  • 1. Data: 2004-09-30 14:23:54
    Temat: publikacje, artykuły
    Od: MichalP <m...@i...elzab-ito.com-ito.pl>

    Witam!

    Czy wysyłanie do kilku pism tych samych artykułów jest legalne? Jak
    wygląda sprawa, jeśli kilka czasopism wyda ten sam artykuł lub
    piblikacje o podobnej treści (np. jedno skrócone a drugie pełne)? Czy
    wydawcy przejmują prawa do arykułów, jeśli tak to, w którym momencie:
    zaraz w momencie wysłania, czy też dopiero w momencie publikacji, lub
    też w ogóle?

    Jeśli ktoś się orientuje i jest jakieś "prawo" na to, prosze o podanie
    namiarów.

    Michal Prusko

  • 2. Data: 2004-09-30 14:43:12
    Temat: Re: publikacje, artykuły
    Od: tomb <f...@f...gov>

    > Jeśli ktoś się orientuje i jest jakieś "prawo" na to, prosze o podanie
    > namiarów.

    Jeśli bierzesz pieniądze za artykuły, to najprawdopodobniej podpisujesz
    umowe o dzieło. A w niej znajdziesz zapis w stylu:

    "Niniejszym oświadczam, że wszystkie teksty sygnowane moim nazwiskiem i
    opublikowane na łamach czasopisma XXXXXX napisałem samodzielnie i
    posiadam do nich wyłączne prawa autorskie oraz podaję, że zgodnie z art.
    22 ust. 9 pkt. 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia
    26.07.1991 (Dz.U. nr 90, poz. 416 z późniejszymi zmianami) przysługuje
    mi 50% odliczenia kosztów uzyskania. Prawa do tych tekstów przekazuję na
    własność firmy XXXXXX"

  • 3. Data: 2004-09-30 15:38:31
    Od: MichalP <m...@i...elzab-ito.com-ito.pl>

    tomb wrote:

    > Jeśli bierzesz pieniądze za artykuły, to najprawdopodobniej podpisujesz
    > umowe o dzieło. A w niej znajdziesz zapis w stylu:

    A w takim razie, jesli artykuly te sa "oddawane" nieodplatnie (wiesz jak
    jest z nauczycielami, prosza sie, zeby miec publikacje) i nie dostaje
    sie zadnej umowy, to mozna (wysylac do wielu ten sam art.)? Czy poza
    tym, co pisze w umowach miedzy autorem a wydawnictwem jest jakies prawo
    mowiace o tym?

    Nawiasem mowiac, gratisowy egzemplarz pisma to chyba nie jest traktowane
    jako zaplata ;-)

    --
    pozdrawiam
    Michal Prusko

  • 4. Data: 2004-09-30 18:06:18
    Od: tomb <f...@f...gov>

    > A w takim razie, jesli artykuly te sa "oddawane" nieodplatnie (wiesz jak
    > jest z nauczycielami, prosza sie, zeby miec publikacje) i nie dostaje
    > sie zadnej umowy, to mozna (wysylac do wielu ten sam art.)?

    Skoro nie podpisujesz żadnej umowy to prawa autorskie i majątkowe do
    tekstów pozostają Twoje. W takiej sytuacji teksty możesz drukować tyle
    razy ile razy chcesz i tam gdzie masz ochotę.
    Kwestię tego, że artykuł był już gdzieś drukowany można co najwyżej
    poruszyć w rozmowie z redaktorem naczelnym gazety, aby nie pozostał
    niesmak gdy wydawca sam się zorientuje.

  • 5. Data: 2004-10-01 06:52:24
    Od: b...@f...hoga.WYTNIJTO.pl (Pawel Baranowski)

    tomb <f...@f...gov> napisal <cjhhvb$huf$1@helios.nd.e-wro.pl>:

    >Skoro nie podpisujesz zadnej umowy to prawa autorskie i majątkowe do
    >tekstów pozostają Twoje. W takiej sytuacji teksty mozesz drukowac tyle
    >razy ile razy chcesz i tam gdzie masz ochote.
    >Kwestie tego, ze artykul byl juz gdzieś drukowany mozna co najwyzej
    >poruszyc w rozmowie z redaktorem naczelnym gazety, aby nie pozostal
    >niesmak gdy wydawca sam sie zorientuje.

    to nie do końca jest tak. w jednym z "bezpłatnych" czasopism znalazłem
    taką wskazówkę: "artykuły nie powinny być publikowane w innych
    czasopismach". te wskazówki chyba obowiązują autorów, tak jak regulamin...

    Adres antyspamowy - przed odpowiedzia skasuj slowo "WYTNIJTO"

    Litosc jest jednak uczuciem zbednym tam, gdzie przemawia Historia.
    (Cz.Milosz, "Zniewolony umysl")

    www.ekonomia.ho.pl

  • 6. Data: 2004-10-01 10:32:03
    Od: tomb <f...@f...gov>

    > to nie do końca jest tak. w jednym z "bezpłatnych" czasopism znalazłem
    > taką wskazówkę: "artykuły nie powinny być publikowane w innych
    > czasopismach". te wskazówki chyba obowiązują autorów, tak jak regulamin...

    Takie wymagania może oczywiście postawić redakcja. Dopóki jednak autor
    nie podpisuje jakiejś umowy/oświadczenia, a dysponuje prawami
    majątkowymi do tekstu, to z punktu widzenia prawa możne drukować artykuł
    gdzie chce.

  • 7. Data: 2004-10-01 11:35:06
    Od: b...@f...hoga.WYTNIJTO.pl (Pawel Baranowski)

    tomb <f...@f...gov> napisal <cjjbnl$5g8$1@helios.nd.e-wro.pl>:

    >Takie wymagania moze oczywiście postawic redakcja. Dopóki jednak autor
    >nie podpisuje jakiejś umowy/oświadczenia, a dysponuje prawami
    >majątkowymi do tekstu, to z punktu widzenia prawa mozne drukowac
    >artykul gdzie chce.

    wiesz, ja to widzę trochę inaczej:
    jeśli w szpitalu wisi napis: zabronione korzystanie z tel. kom to wchodząc
    tam zgadzamy się na te warunki, przecież możemy się nie zgodzić i nie
    wejść wcale. podobnie z tymi zasadami (ale prawnikiem nie jestem więc się
    nie upieram) - przecież oświadczenie może być złożone w ten sposób, że
    wysyłamy to się zgadzamy na te zasady.

  • 8. Data: 2004-10-04 15:17:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, MichalP wrote:
    [...]
    > + Nawiasem mowiac, gratisowy egzemplarz pisma to chyba nie jest traktowane jako
    > + zaplata ;-)

    Nie jest "zapłatą za artykuł" bo AFAIK należy się "urzędowo" autorowi
    (podstawy prawnej nie pamiętam). Jednak w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym już NIE MA zwolnienia z tego tytułu (skreślili "w ramach
    skracania ustawy" żeby dodać inne rzeczy :>) i AFAIK parę opini a zdaje
    się że i wyroków sądowych w tej sprawie jest: PODATEK SIĘ NALEŻY !

    pozdrowienia, Gotfryd