eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o timeshare

Rządowy projekt ustawy o timeshare

projekt dotyczy określenia zasad i trybu zawierania między przedsiębiorcą a konsumentem umów timeshare, umów o długoterminowy produkt wakacyjny, umów pośrednictwa w odsprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego oraz umów o uczestnictwo w systemie wymiany

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4439
  • Data wpłynięcia: 2011-07-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o timeshare
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1370

4439

3. Oferta zawarcia umowy timeshare, umowy o długoterminowy
produkt wakacyjny, umowy pośrednictwa w odsprzedaży lub umowy o uczestnictwo
w systemie wymiany powinna zawierać informacje, o których mowa w art. 9.
4. Informacje, o których mowa w art. 9, przedsiębiorca przekazuje
nieodpłatnie, w sposób jasny i zrozumiały, na piśmie lub na innym trwałym nośniku
informacji.
5. Informacje, o których mowa w art. 9, powinny być sporządzone,
zgodnie z wyborem konsumenta, w języku urzędowym państwa członkowskiego,
w którym ma on miejsce zamieszkania lub którego jest obywatelem. Jeżeli w państwie
tym obowiązuje więcej niż jeden język urzędowy, informacje powinny być sporządzone
w jednym z tych języków, wybranym przez konsumenta. Informacje nie mogą być
sporządzone w języku niebędącym językiem urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 11. 1. Wszelkie zmiany informacji, o których mowa w art. 9, mogą być
dokonywane wyłącznie za zgodą konsumenta bądź w przypadku działania siły wyższej.
Zgoda konsumenta na dokonanie zmian nie może być dorozumiana.
2. O zmianach w przekazanych konsumentowi informacjach
przedsiębiorca informuje konsumenta na piśmie lub na innym trwałym nośniku
informacji. Przepis art. 10 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 12. Przed zawarciem umowy timeshare, umowy o długoterminowy
produkt wakacyjny, umowy pośrednictwa w odsprzedaży lub umowy o uczestnictwo w
systemie wymiany przedsiębiorca, w sposób jasny i zrozumiały, zwraca konsumentowi
uwagę na:
1) prawo i termin odstąpienia od umowy zgodnie z art. 24 i 25;
2) zakaz żądania lub przyjmowania od konsumenta świadczeń,
określony w art. 34.

Art. 13. Przedsiębiorca, który przed zawarciem umowy nie przekazał
konsumentowi wszystkich wymaganych zgodnie z art. 9 informacji, jest obowiązany
przekazać je konsumentowi po jej zawarciu.

5



Art. 14. Jeżeli konsument zawiera z przedsiębiorcą umowę przedwstępną,
zobowiązującą do zawarcia umowy timeshare, umowy o długoterminowy produkt
wakacyjny, umowy pośrednictwa w odsprzedaży lub umowy o uczestnictwo w systemie
wymiany, do umowy przedwstępnej przepisy niniejszego rozdziału stosuje się
odpowiednio.

Rozdział 3
Reklama i promocja

Art. 15. 1. W reklamach dotyczących timeshare, długoterminowego produktu
wakacyjnego, pośrednictwa w odsprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu
wakacyjnego, lub dotyczących uczestnictwa w systemie wymiany, przedsiębiorca jest
obowiązany informować o miejscu i sposobie otrzymania informacji, o których mowa
w art. 9.
2. Przedsiębiorca, który podczas spotkań, w szczególności
organizowanych poza lokalem przedsiębiorstwa, przekazuje konsumentowi informacje
handlowe dotyczące timeshare, długoterminowego produktu wakacyjnego,
pośrednictwa w odsprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego,
lub dotyczące uczestnictwa w systemie wymiany, albo który na spotkaniach składa
konsumentom oferty zawarcia umów timeshare, umów o długoterminowy produkt
wakacyjny, umów pośrednictwa w odsprzedaży, lub umów o uczestnictwo w systemie
wymiany, jest obowiązany w zaproszeniach na spotkania jednoznacznie wskazać na ich
handlowy cel i charakter. Przedsiębiorca zapewnia dostęp do informacji, o których
mowa w art. 9, przez cały czas trwania takich spotkań.
3. Zawieranie umów timeshare lub umów o długoterminowy produkt
wakacyjny nie może być przez przedsiębiorcę przedstawiane jako środek służący do
stałego uzyskiwania korzyści materialnych oraz pomnażania majątku.



6


Rozdział 4
Zawarcie umowy timeshare, umowy o długoterminowy produkt wakacyjny, umowy
pośrednictwa w odsprzedaży oraz umowy o uczestnictwo w systemie wymiany


Art. 16. 1. Umowa timeshare, umowa o długoterminowy produkt wakacyjny,
umowa pośrednictwa w odsprzedaży oraz umowa o uczestnictwo w systemie wymiany
powinny być zawarte w formie pisemnej, chyba że odrębne przepisy przewidują inną
szczególną formę.
2. Przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie doręczyć umowę
konsumentowi.
3. Umowa powinna być sporządzona, zgodnie z wyborem
konsumenta, w języku urzędowym państwa członkowskiego, w którym ma on miejsce
zamieszkania lub którego jest obywatelem. Jeżeli w państwie tym obowiązuje więcej
niż jeden język urzędowy, umowę sporządza się w jednym z tych języków, wybranym
przez konsumenta. Umowa nie może być sporządzona w języku niebędącym językiem
urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 17. 1. Umowa timeshare, umowa o długoterminowy produkt wakacyjny,
umowa pośrednictwa w odsprzedaży oraz umowa o uczestnictwo w systemie wymiany
powinny określać:
1) imię, nazwisko i adres konsumenta;
2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) przedsiębiorcy, oraz adres
jego miejsca zamieszkania lub adres jego siedziby;
3) prawo i termin odstąpienia przez konsumenta od umowy
zgodnie z art. 24 i 25;
4) zakaz żądania lub przyjmowania od konsumenta świadczeń,
o którym mowa w art. 34;
5) miejsce i datę zawarcia umowy.
2. Postanowienia umowy, o których mowa w ust. 1 w pkt 3 i 4,
powinny być przez konsumenta odrębnie podpisane.
7



Art. 18. 1. Informacje, o których mowa w art. 9, stanowią integralną część
umowy timeshare, umowy o długoterminowy produkt wakacyjny, umowy pośrednictwa
w odsprzedaży oraz umowy o uczestnictwo w systemie wymiany. W przypadku gdy po
przekazaniu konsumentowi tych informacji przedsiębiorca, zgodnie z art. 11, dokonał
w nich zmian, zaznacza on w umowie, które informacje i w jaki sposób zostały przez
niego zmienione.
2. Do umów, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorca dołącza
standardowy formularz odstąpienia od umowy, którego wzór określa załącznik nr 5 do
ustawy. Przedsiębiorca podaje w formularzu swoje imię i nazwisko lub nazwę (firmę)
oraz adres (siedzibę).

Art. 19. Jeżeli konsument zawiera z przedsiębiorcą umowę przedwstępną,
zobowiązującą do zawarcia umowy timeshare, umowy o długoterminowy produkt
wakacyjny, umowy pośrednictwa w odsprzedaży lub umowy o uczestnictwo w systemie
wymiany, do umowy przedwstępnej przepisy niniejszego rozdziału stosuje się
odpowiednio.

Rozdział 5
Przepisy szczególne dla umowy o długoterminowy produkt wakacyjny

Art. 20. 1. Wynagrodzenie należne przedsiębiorcy na podstawie umowy
o długoterminowy produkt wakacyjny konsument uiszcza w rocznych, równych ratach.
2. Umowa o długoterminowy produkt wakacyjny może przewidywać
prawo do dokonania, nie wcześniej niż po upływie roku od dnia zawarcia umowy,
waloryzacji rat, w celu utrzymania ich realnej wartości.

Art. 21. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany wezwać konsumenta, na piśmie
lub na innym trwałym nośniku informacji, co najmniej na 14 dni przed ustalonym
terminem płatności, do zapłaty każdej kolejnej raty.
8


2. Konsument, którego nie wezwano do zapłaty zgodnie z ust. 1, do
czasu otrzymania wezwania jest zwolniony z obowiązku uiszczania kolejnych rat;
zachowuje jednak uprawnienia nabyte na podstawie umowy. Po upływie 30 dni od dnia,
w którym powinien otrzymać wezwanie do zapłaty, może on wypowiedzieć umowę ze
skutkiem natychmiastowym.
3.
Konsument nie odpowiada za szkodę spowodowaną
wypowiedzeniem umowy zgodnie z ust. 2.
4. Umowa nie może nakładać na konsumenta, na wypadek jej
wypowiedzenia zgodnie z ust. 2, obowiązków, które ograniczałyby prawo do takiego
jej wypowiedzenia.

Art. 22. 1. Konsument
może wypowiedzieć umowę ze skutkiem
natychmiastowym w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, o którym mowa
w art. 21.
2. W przypadku gdy wezwanie, o którym mowa w art. 21, dotyczy
zapłaty pierwszej należnej przedsiębiorcy raty, konsumentowi nie przysługuje prawo do
wypowiedzenia umowy zgodnie z ust. 1.
3.
Konsument nie odpowiada za szkodę spowodowaną
wypowiedzeniem umowy zgodnie z ust. 1.
4. Umowa nie może nakładać na konsumenta, na wypadek jej
wypowiedzenia zgodnie z ust. 1, obowiązków, które ograniczałyby prawo do takiego jej
wypowiedzenia.

Rozdział 6
Przepisy szczególne dla umowy timeshare


Art. 23. 1. Prawo konsumenta z umowy timeshare może mieć postać prawa
osobistego, w tym wierzytelności, albo użytkowania.
2. W przypadku gdy prawo konsumenta z umowy timeshare ma
postać użytkowania, do użytkowania takiego nie stosuje się przepisów art. 254,
255, 259, 260 i 266 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
9


strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: