  • 1. Data: 2003-12-04 07:25:52
    Temat: Urlopy wypoczynkowe
    Od: "Mela" <P...@p...onet.pl>

    Witam.
    Może ktos mógły przedstawic mi jakąś wykładnię prawną dotyczącą udzielania
    urlopów wypoczynkowych.
    Chodzi o "przymuszenie" pracownika do wzięcia urlopu.
    Czesto bywa tak, iż pracownik nie wykorzysta całego przysługującego mu
    urlopu w danym roku kalendarzowym. I nie chodzi mi o takie osoby, które z
    definicji nie chcą brac urlopów, albo ida tylko na parę dni.
    Z jednej strony pewien prawnik tłumaczył mi, iz urlop jest dla pracownika i
    nie mozna mu kazać iśc na urlop wg widzimisię pracodawcy. Z drugiej strony
    istnieja przepisy mówiące o tym, że pracodawca pod groźbą kary musi udzielic
    pracownikowi urlopu i urlop powinien byc wykorzystany najpóźniej w I
    kwartale roku następnego. To tak skrótowo.

    W wyniku takiej, a nie innej interpretacji tych przepisów , w moim zakładzie
    pracy stworzono uchwałę, która mówi m.in., że:
    1. Pracownik musi wykorzystać cały przysługujący mu urlop w danym roku
    kalendarzowym.
    2. W szczególnych przypadkach może go wykorzystać najpóźniej w I kwartale
    następnego roku kalendarzowego.
    3. Urlopy muszą być wykorzystywane zgodnie z "deklaracją" pracownika
    zapisaną w planie urlopów na dany rok sporządzonym do 31.12. roku
    poprzedniego.
    4. W razie nie wpłynięcia wniosku o urlop na dni wynikajace z planu urlopów,
    pracodawca sam wystawi pracownikowi karte urlopową i "wysle" pracownika na
    urlop zgodnie z planem.

    Czyli restrykcyjne podejscie do urlopów, chroniące pracodawcę przed ew.
    płaceniem jakiś kar, a pomijające zupełnie interes pracownika.
    A jak do tego ma sie przepis o tym, ze urlop niewykorzystany ulega
    przedawnieniu po 3 latach? Czyli mozna nie wykorzystac urlopu .
    Że nie wspomnę o fakcie, iz nie zawsze przełożeni chcą i mogą, ze względu na
    zakres i charakter prac wykonywanych przez pracownika , udzielic mu urlopu
    we wczesniej okreslonym terminie.

    Może ktos mnie wspomoże i poda przepisy na których moznaby sie oprzec, by
    wykazac niesłuszność stworzonych przez firme wymagań.

    Pozdrawiam.
    Mela

  • 2. Data: 2003-12-04 09:36:01
    Temat: Re: Urlopy wypoczynkowe
    Od: "Mela" <P...@p...onet.pl>

    Użytkownik "beny76" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > DZIAŁ SIÓDMY
    > Urlopy pracownicze
    >

    > Rozdział I
    > Urlopy wypoczynkowe

    > i to gra: Art. 168. Urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie
    > art. 163 (czyli zgodnie z planem) należy pracownikowi udzielić najpóźniej
    do
    > końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego;

    > Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan
    > urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    > konieczność zapewnienia normalnego toku pracy

    OK to wszystko tez znalazłam w Kodeksie Pracy, ale chodziło mi o to, czy
    pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania urlopu.

    Mela

  • 3. Data: 2003-12-04 09:42:56
    Od: "beny76" <b...@o...pl>

    Dz.U.1998.21.94 (U) KODEKS PRACY.

    DZIAŁ SIÓDMY
    Urlopy pracownicze

    Rozdział I
    Urlopy wypoczynkowe

    Użytkownik "Mela" <P...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kalendarzowym.
    > 2. W szczególnych przypadkach może go wykorzystać najpóźniej w I kwartale

    i to gra: Art. 168. Urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z
> [...]

    urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    konieczność zapewnienia normalnego toku pracy

    co do reszty tekstu nie moge sie wypowiedziec jednoznacznie. wydaje mi sie,
    ze to kwestia uzgodnien wspolnych.

    beny76

  • 4. Data: 2003-12-04 20:18:13
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 4 Dec 2003 10:36:01 +0100, "Mela"
    <P...@p...onet.pl> zakodował:

    >OK to wszystko tez znalazłam w Kodeksie Pracy, ale chodziło mi o to, czy
    >pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania urlopu.

    Tak, bo to on ustala plan urlopów "bior?c pod uwagę wnioski
    pracowników i konieczno?ć zapewnienia normalnego toku pracy." albo "§
    1^1. Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja
    zwi?zkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także pracodawcy, u którego
    nie działa zakładowa organizacja zwi?zkowa. W takich przypadkach
    pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. "

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775