  • 1. Data: 2004-03-29 10:57:14
    Temat: mandat dla inwalidy umysłowego
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    Cześć!

    Mam pytanko - czy Policja ma prawo wystawić mandat osobie z "żółtymi
    papierami"?

    AS

  • 2. Data: 2004-03-29 18:42:52
    Temat: Re: mandat dla inwalidy umysłowego
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Mam pytanko - czy Policja ma prawo wystawić mandat osobie z "żółtymi
    > papierami"?

    Prawo ma, bo nie każdy kto ma żółte papiery musi od razu nie móc
    rozpoznać, że popełnia wykroczenie. Przypadki gdy wykroczenia wariat nie
    popełnia opisano w kodeksie wykroczeń i nie jest to ściśle związane z
    owymi "żółtymi papierami". Czasem sprawca może się nie przyznać, a
    policjant nie pozna. Zresztą "żółte papiery" nie oznaczają, że ktoś jest
    bezkarny.

    Tylko, że w praktyce karanie wariata za to, że jest wariatem nie ma
    większego sensu i trzeba zawsze się nad tym zastanowić przed wypisaniem
    mandatu. Bo taki ewidentny wariat mandatu i tak nie zapłaci, a i sensu
    kary w żaden sposób nie zrozumie i pozostanie w nim przekonanie, że
    Policjant go szykanuje.

    Teoretycznie należało by zbadać, czy sprawca był poczytalny w chwili
    popełnienia wykroczenia. Bo jak nie był, to wykroczenia nie popełnił. No
    ale w postępowaniu mandatowym tego zrobić nie sposób. Jeśli są takie
    wątpliwości, to zostaje złożyć wniosek do sądu o ukaranie, a sąd będzie
    badał ową poczytalność, a w razie stwierdzenia, że sprawca był
    niepoczytalny może zastosować jakieś tam środki zaradcze - nawet
    umieszczenie w zakładzie zamkniętym, jeśli rzeczony wariat zagraża swoim
    zachowaniem otoczeniu.

    W praktyce, jak wariat mandat przyjmie i do swojej choroby się nie
    przyzna, a jego stan nie jest taki, że na pierwszy rzut oka widać, że jest
    niepoczytalny, to policjant może ów mandat wystawić całkowicie nieświadomy
    niepoczytalności sprawcy.

  • 3. Data: 2004-03-30 06:42:32
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > niepoczytalny, to policjant może ów mandat wystawić całkowicie nieświadomy

    Bo kwestia jest właśnie taka, że kobieta piła jabola pod dworcem, a
    Policjant wypisał jej mandat. Baba była w towarzystwie kompana, któy jednak
    wyraźnie zasłaniał ją przed mandatem właśnie argumentem o jej chorobie
    psychicznej. A jednak baba mandat dostała, będąc rzeczywiście lekko nie ten
    tego :)
    AS

  • 4. Data: 2004-03-30 18:35:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > wyraźnie zasłaniał ją przed mandatem właśnie argumentem o jej chorobie
    > psychicznej. A jednak baba mandat dostała, będąc rzeczywiście lekko nie

    A była trzeźwa? No bo przede wszystkim, to nie można dać mandatu osobie
    pod wpływem alkoholu. Dla tego też w takich sytuacjach zatrzymuje się do
    wytrzeźwienia i rano trzeźwej wręcza mandat. Granica, to 0,20 prom.
    Powyżej mandatu nie powinni jej proponować. Choć teraz trudno to
    stwierdzić, ile miała.

    A co do samej niepoczytalności. Ta rzecz podlegała ocenie policjanta.
    Widocznie uznał, że kobieta na wariatkę nie wygląda. Zawsze może się sama
    (albo jej opiekun) teraz odwołać od tego mandatu twierdząc, że była
    niepoczytalna w chwili popełnienia, a to powoduje, że wykroczenia nie
    popełniła, co jest jedną z podstaw do uchylenia przez sąd mandatu. Ale w
    konsekwencji sąd może nakazać na przykład przymusowe leczenie, więc nie
    wiem, czy nie lepiej zapłacić ten mandat i nie kombinować.