  • 1. Data: 2011-04-01 12:15:54
    Temat: prawo autorskie, a prawo własności przemysłowej
    Od: arti <w...@g...com>

    Witam,

    mam następujące pytanie, nad którym się głowie od paru dni;)

    Art 11
    1. Prawo do uzyskania patentu na wynalazek albo prawa ochronnego na
    wzór użytkowy, jak również prawa z rejestracji wzoru przemysłowego
    przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, twórcy.

    par 3. W razie dokonania wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru
    przemysłowego w wyniku wykonywania przez twórcę obowiązków ze stosunku
    pracy albo z realizacji innej umowy, prawo, o którym mowa w ust. 1,
    przysługuje pracodawcy lub zamawiającemu, chyba że strony ustaliły
    inaczej.

    Czyli dajmy na to twórca znaku towarowego ma do niego prawo autorskie
    a zamawiający ma prawo ochronne z ustawy o własnosci przemysłowej
    i może je zgłosić do Urzedu Patentowego?

    Moje pytanie brzmi, czy w przypadku takiej umowy miedzy tworca , a
    przedsiebiorca , ktory bedzie uzywal stworzonego logo jako znaku
    towarowego
    potrzebne jest przeniesienie praw autorskich badz umowa licencyjna?

    Moim zdaniemz art 11 par 3 wynika, że nie i wtedy tworzy sie taka
    dziwna sytuacja dwoch praw na owym logo. A co w przypadku roszczen
    twórcy w urzedzie patentowym?

    Z gory dzięki za odpowiedz ;) mam nadzieje ze wyrazilem sie w miare
    jasno.

    Pozdrawiam,

    a t

  • 2. Data: 2011-04-01 12:31:18
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 01-04-2011 14:15, arti pisze:
> [...]
    > twórcy w urzedzie patentowym?
    >
    > Z gory dzięki za odpowiedz ;) mam nadzieje ze wyrazilem sie w miare

    Podałeś przepis, w którym nie ma słowa o znaku towarowym. Jeżeli chcesz
    zlecić komuś stworzenie znaku towarowego w postaci graficznej, zawierasz
    umowę o dzieło + przeniesienie autorskich praw majątkowych. W przypadku
    tworzenia znaku towarowego w ramach umowy prawa do niego nie przechodzą
    automatycznie na zamawiającego na podstawie art. 11 ustawy PwP, co jasno
    wynika z treści tego przepisu.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2011-04-01 12:33:37
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-04-01 14:15, arti pisze:
> [...]
    > twórcy w urzedzie patentowym?
    >
    > Z gory dzięki za odpowiedz ;) mam nadzieje ze wyrazilem sie w miare

    Jasno się wyraziłeś, a problem nie jest błahy. Doktryna twierdzi, ze
    oczywiście projekt znaku towarowego może być przedmiotem ochrony
    prawnmoautorskiej, jeżeli spełnia przesłanki utworu. Wskazuje sie przy
    tym, że w przypadku większości znaków towarowych, zwłaszcza przy znakach
    słownych stopień twórczości jest zbyt niski, bądź też w ogóle nie
    istnieje, więc nie będą one utworami w rozumieniu prawa autorskiego -
    nię będzie im taka ochrona przysługiwać. Natomiast w przypadku znaków
    słowno-graficznych, czy czysto graficznych, grafika bywa niebanalna i
    wówczas ochrona prawnoautorska jak najbardziej może wchodzić w grę.
    W takiej sytuacji rzeczywiście twórca projektu znaku ma do niego prawa,
    a zgłoszenie takiego znaku do ochrony w UP, bez zgody twórcy, może po
    pierwsze naruszać prawa twórcy, a po drugie może zostać unieważnione
    jako niezgodne z art 131 ust 1 pkt 1 ustawy pwp.

    Dla uniknięcia takiego ryzyka należy rzeczywiście w umowie między twórcą
    projektu, a podmiotem zgłaszającym znak do ochrony przenieść prawa
    majątkowe do projektu, bądź udzielić licencji, w obu przypadkach
    wskazując odpowiednio określone pola eksploatacji, np ja piszę wprost
    wymieniając: zgłoszenie do ochrony jako znaku towarowego i uzyskanie
    ochrony wynikającej z praw własności przemysłoweej oraz korzystanie z
    projektu jako znaku towarowego na wszelkie sposoby właściwe znakom
    towarowym.

    Dla uniknięcia sporów przy ocenie, czy znak jako całość jest, czy nie
    jest utworem, zalecam zawsze wpisanie takiego postanowienia w każdym
    przypadku projektu znaku z grafiką

  • 4. Data: 2011-04-05 13:21:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Apr 2011, arti wrote:

> [...]
    > a zamawiający ma prawo ochronne z ustawy o własnosci przemysłowej
    > i może je zgłosić do Urzedu Patentowego?

    Czekaj, czy masz na myśli twórcę który jest pracownikiem?
    W takim przypadku adekwatny przepis jest rownież w PA, przynajmniej
    "by default".

    pzdr, Gotfryd