eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580

4. Warunki wynagradzania oraz przyznawania innych świadczeń
związanych z pracą członkom organów zarządzających w podmiotach, o których mowa
w ust. 1 i 2, ustala się na podstawie rekomendacji komitetu, o którym mowa w ust. 3.
5.
Rekomendacji, o której mowa w ust. 4, dokonuje się
z uwzględnieniem wyników ekonomiczno-finansowych podmiotu oraz stopnia
realizacji przyjętych przez niego programów restrukturyzacyjnych, rozwojowych,
inwestycyjnych, zmierzających do poprawy efektywności gospodarowania jego
mieniem, jak również poprawy jego sytuacji ekonomiczno-finansowej i zwiększenia
jego wartości.

Art. 49. 1. W podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa
informacje dotyczące:
1) wysokości wynagrodzenia członków statutowych organów
nadzorczych,
2) regulaminu wynagradzania członków organów
zarządzających,
3) wysokości i składników wynagrodzenia, innych świadczeń
związanych z pracą oraz odpraw przysługujących członkom
organów zarządzających
– są jawne i nie podlegają ochronie danych osobowych ani
tajemnicy handlowej.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, podlegają publikacji na
stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa oraz na stronie internetowej danego podmiotu o kluczowym znaczeniu
dla Skarbu Państwa.

Art. 50. 1. Podmiot wykonujący uprawnienia Skarbu Państwa w podmiocie
o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, w terminie do końca trzeciego miesiąca
następującego po upływie każdych kolejnych sześciu miesięcy roku obrotowego,
dokonuje oceny sytuacji ekonomicznej tego podmiotu.
45
2. W przypadku, w którym podmiotem wykonującym uprawnienia
Skarbu Państwa w państwowej osobie prawnej uznanej za podmiot o kluczowym
znaczeniu dla Skarbu Państwa, a niebędącej spółką, jest inny podmiot, niż minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa, podmiot ten przekazuje ministrowi właściwemu do
spraw Skarbu Państwa wyniki oceny, o której mowa w ust. 1 – w terminie do końca
czwartego miesiąca następującego po zakończeniu połowy roku obrotowego.
3. Minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa określa, w drodze
rozporządzenia, sposób dokonywania oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów
o
kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, biorąc pod uwagę przedmiot ich
działalności, wska niki ekonomiczne określające efektywność gospodarowania
majątkiem oraz dane zawarte w sprawozdaniach, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1.

Art. 51. 1. Przepisy niniejszej ustawy dotyczące podmiotów o kluczowym
znaczeniu dla Skarbu Państwa stosuje się wyłącznie do podmiotów umieszczonych
w wykazie, o którym mowa w art. 44 ust. 5.
2. Do
spółek z udziałem Skarbu Państwa uznanych za podmioty
o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa stosuje się odpowiednie przepisy Działu I
rozdział 3 i rozdział 4 – w zakresie nieuregulowanym odrębnie w przepisach
niniejszego Działu.

Tytuł IV
Przekształcenia własnościowe
DZIAŁ I
Przepisy ogólne

Art. 52. Komercjalizacja polega na przekształceniu przedsiębiorstwa
państwowego w spółkę. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje
we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo państwowe,
bez względu na charakter prawny tych stosunków.

46
Art. 53. 1. Prywatyzacja polega na:
1) obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym
jednoosobowych spółek Skarbu Państwa lub
2) nabywaniu akcji należących do Skarbu Państwa w spółkach
– przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe
osoby prawne.
2. Nie jest prywatyzacją:
1) nabycie przez spółkę od Skarbu Państwa akcji własnych
w celu umorzenia za wynagrodzeniem;
2) zbycie akcji, o którym mowa w art. 62 ust. 1 i 5;
3) wniesienie przedsiębiorstwa do jednoosobowej spółki Skarbu
Państwa w trybie art. 64 – 69.
3. Rada Ministrów może wyrazić zgodę na wniesienie akcji
jednoosobowej spółki Skarbu Państwa do innej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa
w zamian za objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym tej spółki.

DZIAŁ II
Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych

Rozdział 1
Postępowanie w sprawie komercjalizacji

Art. 54. 1. Komercjalizacji
przedsiębiorstwa państwowego dokonuje
minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
2. Komercjalizacji mogą podlegać przedsiębiorstwa państwowe,
z wyjątkiem przedsiębiorstw państwowych:
1) postawionych w stan likwidacji;
2) postawionych w stan upadłości;
47
3) wykonujących prawomocną decyzję o podziale lub łączeniu
przedsiębiorstwa państwowego;
4) w stosunku do których toczy się postępowanie upadłościowe
z możliwością zawarcia układu – do chwili uprawomocnienia
się układu;
5) zarządzanych na podstawie umowy o zarządzaniu
przedsiębiorstwem zawartej przed dniem wejścia w życie
ustawy, chyba że zarządca wystąpi z wnioskiem
o komercjalizację przedsiębiorstwa państwowego oraz
z zastrzeżeniem ust. 4.
3.

Umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym,
o których mowa w rozdziale 8a ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach
państwowych, wygasają z dniem wpisania spółki do rejestru przedsiębiorców.
4. W przypadku komercjalizacji, o której mowa w art. 55 ust. 1 pkt
3 lub art. 61 ust. 1, przepisu ust. 2 pkt 5 nie stosuje się.

Art. 55. 1. Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje się:
1) na wniosek organu założycielskiego przedsiębiorstwa
państwowego;
2) na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa państwowego i rady
pracowniczej oraz odpowiednio dyrektora albo rady
pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, w którym nie
działa jeden z tych dwóch organów;
3) z własnej inicjatywy ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa.
2. W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora
przedsiębiorstwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski
przedsiębiorstwa państwowego.
48
3.

W przypadku komercjalizacji na wniosek organu
założycielskiego, zawiadomienia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady
pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski.
4. Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany
doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie
nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz
przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz
z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu
dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa
obowiązek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia otrzymania
zawiadomienia o niedoręczeniu dokumentów.
5. W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora lub rady
pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć
kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji,
wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6.
6. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wzór
kwestionariusza przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji
oraz wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji, mając na
uwadze konieczność ustalenia sytuacji prawno-organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz
jego sytuacji ekonomiczno-finansowej.

Art. 56. 1.
Z zastrzeżeniem ust. 3, pracownicy komercjalizowanego
przedsiębiorstwa państwowego stają się, z mocy prawa, pracownikami spółki.
2. Do pełnienia funkcji prezesa pierwszego zarządu spółki powstałej
w wyniku komercjalizacji powołuje się dyrektora komercjalizowanego przedsiębiorstwa
państwowego, chyba że nie wyrazi on zgody na pełnienie tej funkcji.
3. Stosunek pracy dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz
pracowników zatrudnionych na podstawie powołania wygasa, z dniem wykreślenia
przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców.
49
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: