  • 1. Data: 2009-02-06 11:53:43
    Temat: Umowa darowizny.
    Od: "JBL" <s...@g...pl>

    Mój ojciec kupił kilka lat temu samochód którego ja jestem współwłaścicielem
    (w momencie zakupu był wdowcem). Teraz chce dokonać Umowy Darowizny swoich
    50% auta na moją rzecz. Jak powinna wyglądać taka umowa, chodzi mi treść w
    punkcie gdzie jest zawarta procentowa część samochodu np. czy może tak być:
    "obdarowuję mojego syna 50% wartości pojazdu czy też połową wartości
    pojazdu"? Nie wiem jaką formę zachować a nigdzie tego nie mogę wygooglać.

  • 2. Data: 2009-02-07 00:05:03
    Temat: Re: Umowa darowizny.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Feb 2009, JBL wrote:

    > Mój ojciec kupił kilka lat temu samochód którego ja jestem współwłaścicielem
    > (w momencie zakupu był wdowcem). Teraz chce dokonać Umowy Darowizny swoich
    > 50% auta na moją rzecz.

    Ideę rozumiemy, nazwa IMO jest nieprawidłowa.

> [...]
    > "obdarowuję mojego syna 50% wartości pojazdu czy też połową wartości
    > pojazdu"? Nie wiem jaką formę zachować a nigdzie tego nie mogę wygooglać.

    _117.html

    Art.210.
    To się nazywa "zniesienie współwłasności".
    Żeby było śmieszniej - na mój gust podlega pod inny podatek.

    Konkretnie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    ...art.1.1.f

    "W części dotyczącej spłat lub dopłat" moze sugerować brak podatku przy
    braku dopłaty. Ale coś mi się art.6.1.5 nie widzi :]

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-02-07 11:18:58
    Od: "JBL" <s...@g...pl>

    > Ideę rozumiemy, nazwa IMO jest nieprawidłowa.

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html

> [...]
    >
    > "W części dotyczącej spłat lub dopłat" moze sugerować brak podatku przy
    > braku dopłaty. Ale coś mi się art.6.1.5 nie widzi :]

    Nie bardzo mnie zrozumiałeś, ja chcę znieść współwłasność ale w formie
    darowizny i wiem, że nie przekroczę progu (9600 zł.) od którego musiałbym
    zapłacić podatek. Ale dzięki za dobre chęci.

    pzdr JBL

  • 4. Data: 2009-02-16 18:41:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Feb 2009, JBL wrote:

> [...]
    [...]
    [...]
    > Nie bardzo mnie zrozumiałeś, ja chcę znieść współwłasność ale w formie
    > darowizny

    Owszem, czegoś nie rozumiem - jak sobie wyobrażasz zniesienie
    współwłasności?
    Owo zniesienie *może* zawierać w porozumieniu (lub orzeczeniem sądu,
    jeśli wystąpił spór) dopłaty pieniężne.
    Ale nie musi.
    Ten ostatni przypadek (zniesienie współwłasności bez dopłat) był
    AFAIR stosowany jako "metoda" na przeniesienie części majątku bez
    opodatkowania (dopóty PiS nie zniósł podatku od darowizn w rodzinie).
    Wskazuje na to wyraźnie również ustawa o PCC (opodatkowująca zniesienie
    współwłasności *wyłącznie* "w części dotyczącej spłat lub dopłat").

    I o ile dobrze rozumiem, to "od zawsze" zniesienie współwłasności
    bez dopłat *nie* jest tożsame z darowizną - dlatego, że stanowi odrębną,
    osobno opisaną w KC czynność prawną.
    Co się nie zgadza?

    pzdr, Gotfryd