanizmów
korygujących polegających na:
1) ograniczeniu
wydatków związanych z funkcjonowaniem Systemu
wspomagania dowodzenia Policji oraz Sytemu wspomagania decyzji
Państwowej Straży Pożarnej, o których mowa w art. 18 i 19 niniejszej ustawy,
w szczególności ograniczeniu wydatków na rozwój nowych usług tych
systemów w zakresie dotyczącym współpracy z systemem powiadamiania
ratunkowego;
2) ograniczeniu wydatków związanych z modernizacją i wdrażaniem nowych
usług w sieci teleinformatycznej w zakresie dotyczącym współpracy
z systemem powiadamiania ratunkowego.
Mechanizmy korygujące nie mogą obejmować krytycznych elementów dla
uruchomienia a następnie zagwarantowania sprawnego funkcjonowania współpracy
Policji i Państwowej Straży Pożarnej z systemem powiadamiania ratunkowego.
Poza działaniem mechanizmu korygującego znajduje się również ten zakres
funkcjonowania systemów teleinformatycznych Policji i Państwowej Straży
Pożarnej, który pozostaje poza sferą współpracy z systemem teleinformatycznym.
W zakresie OST 112, tj. kosztów łączy operatorskich sieci OST112 oraz kosztów
serwisu pogwarancyjnego urządzeń sieci OST112. Brak odpowiednich nakładów
finansowych na konserwację urządzeń lub bieżące naprawy, a także na opłaty za
łącza pomiędzy węzłami sieci OST 112 może w konsekwencji doprowadzić do
ograniczenia, a w skrajnych przypadkach do wstrzymania obsługi zgłoszeń
alarmowych w kraju.


43

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: