  • 1. Data: 2002-08-12 21:33:41
    Temat: prawo pracy, ciaza
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@(USUN-TO)interia.pl>

    Dwa pytanka zanim dostanę szalu:-)

    1. Nie orientuje się ktoś czy od marca 2002 nie było nowelizacji ustawy z
    dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa?

    2. sytuacja - kobieta zatrudniona na czas nieokreslony. Byla na chorobowym
    5 miesiecy, wrocila na 2 dni do pracy i od tygodnia jest w szpitalu
    (podtrzymanie ciązy). Pytanie - w pracy jej powiedzieli ze po uplywie
    6miesiecy bedzie miec swiadczenie rehabilitacyjne w wysokosci 75% pensji
    wyplacane do dnia porodu, a następnie ustanie stosunek pracy. Czy tak jest w
    rzeczywistosci?? Ile musialaby przepracowac miedzy zwolnieniami aby taka
    sytuacja nie miala miejsca?

    Zakrecilam troche ale mam nadzieje ze wiecie o co mi chodzi:-))

    HaNkA

  • 2. Data: 2002-08-13 08:36:20
    Temat: Re: prawo pracy, ciaza
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako Beti pisująca spod adresu
    <b...@e...pl> napisała:

> [...]
    > Nr 110. poz. 1256; z 2000r. Nr 53, poz. 633; z 2001r. Nr 99, poz.
    > 1075, Nr 154. poz. 1791)
    >
    > Okres zasiłkowy wg. ww. ustawy wynosi 6 miesięcy (180 dni) a jeżeli po
    [...]
    > Wspomniane przez Ciebie świadczenie rehabilitacyjne przysługuje
    > ubezpieczonemu, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal
    > niezdolny do pracy, a dalsze leczenie rokuje odzyskanie zdrowia.
    > Wynosi 75% podstawy zasiłku chorobowego, ale jeżeli niezdolności do
    > pracy przypada w okresie ciąży jest to 100% podstawy tak jak w

    Ale w prezypadku przejścia na świadczenie rehabilitacyjne ustaje
    stosunek pracy - świadczenie to wypłacane jest do dnia porodu a potem
    koniec - tak? Czyli urlop macierzyński z ZUSu i potem brak możliwości
    powrotu do pracy?

    --
    Pozdrówka
    Tatiana

  • 3. Data: 2002-08-13 08:42:31
    Od: "Beti" <b...@e...pl>

> [...]

    poz. 1791)

    Okres zasiłkowy wg. ww. ustawy wynosi 6 miesięcy (180 dni) a jeżeli po
    upływie tego okresu zasiłkowego ubezpieczony jest nadal niezdolny do pracy z
    powodu choroby, a dalsze leczenie rokuje odzyskanie zdolności do pracy ,
    okres zasiłkowy może zostać przedłużony o dalsze 3 miesiące (90 dni). Do
    okresu zasiłkowego wlicza się okresy poprzedniej niezdolności do pracy
    spowodowane tą samą chorobą , jeżeli przerwa miedzy nimi nie przekracza 60
    dni.

    Podsumowując Twój pracodawca (o ile jest płatnikiem zasiłku) na 60 dni
    przed zakończeniem 180 dniowego okresu zasiłkowego był zobowiązany
    dostarczyć Ci druk ZUS Z-21 na ewentualność przedłużenia okresu zasiłkowego
    na dalsze 90 dni. O przedłużeniu tego okresu zasiłkowego decyduje orzecznik
    ZUS w trakcie wyznaczonego terminu komisji. Jeżeli niezdolność do pracy
    przypada w okresie ciąży, nie robią większych problemów.

    Pozdrawiam
    Beti

  • 4. Data: 2002-08-13 09:54:03
    Od: "Beti" <b...@e...pl>

> [...]
    > stosunek pracy - świadczenie to wypłacane jest do dnia porodu a potem
    > koniec - tak? Czyli urlop macierzyński z ZUSu i potem brak możliwości

    W przypadku pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne pracodawca
    ma dwie możliwości:
    1 - pracownik pozostaje w zatrudnieniu, a okres pobierania świadczenia
    rehabilitacyjnego jest traktowany jako nieobecność usprawiedliwiona bez
    prawa do zasiłku i wynagrodzenia, aż to czasu nabycia zdolności do pracy
    przez pracownika,
    2 - pracodawca może rozwiązać z takim pracownikiem umowę o pracę bez
    wypowiedzenia na podstawie art. 53 § 1 pkt. 1 b KP (niezdolność do pracy
    trwa dłużej, niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    zasiłku). Do pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne stosuje
    się przepis art. 53 § 5 KP, który mówi, że jeżeli pracownik zgłosi swój
    powrót do pracodawcy niezwłocznie po wyczerpaniu tego świadczenie, choćby
    nastąpiło to po upływie 6 miesięcy od rozwiązania stosunku pracy, pracodawca
    powinien w miarę możliwości ponownie zatrudnić pracownika.

    Istnieje interpretacja stosowana przez Sądy Pracy, iż w przypadku kobiet w
    ciąży objętych ochroną z art. 177 § 1 KP zakaz rozwiązywania umowy o pracę
    obejmuje również sytuacje, w których dopuszczalne jest rozwiązanie umowy o
    pracę bez wypowiedzenie bez winy pracownika w trybie art. 53 KP. Niestety
    nie mam żadnego wyroku na poparcie tej tezy, ale sądzę, że każdy Sąd Pracy w
    tej sytuacji orzeknie dokładnie to samo.

    Pozdrawiam
    Beti

  • 5. Data: 2002-08-13 10:28:37
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    <b...@e...pl> napisała:

> [...]
    [ciach]

> [...]
    > winy pracownika w trybie art. 53 KP. Niestety nie mam żadnego wyroku
    > na poparcie tej tezy, ale sądzę, że każdy Sąd Pracy w tej sytuacji

    Dzięki głównie za ten fragment.

  • 6. Data: 2002-08-13 13:02:51
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@(USUN-TO)interia.pl>

    Dziekuje za odpowiedz:-))) Zadałam pytanie w imieniu Xeny więc to ona
    pózniej prowadzila z Tobą dialog, niemniej dziekuję serdecznie za szybką
    reakcje:-)

    HaNkA