  • 1. Data: 2009-09-09 18:28:07
    Temat: Wynajem mieszkania- jak uniknac przychodu
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

    Witam Grupowiczow.
    Mam duzy problem natury prawnej i jednoczenie podatkowej. Moze ktos wie z
    ktorej strony go ugryzc.
    Jestem jedynym wlasciecielem spoldzielczego mieszkania wlasnosciowego. Chce
    je oficjalnie wynajac. Pieniadze z wynajmu ida do podzialu jeszcze
    miedzy moje dwie siostry. A moja sytuacja jest taka ze nie moge miec zadnego
    dochodu. Czy jesli zrobie jedna z siostr wspolwlasciecielem to ona moze w
    swoim imieniu odprowadzac podatek ( ja napisze oswiadczenie o zrzeczeniu sie
    korzysci z wnajmu) czy to dziala tylko wobec wspolmalzonkow?Nie zalezy mi na
    tych pieniadzach.Wazne zebym to nie ja musial sie rozliczac z US. Jesli taka
    opcja
    jest mozliwa to czy siostra moze byc wspolwlascicielem np.w 1/10 czesci.
    Naprawde nie wiem jak ten problem ugryzc, niestety jak na razie calkowita
    darowizna lub sprzedaz mieszkania nie wchodzi w gre
    Serdecznie pozdrawiam i dziekuje za wszystkie odpowiedzi
    Krzysztof

  • 2. Data: 2009-09-09 19:44:33
    Temat: Re: Wynajem mieszkania- jak uniknac przychodu
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    A może coś takiego, jak umowa na nieodpłatne wykorzystywanie mieszkania
    przez siostrę łącznie ze zgodą na podnajem.... Podejrzewam tylko, że wtedy
    siostra opodatkuje korzyści z wynajmu jak i niematerialne korzyści z tego,
    że użyczyłeś jej za darmo mieszkania. Tylko rzucam, nie jestem pewien.

  • 3. Data: 2009-09-09 19:49:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr [trzykoty] wrote:
    > A mo?e co? takiego, jak umowa na nieodp?atne wykorzystywanie mieszkania
    > przez siostre ??cznie ze zgod? na podnajem.... Podejrzewam tylko, ?e wtedy
    > siostra opodatkuje korzy?ci z wynajmu jak i niematerialne korzy?ci z tego,
    > ?e u?yczy?e? jej za darmo mieszkania. Tylko rzucam, nie jestem pewien.

    Użyczenie w rodzinie zawsze było bez podatku.
    Pytanie czy siostra to wystarczająca rodzina. Moim zdaniem tak, ale nie
    chce mi się teraz dokładnie szukać definicji.

  • 4. Data: 2009-09-09 20:25:49
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

    > Użyczenie w rodzinie zawsze było bez podatku.
    > Pytanie czy siostra to wystarczająca rodzina. Moim zdaniem tak, ale nie
    > chce mi się teraz dokładnie szukać definicji.

    Facet z informacji US upiera sie przy tytule prawnym ktory jest niezbedny do
    wynajmu i ktorego nie daje umowa uzyczenia. Rozmawiala z nim osoba ktora
    zajmuje sie ksiegowoscia, podobno probowali ugryzc to z kazdej strony.
    Jedynie co doradzil to darowizna, nie powiedzial tylko czy ma byc calkowita
    czy jak pisalem 50/50 ew,90/10

  • 5. Data: 2009-09-09 21:14:01
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

  • 6. Data: 2009-09-09 21:18:11
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "kichu" <k...@t...pl> wrote

    Użyczenie z wynajmującym? To on wtedy nie ma obowiązku prawnego nic płacić
    właścicielowi, nie da się prawnie nic wyegzekwować.

  • 7. Data: 2009-09-09 21:21:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kichu wrote:
> [...]
    > Jedynie co doradzil to darowizna, nie powiedzial tylko czy ma byc calkowita

    co prawda Rzeczpospolita ani pan z US prawa nie stanowią, ale tu masz
    przeciwne stwierdzenie.

    http://www.rp.pl/artykul/84539,271471_Co_to_jest_tyt
    ul_prawny_do_lokalu_mieszkalnego.html

    "1) Nie istnieje ogólna forma, w jakiej powinien być potwierdzony, czy
    wydany tytuł prawny do lokalu. Tytuł prawny do lokalu może powstać w
    wyniku różnych czynności prawnych, orzeczeń lub decyzji. Może to być np.
    umowa kupna, umowa darowizny, umowa dożywocia, postanowienie sądu o
    stwierdzeniu nabycia spadku, notarialne stwierdzenie nabycia spadku,
    przydział lokalu. Tytuł do lokalu może powstać także wskutek umowy
    najmu, umowy dzierżawy, umowy użyczenia..."

    Zapewne jakby pan z US miał to dać na piśmie to pewnie by się bronił
    rękami i nogami.

  • 8. Data: 2009-09-09 22:54:09
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

> [...]
    > umowy dzierżawy, umowy użyczenia..."
    >

    > Zapewne jakby pan z US miał to dać na piśmie to pewnie by się bronił

    Jutro pomecze informacje Urzedow Skarbowych w roznych czesciach Polski.
    Zobaczymy czego sie dowiem.
    Reasumujac-uzyczam siostrze mieszkanie, moge zaznaczyc w umowie ze wchodzi w
    to uzyczenie rowniez mozliwosc wynajecia a siostra na swoje konto placi 8.5
    ryczaltu od wynajmu?

  • 9. Data: 2009-09-09 23:03:03
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "kichu" <k...@t...pl> wrote
    > Reasumujac-uzyczam siostrze mieszkanie, moge zaznaczyc w umowie ze wchodzi
    > w to uzyczenie rowniez mozliwosc wynajecia

    upewnij się zerkając w odpowiednia czesc kodeksu cywilnego

    >a siostra na swoje konto placi 8.5 ryczaltu od wynajmu?

    To już akurat nie zależy od umowy i tego bym tam nie pisał.

  • 10. Data: 2009-09-09 23:19:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kichu wrote:

    > Jutro pomecze informacje Urzedow Skarbowych w roznych czesciach Polski.

    a czemu męczysz panie z łapanki, które nic nie wiedzą i nie mają
    zielonego pojęcia o niczym. One tam są od sprzątania, robienia kawy i
    przerzucania papierków.

    Pomęcz doradcę podatkowego i prawnika bo to są właściwe osoby od tego.

    > Reasumujac-uzyczam siostrze mieszkanie, moge zaznaczyc w umowie ze wchodzi w
    > to uzyczenie rowniez mozliwosc wynajecia a siostra na swoje konto placi 8.5
    > ryczaltu od wynajmu?

    Jak dla mnie tak powinno być.

    Ty uyczasz siostrze i nic więcej cię nie obchodzi co ona z tym dalej robi.

    Ona jako władająca lokalem i posiadająca umowę użyczenia na tym lokalu
    zarabia i odprowadza podatek.

    Z tym, że te pieniądz są siostry a nie twoje.
    Nie wpadnij potem na pomysł, że siostra po roku zrobi ci darowiznę bo ci
    US dobierze się do tyłka i potraktuje ciebie jak bezpośrednio
    wynajmującego, a sisotrą jako pośrednika służącego obejściu jakichś tam
    innych przepisów.

    Swoją szosą, po co takie kombinacje?