  • 21. Data: 2010-07-25 18:29:15
    Temat: Re: nagrywanie wykładów
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i2hvd8$jdg$1@news.onet.pl Roman Rumpel
    <r...@s...gazeta.pl> pisze:

    > OK przekonałeś mnie.
    Ja cię nie chciałem przekonywać tylko głupstwa korygowałem.

    > EOT
    Na zdrowie.

    > Szkoda czasu na dyskutantów uciekających w krzaki.
    Właśnie tam, Rumpel, spieprzyliście.

    --
    Jotte

  • 22. Data: 2010-07-26 07:23:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Tans" <.@.> napisał
    >Gdzieś wyczytałem, że wszystko co się widzi i >słyszy można sobie nagrać,
    >jednak z drugiej strony spotkałem się z opiniami, że potrzebna jest zgoda
    >wykładowcy.

    Zasadniczo tak jest. Dyskusja się zaczyna, gdy to co się widzi jest
    równocześnie przedmiotem prawa autorskiego.

  • 23. Data: 2010-08-02 07:35:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Jul 2010, Roman Rumpel wrote:

    > Bo?

    BTW: A to nie jest oczywiste, że mowa o licencji?
    (korzystający nie przypisuje sobie żadnych praw *innych* niż prawo
    do "korzystania na własne potrzeby", w myśl ustawy zdefiniowane jako
    prawo szczególne "zwane licencją", którego dotyczą znacznie mniej
    restrykcyjne zasady od wszystkich pozostałych praw związanych
    z utworem, zaś z nadania nazwy szczególnej należy wnosić że
    w przypadku odwoływania się do *tego* prawa wypada się posługiwać
    *jego* nazwą, a nie pisać ogólnie o "prawach majątkowych").

    > Nie czytam. Ten akurat znam dość dobrze cały. I moim zdaniem nie jest tak
    > prosto, jak piszesz.

    Powiedzmy, że ideę Twojego zastrzeżenia rozumiem, ale mam pytanie.
    Wyjaśnij mi, czy możesz sobie *na własne potrzeby* zrobić skan
    kawałka książki. Oraz czym uzasadniony jest "podatek od skanerów".

    Albo stawiając pytanie inaczej: czy "dozwolony użytek" stanowi
    "pole eksploatacji"?
    (a jeśli stanowi - to czy wymaga zezwolenia twórcy, bo IMVHO tak
    wychodzi z Twojego toku rozumowania).

    Rzuć jeszcze okiem na art.61 - po co on by był, jeśliby wymóg
    "jednego użycia" wynikał z przepisów ogólnych?

    > Znowu jakaś dziwan analogia. Co ma pomnik do teatru?

    Trzeba przyznać, że pomink ma wyłączenia ogólne, powodujące że trudno
    porównywać (zarówno z art.33 jak i paczki przepisów "architektonicznych").
    Ale IMVHO różnica sprowadza się do tego, że przepisu wyłączające
    pozwalają *sprzedawać* i *rozpowszechniać* takie zdjęcia czy
    nagrania (z pomnikiem "w roli"), ale zrobić je wolno *również*
    na podstawie "dozwolonego użytku", co jak mniemam miał na myśli
    poprzednik.

    > Co ma zdjęcie z muzeum
    > do nagrania wykładu? Mógłbyś rozwinąć?

    IMO głównie bezsens powołujących się na "ochronę" z prawa *autorskiego*.
    To samo (IMO, bez "H") dotyczy map i podobnych przypadków.
    Przecież tam "autorskości" ani na grosz (przynajmniej o ile
    mowa o dobrze zrobionej mapie :P)), to czysta baza danych.
    Ale to tak OT i proszę faktu iż Jotte akurat taki przypadek
    wrzucił do wątku nie używać do zaciemnienia meritum problemu :)

    pzdr, Gotfryd