  • 1. Data: 2006-10-12 15:37:56
    Temat: ZUS- podstawa wymiaru emerytury i RP-7
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Witam,
    Likwidator Spółdzielni A przekazał dokumenty Spółdzielni B.
    Spółdzielnia B wystawiła byłemu pracownikowi Spółdzielni A zaświadczenie
    o wynagrodzeniu (tak jest zatytułowane i nie jest to ZUS RP-7).
    W zaświadczeniu znajdują się takie dane jak:
    1.Okres zatrudnienia,
    2.Ostatnie stanowisko pracy i wymiar czasu pracy (pełen - jeśli ma to
    znaczenie),
    3.Tabela w której podane są składniki stałe wynagrodzenia za dany rok
    kalendarzowy.
    Jest też taka adnotacja "zaświadczenie zostało wystawione na podstawie
    następujących dokumentów - rocznych kart wynagrodzeń przekazanych Nam
    przez Likwidatora Spółdzielni A".
    Zaświadczenie podpisane jest przez prezesa zarządu i głównego księgowego
    Spółdzielni B.

    Pytanie:
    Czy ZUS miał prawo, a jeśli tak to na jakiej podstawie, odmówić
    uwzględnienia wynagrodzeń ujętych w zaświadczeniu nie wliczając ich do
    podstawy wymiaru emerytury?

  • 2. Data: 2006-10-12 15:46:32
    Temat: Re: ZUS- podstawa wymiaru emerytury i RP-7
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Przepraszam,że w kliku kawałkach ale być może to ma jakieś znaczenie:
    Pracownik Spółdzielni A w 1980r. wyjechał na stałe z Polski.Emeryturę w
    Polsce pobiera od 2004r. ale mieszka nadal poza granicami.

  • 3. Data: 2006-10-12 17:27:10
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

    Użytkownik "wombi" <j...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy ZUS miał prawo, a jeśli tak to na jakiej podstawie, odmówić
    > uwzględnienia wynagrodzeń ujętych w zaświadczeniu nie wliczając ich do
    ZUS przyjmuje prawie wyłącznie wystawione wynagrodzenia na drukach Rp-7 z
    jakimiś tam wyjątkami. Jednym z nich jest stara książeczka ubezpieczeniowa z
    wpisanymi zarobkami.
    Na zaświadczeniu tym w zasadzie jest wszystko to, co powinno być na druku
    Rp-7 poza jednym wyjątkiem - brak jest adnotacji, czy przebywał na
    zwolnieniach lekarskich, czy korzystał z bezpłatnego urlopu. Jeśli rozchodzi
    sie o zwolnienie lekarskie to to dotyczy okresu od 1991 roku, wcześniej nie
    trzeba było tego podawać.
    Osoba ta miała prawo odwołać się od decyzji ZUS do Okręgowego Sądu Pracy i
    Ubezpieczeń Społecznych. Sąd kieruje się innymi troszkę zasadami
    /przepisami/ i albo uznał by to zaświadczenie lub zażądał od wystawcy
    wystawienia zarobków na odpowiednim druku. Sprawa była do wygrania.
    Nie ma to znaczenia, gdzie dana osoba mieszka.

  • 4. Data: 2006-10-12 17:42:36
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Majkaa napisał(a):
> [...]
    > /przepisami/ i albo uznał by to zaświadczenie lub zażądał od wystawcy
    > wystawienia zarobków na odpowiednim druku. Sprawa była do wygrania.

    Czyli jedynym wyjściem w obecnej sytuacji jest złożenie wniosku do ZUS-u
    o wznowienie postępowania na podstawie art.145 par.1 pkt 5 KPA?

  • 5. Data: 2006-10-12 19:32:21
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

    Pracy i

    > Czyli jedynym wyjściem w obecnej sytuacji jest złożenie wniosku do ZUS-u
    > o wznowienie postępowania na podstawie art.145 par.1 pkt 5 KPA?

    Odwołać sie do sądu można w ciągu 30 dni od wydanej decyzji. Nie wiem co tu
    ma wspólnego KPA?
    Jeśli ten termin minąŁ, to może jeszcze raz złożyć to zaświadczenie w ZUS,
    a jak przyjdzie negatywna odpowiedż, to odwołać się do sądu.

  • 6. Data: 2006-10-12 19:47:05
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Majkaa napisał(a):
    > Użytkownik "wombi" <j...@d...pl> napisał w wiadomości
    > Pracy i
    >>
    > Odwołać sie do sądu można w ciągu 30 dni od wydanej decyzji. Nie wiem co tu
    > ma wspólnego KPA?

    Decyzja o przyznaniu emerytury to decyzja administracyjna do której
    stosuje się KPA.Możesz wskazać inną podstawę na jakiej ZUS wydaje
    decyzje i jakie mają one charakter prawny?.

    > Jeśli ten termin minąŁ, to może jeszcze raz złożyć to zaświadczenie w ZUS,
    > a jak przyjdzie negatywna odpowiedż, to odwołać się do sądu.

    Co to znaczy odpowiedź? Do sądu można odwołać się od decyzji a nie od
    "odpowiedzi".
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-10-12 19:56:28
    Od: wombi <j...@d...pl>

    wombi napisał(a):

    > Co to znaczy odpowiedź? Do sądu można odwołać się od decyzji a nie od
    > "odpowiedzi".

    art.113 i 114 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-10-12 20:50:31
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > Czy ZUS miał prawo, a jeśli tak to na jakiej podstawie, odmówić
    > uwzględnienia wynagrodzeń ujętych w zaświadczeniu nie wliczając ich

    Do ustalenia podstawy wymiaru emerytury ZUS wymaga zaświadczenia o
    wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7 lub wpisów wynagrodzeń w legitymacji
    ubezpieczeniowej lub umów o pracę, angaży itp. dokumentów z teczki
    osobowej.
    W opisanej sytuacji do wydanego zaświadczenia Spółdzielnia B powinna
    była wydać uwierzytelnione kserokopie rocznych kart wynagrodzeń oraz
    umów o pracę, angaży, podwyżek wynagrodzenia itp. Wtedy ZUS mógłby
    uwzględnić ten okres zatrudnienia zarówno w stażu pracy (okresy
    składkowe i nieskładkowe), jak i do obliczenia podstawy wymiaru
    emerytury (tzn. wynagrodzenia z tego okresu zatrudnienia mogłyby
    posłużyć do obliczenia kwoty emerytury). A może ta osoba posiada
    dokumenty dotyczące zatrudnienia w tej spółdzielni, np. umowy o pracę,
    legitymację ubezpieczeniową z wpisanymi okresami zwolnień lekarskich i
    wynagrodzeń? Jeżeli tak, to mogłaby je przedstawić w ZUS i wnioskować
    o ponowne ustalenie kwoty emerytury, powołując się, że przedstawia
    nowe dowody. Ale do ustalenia podstawy wymiaru emerytury trzeba wybrać
    10 kolejnych lat z ostatnich 20 lat (1986-2005) lub 20 lat z całego
    okresu zatrudnienia.

    wa

  • 9. Data: 2006-11-04 09:28:12
    Od: wombi <w...@n...pl>

    wombi napisał(a):

    Dla zainteresowanych:
    "GAZETA PRAWNA NR 118 (1736) 2006-06-20
    SĄD NAJWYŻSZY : UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

    Biegły wyliczy emeryturę

    Ustalenie wysokości zarobków przy obliczaniu emerytury jest możliwe
    także wtedy, gdy brakuje zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniach.

    Powódka Irena B. pracowała w łódzkich zakładach dziewiarskich Olimpia.
    Kiedy złożyła wniosek o emeryturę, ZUS przyznając świadczenie przyjął do
    podstawy wymiaru kolejne dziesięć lat z dwudziestu lat ubezpieczenia.

    Odwołanie od decyzji ZUS

    Irena B. odwołała się od tej decyzji, argumentując, że ZUS przyjął
    niekorzystny dla niej sposób liczenia emerytury. Według wnioskodawczyni,
    organ rentowy powinien przyjąć za podstawę obliczenia emerytury
    dwadzieścia lat z całego okresu ubezpieczenia (art. 15 ust. 6 ustawy z
    dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
    Społecznych, t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353). ZUS twierdził
    jednak, że Irena B. nie udokumentowała tych lat pracy i w związku z tym
    nie można było ich uwzględnić. Wskaźnik podstawy wymiaru emerytury,
    wyliczonej tak, jak chciałaby tego wnioskodawczyni, był kilkakrotnie
    wyższy od tego obliczonego przez ZUS.

    Sprawa w sądach

    Sąd I i II instancji stwierdził, że nie ma możliwości ustalenia
    emerytury w inny sposób, niż ten, który przyjął ZUS, gdyż
    wnioskodawczyni nie dysponuje zaświadczeniami o zatrudnieniu i
    zarobkach. Sąd uznał, że zeznania świadka - koleżanki wnioskodawczyni -
    nie są wiarygodne, gdyż nie jest możliwe ustalenie wysokości zarobków
    sprzed kilkudziesięciu lat na podstawie zeznań świadka. Sąd stwierdził
    także, że złożone przez powódkę angaże nie są kompletne, bo opiewają na
    12 lat - a to za mało, żeby ustalić wynagrodzenie tak, jak chciała
    wnioskodawczyni - z 20 lat.

    Kasacja wyroku

    W kasacji Irena B. zarzucała, że sądy ograniczyły się jedynie do środka
    dowodowego, jakim jest opisany w par. 20 rozporządzenia Rady Ministrów z
    dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia
    emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz.U. nr 10, poz. 49)
    druk Rp-7, czyli zaświadczenie o zarobkach. W ocenie wnioskodawczyni
    sądy w ogóle nie wykorzystały możliwości, jakie w zakresie postępowania
    dowodowego - także w sprawach o ustalenie wysokości emerytury - dają
    przepisy kodeksu postępowania cywilnego. Pełnomocniczka wnioskodawczyni
    argumentowała, że Irena B. 20 lat pracowała nieprzerwanie jako szwaczka.
    Stosownych dokumentów nie mogła przedstawić, bo uległy one zniszczeniu i
    nie może być z tego powodu pokrzywdzona.

    Do ponownego rozpoznania

    Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego
    rozpoznania.

    W ustnym uzasadnieniu sąd stwierdził, że w niższych instancjach podjęto
    próbę zdobycia innych dowodów i nie można czynić zarzutu, że zeznania
    świadka o zarobkach wnioskodawczyni uznano za niewiarygodne. Natomiast
    zasadne jest wskazanie, że sądy nie wykorzystały złożonych przez
    wnioskodawczynię angaży - na podstawie których można ustalić wysokość
    wynagrodzenia wnioskodawczyni w każdym okresie jej pracy. Należało do
    tego celu powołać biegłego, który opierając się na danych zawartych w
    tych dokumentach policzy stawkę godzinową i ustali wynagrodzenie
    wnioskodawczyni.

    Sygn. akt I UK 15/06".