  • 1. Data: 2004-11-20 16:33:21
    Temat: kopiowanie tekstów, złamanie praw autorskich
    Od: "PK" <j...@f...pl>

    witam

    mam pytanie, gdzie mozna zglosic (oprocz BOWI - nie rozumiem tamtejszych
    zasad) ze np. ktos skopiowal na swoja strone moje teksty z mojej strony itd.
    ?

  • 2. Data: 2004-11-20 18:22:22
    Temat: Re: kopiowanie tekstów, złamanie praw autorskich
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PK" <j...@f...pl> napisał w wiadomości

    > mam pytanie, gdzie mozna zglosic (oprocz BOWI - nie rozumiem tamtejszych
    > zasad) ze np. ktos skopiowal na swoja strone moje teksty z mojej strony
    itd.

    O BOWI dowiedziałem się z Twojego postu. Przeczytałem ich witrynę i tak się
    zastanawiam. Wygląda na to, że po prostu chronią te kilkaset witryn, które
    mają w katalogu. Reszta - jest dla mnie niewiadomą. W regulaminie napisano,
    ze jest to zrzeszenie. Tak więc użyte w nazwie słowo "biuro" jest cokolwiek
    mylące. Generalnie to grupa osób, która chce walczyć z piractwem. i chwałą
    im za to, choć żadnych umocować prawnych nie mają. mogą co najwyżej jak
    każdy obywatel składać zawiadomienia. nawet nie są podmiotem zbiorowego
    zarządzania prawami autorskimi, by mogli składać wnosi o ściganie.

    Co do kopiowania tekstów, to sprawa nie jest łatwa. Całość normuje prawo
    autorskie. ale normuje to tak nie do końca jednoznacznie i ostatecznie. Tak
    więc musiał bym znać adresy tych rzekomo podobnych witryn, by ewentualnie
    podjąć się zajęcia stanowiska merytorycznego.

    Co do zasady, to plagiat jest przestępstwem. Zawiadomienie składa się
    Policji albo prokuraturze. Ścigane to jest na wniosek pokrzywdzonego, więc
    dopóki wniosku nie złożysz, to nawet jak Policja będzie miała informację o
    tym, to i tak nic zrobić zasadniczo nie może.

  • 3. Data: 2004-11-21 09:22:54
    Od: "PK" <j...@f...pl>

> [...]
    > dopóki wniosku nie złożysz, to nawet jak Policja będzie miała informację o
    > tym, to i tak nic zrobić zasadniczo nie może.

    wiec tak

    moj adres
    http://www.turbosoft.pl/informations_index.html?SID=
    fd46de845761e02a7763960927646356

    adres tamtej strony
    http://www.softworld.pl/?download=informacje.html&PH
    PSESSID=86e99b081ecd4af57e3bfa28abee63b3

    moj adres
    http://www.turbosoft.pl/drivers_index.html

    adres tamtej strony
    http://www.softworld.pl/?download=sterowniki.php

    widac ze np. w sterownikach sa pozamieniane miejsca ale reszta jest
    skopiowana na zywca
    czlowiek jest bardzo nachalny

    powiedzcie co moge zrobic ?

  • 4. Data: 2004-11-21 11:35:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PK" <j...@f...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem nie masz racji. Stronę internetową traktowaną jako dzieło
    trzeba podzielić na trzy płaszczyzny twórczości, które należało by oceniać
    niezależnie od siebie.

    Po pierwsze strona graficzna. Te dwie strony są do siebie podobne, ale
    jednak różne. Na tyle różne, że nie można powiedzieć, że są plagiatem. Bo
    przecież ilość koncepcji artystycznych układu strony jest w pewnej mierze
    ograniczona i gdybyś poszukał, to w sieci znalazło by się wiele podobnych do
    Twojej stron (od strony graficznej). Ba, każda nowa strona powstaje pod
    inspiracją wielu przejrzanych poprzednio. Po za tym nie można i nie ma sensu
    wymyślanie nowych koncepcji, bo będzie to uciążliwe w użytkowaniu. Rozkład
    graficzny stron jest mniej więcej standaryzowany w sieci.

    Po drugie wybór softu. Jedna i druga strona zawiera mniej więcej podobny
    soft. No i co z tego. Znów podobnie ilość softu w sieci jest również mniej
    więcej znana i o ile strona chce gromadzić w miarę pełną ofertę, to nie ma
    siły i musi być podobna do pozostałych tego typu w tym zakresie.

    Po trzecie sam soft. Ani Ty, ani twórca tej drugiej strony właścicielami
    praw autorskich do tego softu nie jesteście. Każdy z Was ma jednakowe prawo
    do korzystania z niego. Stąd trudno wyznaczyć, kto miał by to prawo nieco
    większe.

    No i na potwierdzenie mojej tezy znalazłem jeszcze kilka podobnych stron,
    które wyglądem się różnią mniej czy bardziej, w koncepcji są bardzo zbliżone
    do Waszych stron, a soft również z konieczności podobny zawierają:

    http://www.jotbe.wroc.pl/html/programy.htm
    http://www.download.com/2001-2001-0.html?tag=stbc.gp
    http://www.komputerswiat.pl/download.html
    http://programy.xx.pl/
    http://www.pcformat.com.pl/pcf/index.php?option=com_
    docman&Itemid=28
    http://www.computerworld.pl/ftp/temat.html
    http://software.hoga.pl/windows9x.asp?control=0
    http://www.freeware.civ.pl/
    http://www.dobreprogramy.com/index.php?dz=9

    - a to plon zaledwie kilkuminutowych poszukiwań. Jakbym się tak przyłożył,
    to pewnie bym znalazł tego masę. Merytorycznie to nic nie zmieni.

    To co napisałem, to moje prywatne zdanie. Możesz się z nim nie zgadzać. W
    tej sytuacji, wobec faktu, że naruszenie prawa oczywiste nie jest,
    zawiadomienie o przestępstwie nie ma większego sensu, bowiem na 99% zakończy
    się odmową wszczęcia w tej sprawie postępowania.

    Pozostaje Ci droga cywilna. Czyli złożenie pozwu do sądu. Musiał byś złożyć
    wniosek o powołanie biegłego. Ekspertyza wykonana przez UJ w Krakowie (mają
    Instytut Własności Przemysłowej, czy coś zbliżonego w nazwie) kosztuje około
    5.000 zł. Biegły z tego zakresu, to koszt około 2.000-3.000 zł. Dodatkowo
    koszt samego wpisu. Ale moim zdaniem nie wygrasz.

  • 5. Data: 2004-11-21 12:22:08
    Od: "PK" <j...@f...pl>

> [...]
    prawo
    > do korzystania z niego. Stąd trudno wyznaczyć, kto miał by to prawo nieco

    tutaj nie chodzi o grafike, programy itd. to wszystko jest ok, gosciu ma
    inaczej niz ja..
    chodzi mi o te linki co dalem a dokladniej dzialy : informacje i sterowniki

    zobacz podobienstwo tylko tych podstron i wtedy powiedz co o tym myslisz...

    pozdro...

  • 6. Data: 2004-11-21 12:27:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PK" <j...@f...pl> napisał w wiadomości

    Oglądałem cały portal od początku. Dalej twierdzę, że podobieństwo jest -
    oczywiście - ale wynika ono głownie z podobnego przeznaczenia strony. Ale to
    moje zdanie i możesz sie z nim nie zgodzić.

  • 7. Data: 2004-11-21 12:38:35
    Od: "PK" <j...@f...pl>

    > Oglądałem cały portal od początku. Dalej twierdzę, że podobieństwo jest -
    > oczywiście - ale wynika ono głownie z podobnego przeznaczenia strony. Ale
    > moje zdanie i możesz sie z nim nie zgodzić.

    OK, ale teraz patrzac w przyszlosc.. chce miec na stornie porady,
    informacje, artykuly... co jezeli gosc bedzie mi je kopiowal i zmienial np.
    1-2 % textu tak zeby nie byl identyczny ? przez to jest ewidentna kopia i
    zlamanie praw...
    to tak jakbym skopiowal strone onetu, pozmienial powiedzmy 5 % wygladu i
    textu i powiedzial ze to moje..

    jezeli by zaistniala taka sytuacja ze gosc kopiuje i np. zmienia do 5 %
    textu i widac ze jest to ewidetnie skopiowane to gdzie to moge zglosic zeby
    to wykasowal albo zeby mu wogule zablokowali serwer ?

  • 8. Data: 2004-11-21 15:47:34
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > http://www.softworld.pl/?download=sterowniki.php
    >
    > widac ze np. w sterownikach sa pozamieniane miejsca ale reszta jest

    po pierwsez sciagnij te witryny i zrob screenShoty bo on tez moze usenet
    przegladac.

    P.

  • 9. Data: 2004-11-21 19:25:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zlamanie praw...
    > to tak jakbym skopiowal strone onetu, pozmienial powiedzmy 5 % wygladu i

    Autorskie teksty, to zupełnie co innego. To jest chronione prawem autorskim.
    Twoim prawem i masz prawo w szczególności rozpowszechniać to w sposób przez
    siebie uznany za stosowny. Ale ten tekst musi mieć znamiona dzieła. Nie
    każdy tekst wpisany na stronę jest dziełem. Przejrzyj prawo autorskie i
    nasze archiwum, bo wałkowaliśmy to tyle razy, że nie chce mi sie jeszcze raz
    pisać tego.

> [...]
    zeby
    > to wykasowal albo zeby mu wogule zablokowali serwer ?

    Z zablokowaniem serwera sprawa wcale nie jest prosta. Generalnie nie
    spodziewam się, by bez nakazu sądu ktoś sie coś takiego odważył zrobić tylko
    z tego powodu, że inna osoba utrzymuje - może i nawet zasadnie - iż
    popełniono plagiat.

    Właściwą drogą będzie złożenie zawiadomienia o przestępstwie. Przejrzyj
    Prawo Autorskie od art. 115 w wzwyż i zorientujesz się, jakie zachowania
    ustawa uznaje za niedopuszczalne. Zresztą sądząc po tym, co piszesz, to
    przydała by Ci się lektura całej tej ustawy. Tam jest napisane co wolno, a
    co nie wolno i ile i kiedy można skopiować.