eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892


Szacunkowe oszczędności
lata
koszty związane z
utrzymaniem łączy
na rok
redundantnych OST 112
2014

0 zł
500 000 zł
2015

500 000 zł
500 000 zł
2016

500 000 zł
500 000 zł
2017

500 000 zł
500 000 zł
2018

500 000 zł
500 000 zł
2019

500 000 zł
500 000 zł
2020

500 000 zł
500 000 zł
2021

500 000 zł
500 000 zł
2022

500 000 zł
500 000 zł
2023

500 000 zł
razem
4 500 000 zł
4 500 000 zł

Ocena skutków regulacji środków zaplanowanych przez resort spraw
wewnętrznych została opracowana z uwzględnieniem „Wytycznych dotyczących
stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą
oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw, aktualizacja – maj
2013 r.”, w związku z powyższym zwaloryzowane zostały wyłącznie wydatki
bieżące w latach 2015–2023 (w 2014 r. skutki wejścia ustawy w życie w cz. 42
wyniosą 0 zł), natomiast wydatki majątkowe zostały przedstawione wg wartości
wynikających z zakresu rzeczowego zadań.
Wprowadzane przez projektowaną regulację zadania związane z systemem
powiadamiania ratunkowego mają na celu zapewnienie jednolitego sposobu obsługi
numerów alarmowych, w tym w związku z wprowadzonym przez nowelizację
ustawy – Prawo telekomunikacyjne obowiązkiem przejęcia przez CPR obsługi
numerów alarmowych 997, 998, 999. Cel zostanie osiągnięty, gdy wszystkie CPR
będą obsługiwały numery alarmowe 112, 997, 998, 999.
Ponadto w celu zapewnienia corocznej efektywnej i skutecznej kontroli osiągania
zakładanych celów minister właściwy do spraw administracji publicznej będzie
monitorował proces szkolenia operatorów numerów alarmowych, w tym m.in.
liczbę kandydatów na operatorów, którzy powinni być przeszkoleni, w stosunku do
44

liczby operatorów, którzy uzyskali certyfikat, z uwzględnieniem potrzeb centrów
powiadamiania ratunkowego w tym zakresie.
Minister właściwy do spraw administracji publicznej, mając na względzie liczbę
zgłoszeń alarmowych, które obecnie nie są odbierane, będzie dążył do corocznego
zmniejszania wskaźnika niedostępności numerów alarmowych, m.in. poprzez
zwiększenie liczby wykwalifikowanych operatorów numeru alarmowego
pracujących w profesjonalnie zorganizowanych CPR, poprawę warunków
technicznych połączenia centrów z siecią publiczną, pełną zastępowalność centrów
oraz edukację społeczeństwa w zakresie korzystania z numerów alarmowych.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
W procesie organizacji systemu, do końca 2013 r., utworzone zostaną
w Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego 844 nowe miejsca pracy
(810 operatorów numerów alarmowych, 17 kierowników CPR i 17 zastępców
kierowników CPR), które z dniem wejścia w życie projektowanej regulacji staną
się Centrami Powiadamiania Ratunkowego. Kolejne nowe miejsca pracy, w liczbie
docelowej, której osiągnięcie zakłada się na 1 stycznia 2016 r., będą tworzone
równolegle z przejmowaniem przez CPR obsługi numerów alarmowych kolejnych
podmiotów. Zakłada się zatem, że docelowo w ww. terminie powstanie w systemie
1491 miejsc pracy (oprócz 844 wymienionych powyżej – 555 dodatkowych
operatorów numerów alarmowych, 58 osób z obsługi technicznej – zarówno na
poziomie centralnym, jak i wojewódzkim, 17 pracowników administracyjnych oraz
17 psychologów – na 0,25 etatu).
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na
przedsiębiorców oraz na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.

10/99rch
45

Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI)
z dnia

w sprawie obsługi innych numerów przez system powiadamiania ratunkowego



Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia …. o systemie powiadamiania ratunkowego
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb włączania numerów telefonicznych do systemu powiadamiania ratunkowego
i wyłączania tych numerów z tego systemu;
2) termin włączenia numerów telefonicznych, które mogą być obsługiwane w centrum
powiadamiania ratunkowego do systemu;
3) sposób rozliczania kosztów utrzymania systemu powiadamiania ratunkowego i obsługi
danego numeru telefonicznego;
4) warunki techniczne obsługi numerów telefonicznych w systemie powiadamiania
ratunkowego;
5) warunki współpracy oraz wymiany informacji, w tym ich zakres, pomiędzy centrami
powiadamiania ratunkowego a podmiotami, których numery mogą być obsługiwane
w ramach systemu powiadamiania ratunkowego;
6) wzór wniosku o włączenie numeru do systemu powiadamiania ratunkowego oraz wzór
wniosku o wyłączenie tego numeru z tego systemu.
§ 2. 1. Numery: 991, 992, 993, 994 i 987 lub numery alarmowe innych podmiotów, do których
zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

środowiska mogą być obsługiwane w centrum powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej
„centrum”.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, dokonuje uzgodnień z dostawcami publicznie dostępnych
usług telefonicznych, w tym uzgadnia:
1) harmonogram kierowania numeru do właściwego terytorialnie centrum;
2) harmonogram wyłączania dotychczasowych numerów na które kierowany był ruch
alarmowy;
3) warunki techniczne wynikające z okresu przejściowego do momentu skierowania
wszystkich połączeń do centrum.
3. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, dokonuje z administratorem systemu teleinformatycznego
uzgodnień dotyczących w szczególności:
1) trybu obsługi technicznej numeru;
2) warunków technicznych współpracy systemu teleinformatycznego podmiotu
z systemem teleinformatycznym centrum;
3) zakresu wymiany informacji pomiędzy systemami;
4) wielkości wolumenu ruchu telefonicznego kierowanego do centrum;
5) warunków niezawodnościowych oraz jakościowych obsługi ruchu telefonicznego;
6) warunków finansowania włączenia oraz utrzymania numeru.
4. Po uzgodnieniu, podmiot o którym mowa w ust. 1, składa wniosek do administratora systemu
teleinformatycznego o włączenie swojego numeru do systemu powiadamiania ratunkowego,
którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. W przypadku rezygnacji z obsługi swojego numeru w systemie powiadamiania ratunkowego,
podmiot, o którym mowa w ust. 1, składa wniosek o jego wyłączenie z tego systemu, wskazując
termin tego wyłączenia, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. 1. Podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, pokrywa koszty włączenia numeru do systemu
powiadamiania ratunkowego zwanego dalej „systemem”, w tym:
1) koszty budowy interfejsu komunikacyjnego, umożliwiającego współpracę własnego
systemu teleinformatycznego z systemem teleinformatycznym;
2

2) koszty rozbudowy systemu teleinformatycznego proporcjonalnie do wzrostu ilości
zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer podmiotu.
2. Podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, pokrywa koszty utrzymania systemu, proporcjonalnie
do wzrostu liczby zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer tego podmiotu w stosunku do
ogólnej liczby zgłoszeń alarmowych odbieranych przez system, w tym:
1) kosztów zatrudnienia operatorów numerów alarmowych oraz obsługi technicznej;
2) kosztów utrzymania systemu;
3) kosztów połączenia sieci publicznej z centrami.
3. Wysokość należnych środków zostanie określona na podstawie przeprowadzanych analiz
wielkości ruchu alarmowego. Analiza będzie dokonywana przez administratora systemu
teleinformatycznego w odstępach rocznych.
4. Środki finansowe określone w sposób zryczałtowany zostaną przekazane administratorowi
systemu teleinformatycznego w cyklu rocznym w terminie do 31 marca roku następnego po roku
w którym realizowana była obsługa danego numeru.

§ 4. 1. Numery podmiotu włączanego do systemu są obsługiwane w dwóch trybach:
1) w trybie instytucjonalnym, polegającym na odpowiedniej współpracy systemu
teleinformatycznego podmiotu, o którym mowa w § 2 ust. 1, z systemem
teleinformatycznym za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
2) w
trybie
indywidualnym,
za
pośrednictwem
udostępnionego
systemu
teleinformatycznego.
2. W przypadku współpracy w trybie instytucjonalnym, podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1,
zapewni:
1) podłączenie własnego systemu teleinformatycznego do dwóch węzłów centralnych
systemu teleinformatycznego w sposób umożliwiający bezawaryjną wymianę informacji;
2) dostosowanie własnego systemu teleinformatycznego w sposób umożliwiający wymianę
informacji między systemami;
3) odbiór informacji przekazywanych przez system teleinformatyczny oraz potwierdzenie
odbioru tych informacji i przekazywanie informacji o statusach zgłoszeń;
4) odbiór alarmowego połączenia telefonicznego w przypadku konieczności skierowania
takiego połączenia do tego podmiotu.
3. W przypadku współpracy w trybie indywidualnym, podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1,
będzie wykorzystywał udostępnione przez administratora systemu narzędzia techniczne, w tym:
3

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: