  • 1. Data: 2007-01-03 12:19:32
    Temat: abadonware - wątpliwości prawne/rozważania
    Od: Zbyszek <n...@o...pl>

    Witam,

    Mam na dysku trochę starych programów w wersjach instalacyjnych. Czy
    posiadanie czegoś takiego (lecz nie używanie bo nie zainstalowany, nie
    rozpakowany) jest niezgodne z prawem? Żal skasować bo może się kiedyś
    przydać.

    Jak są wyceniane podczas nalotu programy abadonware (nie produkowane, nie
    sprzedawane, brak pomocy technicznej, firmy już nie ma). Programy są nie do
    kupienia (nawet w drugim obiegu na allegro). Ktoś ostatnio wrzucił do
    Internetu fragment protokołu pokontrolnego i tam w kolejnych punktach były:
    nazwy programów, nazwa producenta oraz wycena szkody. Dlatego jestem
    ciekawy zasad wyceny abadonware. Czy jest jakaś amnestia? Bo przecież
    kupując dany program kupuję zawsze razem z nim wsparcie. Jeśli do
    abadonware nie jest oferowane wsparcie to produkt jest w takiej sytuacji
    wybrakowany i nie nadająy się do sprzedaży/wyceny (z tego powodu producent
    już go nie oferuje). Tak sądzę.

    Mam kłopot z ustaleniem stanu prawnego programów bo tej firmy już nie ma,
    dane adresowo/kontaktowe nie działają. Chyba ktoś inny ich wykupił ale nikt
    się do tego programu nie przyznaje. Nie ma pliku z licencją lub czymś
    podobnym. Tylko archiwa z plikami exe. Czy w takiej sytuacji można program
    używać?

    Zbyszek

  • 2. Data: 2007-01-03 13:56:26
    Temat: Re: abadonware - wątpliwości prawne/rozważania
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    .

    > Jak są wyceniane podczas nalotu programy abadonware (nie produkowane,
    > nie sprzedawane, brak pomocy technicznej, firmy już nie ma).

    Chyba zaczynasz dyskusję typu talmudycznego. Uproszczę sprawę i zadam
    pytanie: a kto miałby złożyć wniosek o ściganie w tej sytuacji?

    --
    Roman Rumpel GG 9429617 Skype: siedemrumpli
    (C) Hollywood Homicide

  • 3. Data: 2007-01-03 14:49:29
    Od: JK <n...@D...o2.pl>

    Roman Rumpel napisał(a):
    > Chyba zaczynasz dyskusję typu talmudycznego. Uproszczę sprawę i zadam
    > pytanie: a kto miałby złożyć wniosek o ściganie w tej sytuacji?
    Oczywiście jak zwykle firma GNU z Kaliforni ;)

    J.K.

  • 4. Data: 2007-01-03 15:49:17
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Roman Rumpel wrote:

    > Chyba zaczynasz dyskusję typu talmudycznego. Uproszczę sprawę i zadam
    > pytanie: a kto miałby złożyć wniosek o ściganie w tej sytuacji?

    Zapewne posiadacz majątkowych praw autorskich które zostały naruszone.
    To że firmy już nie ma, to wcale nie znaczy że prawa te wygasły.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 5. Data: 2007-01-03 15:59:35
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Piotr Kubiak napisał(a):

    > Zapewne posiadacz majątkowych praw autorskich które zostały naruszone.
    > To że firmy już nie ma, to wcale nie znaczy że prawa te wygasły.

    a po z atym nie trzeba z prawa autorskiego wystarczy z kk i wowczas nie
    trzeba wniosku :)

  • 6. Data: 2007-01-03 16:44:43
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Sowiecki Agent <p...@t...gazeta
    .pl>
    dosć niespodziewanie napisał(a):

    > a po z atym nie trzeba z prawa autorskiego wystarczy z kk i wowczas
    > nie trzeba wniosku :)

    a dokładniej?

  • 7. Data: 2007-01-03 17:14:24
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 03-01-2007 o 13:19:32 Zbyszek <n...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > posiadanie czegoś takiego (lecz nie używanie bo nie zainstalowany, nie
    > rozpakowany) jest niezgodne z prawem? Żal skasować bo może się kiedyś

    Ja mam akurat program, istniejacej jeszcze, firmy Microsoft. Chodzi o
    system operacyjny, ktory zal mi wyrzucic. Jak kiedys chcialem poprosic o
    support do niego (problemy z instalacja 'nowszej' karty sieciowej) to pani
    po drugiej stronie sluchawki przez piec minut nie mogla dojsc co to znaczy
    Windows 2.0 a przez kolejne 5 sie smiala.

    Moze sa pakiety legalizacyjne do Win 2.0 ;)

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 8. Data: 2007-01-03 18:28:01
    Od: "Michal Zapalowski" <g...@g...de>

    Użytkownik "Zbyszek" <n...@o...pl> napisał:

    > Jak są wyceniane podczas nalotu programy abadonware (nie produkowane, nie
    > sprzedawane, brak pomocy technicznej, firmy już nie ma). Programy są nie do
    > kupienia (nawet w drugim obiegu na allegro).

    Staaary! Pewna znana mi osoba ma jeszcze wiekszy problem: posiada
    albowiem w domu dysk twardy z bardzo nielegalnym programem
    jak najbardziej istniejacej firmy, przemyconym dawno temu z kraju
    II obszaru platniczego. Dysk mu szkoda rozwalic, bo prezentuje sie, hmm..
    majestatycznie, a z drugiej strony w czasach histerii antypirackiej boi sie
    trzymac nielegalny soft. Wiec najsensowniej byloby ten dysk sformatowac,
    zatem gdyby komus ostala sie dzialajaca Mera 400 to niech da znac. :)

    --
    Michal Zapalowski
    g...@g...de

  • 9. Data: 2007-01-03 19:28:38
    Od: Zbyszek <n...@o...pl>

    Sowiecki Agent wrote:

    > a po z atym nie trzeba z prawa autorskiego wystarczy z kk i wowczas nie
    > trzeba wniosku :)

    O ten aspekt mi chodzi. Skoro ja nie znalazłem to chyba Policja tym
    bardziej. Oczywiście mówimy o producencie z zagranicy. Jestem ciekawy jak
    wycenią stratę producenta skoro nigdzie nie zachował się cennik, a nawet
    gdyby był to trzeba by uwzględnić denominacje, inflacje wahania walut w tym
    okresie, brak oferowanej pomocy technicznej - czyli produkt nie w pełni
    sprawny i nie zgodny z ofertą, której nie ma (choć każdy sprzedający ma
    obowiązek wsparcia). Trzeba by też ustalić kiedy dany produkt zdobyłem,
    prawdę mówiąc to sam nie pamiętam. Teoretycznie poszkodowany, czyli osoba
    prawna już nie istnieje. Oczywiście gdyby trzeba było zapłacić jakąś karę i
    jeśli by była by to jakaś forma pakietu legalizacyjnego na dalsze używanie
    to jestem gotów się dobrowolnie poddać. Boję się tylko jednego, aby przy
    braku faktów nie zaczęli fantazjować i żeby nie ściągnęli jakiejś
    astronomicznej sumy z księżyca. Ciągle mam w pamięci jedną taką sprawę, gdy
    koleś używał Linuksa jako oprogramowania bezpłatnego - wtedy kontrola
    policzyła mu Linuksa jak nielegalny Windows (bo powołali się na przepis, że
    przy braku ceny produktu bierze się bieżącą cenę brutto od bieżących
    produktów konkurencji). Dlatego od tamtego artykułu kupuję Linuksa i
    otwarte oprogramowanie zawsze z FV.

    To tak jakby wyliczyć cenę XVII wiecznej kosy na podstawie ceny nowiutkiego
    kombajnu Bizon, rocznik produkcji 2007.

    Zbyszek

  • 10. Data: 2007-01-03 21:08:11
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Roman Rumpel napisał(a):
    > Sowiecki Agent <p...@t...gazeta
    .pl>

    > a dokładniej?

    sciganie z art 278 ust 2 kk nie jest uzaleznione od wniosku. inna
    sprawa jest problem udowodnienia faktu uzyskania tego softu.