  • 201. Data: 2021-09-21 11:54:01
    Temat: Re: "W nocy wywieźli ich na Białoruś"
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 21 Sep 2021 11:39:02 +0200, J.F napisał(a):

    > No, dawniej sie jezdilo do Slowacji na narty.
    > po 2009 to oni przyjezdzali do nas na narty, bo taniej, a kolejki
    > podobne.

    Gdzie u nas jest podobny ośrodek jak Jasna na Chopoku, albo chociaż Vratna?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 202. Data: 2021-09-21 11:54:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 08:51:38 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Bo nie mają wizy.

    Ale jak sam pisales - Niemcy ich chcieli przyjac.
    To i wiza nie byla problemem.
    I to nawet szengenska, skoro na rzadnej czarnej liscie nie byli.

    > Kto to może wiedzieć?

    No to skad wiesz, ze to ci z Niemiec ?

    > Chyba właśnie nie i w tym był problem. Nie znam się dokładnie na tym,
    > tym nie mniej to nie jest tak, ze państwo - członek Schengen - może
    > sobie tak dowolnie wystawiać te wizy.

    No wskazales punkt, ze nie moze, jak inny kraj ukladu uwaza za osobe
    niepożądaną.
    Ale czemu mialby uważac jakąś osobe, o ktorej pierwszy raz slyszal ?

    Czyli co - Unia nam nawet dyktuje, kogo nam wolno do kraju wpuscic?
    Tylko skad niby mamy wiedziec, ze nie wolno :-P

    > Dlatego wieść operacyjna niesie,
    > że Niemcy wymyślili, że "uchodźcy" na własną rękę będą się do Europy
    > dostawać, a oni zbawią Europę ich przyjmując. Wtedy pozostałe państwa
    > Schengen, zamiast karcić Niemców za wystawianie wiz, to będą im
    > dziękować. Z tym, że nie do końca się to powiodło.

    Ogolnie bylo chyba tak, ze kraje przyjmujace mialy o tych uchodzcow
    zadbac. Niemcy tam pewnie zadbali, ale niekoniecznie chcieli,
    zeby nasze przydzialowe nascie tys imigrantow na drugi dzien im
    zjechalo.

    Czyli taka glupia sprawa - ze ten imigrant mial prawo sie poruszac po
    kraju przyjmujacym, ale dalej to juz niekoniecznie.

    A osobna sprawa, ze Niemcy cierpia na brak rak do pracy, i tani
    imigranci im sie przydadza.
    My zreszta tez.

    J.

  • 203. Data: 2021-09-22 00:38:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.09.2021 o 11:54, J.F pisze:

    > Ale jak sam pisales - Niemcy ich chcieli przyjac.
    > To i wiza nie byla problemem.
    > I to nawet szengenska, skoro na rzadnej czarnej liscie nie byli.

    Tylko Niemcy są w Schengen i nagle się okazało, że chcieć, to oni sobie
    mogą.

    > No to skad wiesz, ze to ci z Niemiec ?

    Fakt.

    > No wskazales punkt, ze nie moze, jak inny kraj ukladu uwaza za osobe
    > niepożądaną.
    > Ale czemu mialby uważac jakąś osobe, o ktorej pierwszy raz slyszal ?

    Nie tylko wówczas. Generalnie nie da się tego tak całkiem robić, jak się
    chce.

    > Czyli co - Unia nam nawet dyktuje, kogo nam wolno do kraju wpuscic?
    > Tylko skad niby mamy wiedziec, ze nie wolno :-P

    Bo wpuszczamy ich do Schengen, a nie Polski.

    > Czyli taka glupia sprawa - ze ten imigrant mial prawo sie poruszac po
    > kraju przyjmujacym, ale dalej to juz niekoniecznie.

    Nie mamy granic wewnętrznych.

    --
    Robert Tomasik

  • 204. Data: 2021-09-22 00:43:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.09.2021 o 11:02, Olin pisze:
    > Życie jest tym bardziej uciążliwe, że piwo w sklepie mają po 2 EUR
    > i w ogóle jest straszna drożyzna.

    Dawniej my jeździliśmy tam po alkohol. Jak wprowadzili EURO na Słowacji,
    to Słowacy zaczęli po słowackie piwo jeździć do Polski. My mamy
    kilkanaście kilometrów do granicy. Przy samej granicy po polskiej
    stronie postawiono kilka sklepów powierzchniowych w których Słowacy się
    zaopatrują.

    --
    Robert Tomasik

  • 205. Data: 2021-09-22 07:47:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Sep 2021 00:43:39 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > kilkanaście kilometrów do granicy. Przy samej granicy po polskiej
    > stronie postawiono kilka sklepów powierzchniowych w których Słowacy się

    Z alkoholem?

    Oni juz wczesniej jezdzili do Polski na wieksze/przemyslowe zakupy.

    A potem przyszedl rok 2008/2009, na swiecie wybuchl kryzys, oni akurat
    wprowadzili euro, a kurs zlotowki spadl.

    U nas piwo nie zmienilo ceny - zlotowkowej, bo w euro to spadla,
    oni zaczeli zarabiac w euro, nasze zarobki relatywnie troche spadly -
    choc zadziwiajaco malo, ich moze tylko o takie "naturalne" podnoszenie
    ceny przy zmianie waluty. Mysmy mieli problem frankowiczow, oni nie ..

    Nasza gospodarka kryzys przetrzymala w miare dobrze, moze nawet sie
    rozwinela, bo tania sila robocza, ich ... przezyli.
    Gdzies tam jeszcze bylo narzekanie, ze zrobili sobie "monokulture
    samochodowa" w przemysle - a przemysl motoryzacyjny w kryzysie
    stopuje.
    Ale my chyba chcielibysmy miec takich inwestorow jak oni ...

    J.

  • 206. Data: 2021-09-22 07:55:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Sep 2021 00:38:09 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Tylko Niemcy są w Schengen i nagle się okazało, że chcieć, to oni sobie
    > mogą.

    No ale w czym problem?
    My wpuszczamy Ukraincow masowo, Bialorusinow, Koreanczykow, Chinczykow
    - to Niemcy nie moga wystawic wizy Marokanczykom, Libijczykom,
    Syryjczykom?

    > Nie tylko wówczas. Generalnie nie da się tego tak całkiem robić, jak się
    > chce.

    > Bo wpuszczamy ich do Schengen, a nie Polski.

    No ale kogo sie pytamy, czy Muhammeda z Pakistanu wolno nam wpuscic,
    czy nie ?

    > Nie mamy granic wewnętrznych.

    No ale tak im sie powiedzialo, a oni musza przestrzegac prawa, to nie
    przekraczaja :-)

    Przy czym to moze dotyczyc jakis uchodzcow, ci co dostali zwykle wizy,
    to moga sobie jezdzic.

    J.

  • 207. Data: 2021-09-22 10:31:58
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 22 Sep 2021 00:43:39 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jak wprowadzili EURO na Słowacji,
    > to Słowacy zaczęli po słowackie piwo jeździć do Polski.

    Uchyl rąbka tajemnicy, jakie słowackie piwo kupują w Polsce i po ile.

    > Przy samej granicy po polskiej
    > stronie postawiono kilka sklepów powierzchniowych w których Słowacy się
    > zaopatrują.

    Czyli słuszną linię ma nasza władza, kiedy osłabia złotówkę, bo handel
    przygraniczny kwitnie.
    Z ciekawości: gdzie te sklepy przy samej granicy?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 208. Data: 2021-09-22 17:32:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.09.2021 o 07:47, J.F pisze:
    > Z alkoholem?

    Tak. Z alkoholem.

    > Oni juz wczesniej jezdzili do Polski na wieksze/przemyslowe zakupy.
    >
    > A potem przyszedl rok 2008/2009, na swiecie wybuchl kryzys, oni akurat
    > wprowadzili euro, a kurs zlotowki spadl.

    Już kilka razy tu to opisywałem. Z relacji Słowaków wynika, że tam
    powiedzmy w październiku wymieniano Korony na Euro wg. kursu z maja
    (przykładowo, bo nie pamiętam już dokładnie. Najpierw wszyscy się
    cieszyli, bo realnie mieli dużą podwyżkę płac. Chwilę później okazało
    się, ze i ceny skoczyły.

> [...]
    > stopuje.
    > Ale my chyba chcielibysmy miec takich inwestorow jak oni ...

    Pewny jesteś, ze o Słowacji piszesz, a nie Czechach? Słowacy produkują
    jakieś samochody?

    --
    Robert Tomasik

  • 209. Data: 2021-09-22 17:53:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.09.2021 o 07:55, J.F pisze:
    > No ale w czym problem?
    > My wpuszczamy Ukraincow masowo, Bialorusinow, Koreanczykow, Chinczykow
    > - to Niemcy nie moga wystawic wizy Marokanczykom, Libijczykom,
    > Syryjczykom?

    Nie znam szczegółów i tu już mogę się jedynie domyślać. Po prostu
    przejrzałem polskie prawo, ale sadzę, ze w Niemczech będzie podobnie.

    Trzeba zacząć od tego, że choć wizy Schengen są jednolite, to nie możesz
    sobie wniosku składać w dowolnym kraju. Jeśli przykładowo Afgańczyk chce
    do Niemiec, to wniosek o wizę musi złożyć w niemieckim konsulacie -
    powiedzmy na Białorusi. Po uzyskaniu Wizy musi stawić się na polskie
    przejście, odprawić się i tu ewentualnie złożyć wniosek o uznanie za
    uchodźcę w Polsce, albo też jechać do Niemiec i tam złożyć wniosek.

    Do wniosku trzeba dołączyć:
    Dokument potwierdzający cel podróży
    Dokument potwierdzający posiadanie odpowiednich środków finansowych na
    pokrycie kosztów utrzymania przez cały okres planowanego pobytu oraz na
    pokrycie kosztów powrotu do państwa pochodzenia lub zamieszkania, lub na
    pokrycie kosztów tranzytu do państwa trzeciego, które na pewno udzieli
    pozwolenia na wjazd albo dokumenty potwierdzające, że środki te może
    legalnie zdobyć
    Dokument dotyczący zakwaterowania lub posiadania środków finansowych na
    pokrycie kosztów zakwaterowania
    Dokument pozwalający ocenić, że osoba wnioskująca o wizę opuści
    terytorium strefy Schengen przed upływem terminu ważności wizy.

    No i teraz gdy nawet tę wizę uzyskał, to jeśli na granicy złoży wniosek
    o uznanie za uchodźcę, to można nie wpuścić, bowiem wygląda na to, że
    deklarowany cel przyjazdu jest niezgodny z faktycznym. Zatem w praktyce
    powinien wjechać do Polski i tu złożyć wniosek o uznanie za uchodźcę.

    Teraz już trzeba przeprowadzić postępowanie, ale jeśli uchodźca warunków
    nie spełnia, to wraz z odmową zostanie zobowiązany do opuszczenie terenu
    Schengen.

    --
    Robert Tomasik

  • 210. Data: 2021-09-22 17:56:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Tak. Z alkoholem.

    To w jakim sensie "powierzchniowe" ?

    Co prawda jak zobaczylem wina w Makro ... niezla powierzchnia :-)

    >Już kilka razy tu to opisywałem. Z relacji Słowaków wynika, że tam
    >powiedzmy w październiku wymieniano Korony na Euro wg. kursu z maja
    >(przykładowo, bo nie pamiętam już dokładnie.

    Wydaje mi sie, ze warunkiem do wprowadzenia euro jest stabilny kurs
    waluty.
    Staly byl przez caly rok ?

    >Najpierw wszyscy się
    >cieszyli, bo realnie mieli dużą podwyżkę płac.

    Wydaje mi sie, ze to nie powinno miec miejsca ... no chyba, ze
    stabilizowali kurs przez rok wczesniejszy, a na koniec juz nie
    musieli, a tu akurat kryzys.

    >Chwilę później okazało się, ze i ceny skoczyły.

    A to jest "efekt euro", czy moze "efekt drozszej waluty".
    Zaokraglamy w gore, czesto mocno w gore.
    Niemcy na to bardzo narzekali, a rzekomo ceny w sklepach wrocily w
    ciagu roku do tych sprzed wymiany.

    Niemcy mieli dosc zgrabny przelicznik, prawie 1:2, Slowacy raczej
    niezgrabny.

    >Pewny jesteś, ze o Słowacji piszesz, a nie Czechach? Słowacy
    >produkują
    >jakieś samochody?

    Tak. Peugeoty, Citroeny, KIA ... dlugo by wymieniac.

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/slo
    wacja-swiatowa-jedynka/0msh17s
    "Kraj naszych południowych sąsiadów wciąż jest światowym liderem w
    produkcji samochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
    W 2013 roku powstało tu ponad 980 tys. aut marki Volkswagen, Audi,
    Seat, Skoda, Kia, Peugeot i Citroen. "

    Nawet Jeepy robia?
    https://www.bankier.pl/moto/fabryka-fca-w-tychach-pr
    zenosi-pracownikow-na-slowacje-10306/

    A teraz sobie wyobraz, ze przychodzi pandemia, i koncerny samochodowe
    robia dwa miesiace przestoju.

    J.