  • 1. Data: 2007-04-28 14:25:47
    Temat: Skradziona licencja
    Od: "maxsssaa" <m...@w...pl>

    Gdy wlamia sie do samochodu i ukradna drogie legalne oprogramowanie ktorego
    zrobilbym sobie wczesniej kopie na wypadek uszkodzenia oryginalu(chyba
    mozna ?) oraz ktore juz jest zainstalowane na komputerze. Czy wolno dalej
    uzywac tego oporogramowania i kopi gdy oryginal wraz z licencja zostal
    skradziony ?

  • 2. Data: 2007-04-28 15:36:45
    Temat: Re: Skradziona licencja
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "maxsssaa" <m...@w...pl> writes:

    > Gdy wlamia sie do samochodu i ukradna drogie legalne oprogramowanie
    > ktorego zrobilbym sobie wczesniej kopie na wypadek uszkodzenia
    > oryginalu(chyba mozna ?)

    Niekoniecznie można :)

  • 3. Data: 2007-04-28 15:39:08
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Przykładowo: posiadana przeze mnie licencja na Windows NT 4.0
    > Workstation w wersji International zezwala na zainstalowanie
    > programu _albo_ na utworzenie jego kopii zapasowej.

    Po co komu ta kopia zapasowa, skoro po jej utworzeniu
    nie można (w zgodzie z licencją) zainstalować tego programu???
    Chyba to bez sensu?

    Piotr

  • 4. Data: 2007-04-28 15:40:29
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 5. Data: 2007-04-28 16:03:42
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "PiotRek" <b...@g...pl.invalid> writes:

    > Użytkownik "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Po co komu ta kopia zapasowa, skoro po jej utworzeniu
    > nie można (w zgodzie z licencją) zainstalować tego programu???
    > Chyba to bez sensu?

    Tak.

  • 6. Data: 2007-04-28 16:37:49
    Od: Piotr Kędziak <a...@e...com>

    Dnia Sat, 28 Apr 2007 18:03:42 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

> [...]

    Kopia zapasowa nośnika i zainstalowny program to 2 różne rzeczy i to nie
    umowa licencyjna ale ustawy i rozporządzenia to rozstrzygają.

    A kto powiedział, że licencje (szczególnie Microsoftu) są zgodne z prawem a
    ich zapisy zobowiązujące ? :)

    Ustawa o prawie autorskim (tam są te wszystkie sprawy wyjaśnione).

    Uzytkownik programu ma prawo:
    1. Wykonać kopię zapasową programu, ktora nie może być używana
    jednocześnie z programem (jak nie masz orginału to używasz kopii...) -
    wykonujesz kopię instancji lub nośnika. (domyślam się, że masz kopię
    nośnika)
    2. Dekompilować program (odzyskać kod źródłowy)
    3. Obserwować. badać i testować program (np zabezpieczenia itd)

    Tych 3 praw żadna umowa licencyjna Cię pozwabić nie może (patrz niżej
    dlaczego).

    Przeczytaj 3 razy punkt 1.

    P.S. jakiekolwiek zapisy w umowie licencyjnej niezgodne z aktem prawnym
    wyższego rzędu (a wyżej od ustawy nie można) są NIEWAŻNE. Czyli wszelkie
    dyrdymały o tym, że programu X nie można dekompilować to zwykły chwyt w
    dodatku bez żadnego pokrycia.

    www.piotr.kedziak.com

  • 7. Data: 2007-04-28 18:30:52
    Od: "ml" <o...@g...pl>

    > To, co Pan powyżej napisał na temat dekompilowania programu, to moim
    > zdaniem nieprawda. Inżynieria odwrotna jest niezgodna z prawem. Co
    > do kopii zapasowej, to -- jak to się mówi -- 'na dwoje babka wróżyła'.

    Z tego co wiem, reverse engineering jest wg. polskiego prawa legalny, ale
    tylko jeśli służy on do dostosowania innego programu do współdziałania (tak
    aby były kompatybilne). Jest to zapisane w ustawie o prawie autorskim, art. 75.

  • 8. Data: 2007-04-28 18:37:48
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Piotr Kędziak <a...@e...com> writes:

    > Kopia zapasowa nośnika i zainstalowny program to 2 różne rzeczy
    > i to nie umowa licencyjna ale ustawy i rozporządzenia to
    > rozstrzygają.

    To jest wersja International, licencja obejmuje wszystkie kraje
    świata. To, że akurat z polskim prawem to się nie zgadza (a moim
    zdaniem jak najbardziej się zgadza, ale to inna sprawa), o niczym
    nie stanowi, a w szczególności nie stanowi o niepoprawności samej
    licencji.

    > A kto powiedział, że licencje (szczególnie Microsoftu) są zgodne
    > z prawem a ich zapisy zobowiązujące ? :)

    Ja na przykład. Jeśli nie z polskim, to co najmniej z amerykańskim :)

> [...]
    >
    > P.S. jakiekolwiek zapisy w umowie licencyjnej niezgodne z aktem
    > prawnym wyższego rzędu (a wyżej od ustawy nie można) są NIEWAŻNE.

    Całkiem możliwe, tylko że ja tej licencji nie nabyłem w Polsce, więc
    pod polskie prawo ona nie podlega.

  • 9. Data: 2007-04-28 18:57:28
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "ml" <o...@g...pl> writes:

> [...]
    > legalny, ale tylko jeśli służy on do dostosowania innego programu
    > do współdziałania (tak aby były kompatybilne). Jest to zapisane

    Jasne, ale to nie oznacza, że możemy dostosowywać jakikolwiek
    licencjonowany nam program komputerowy do współpracy z naszym
    edytorem binarnym, debuggerem albo dekompilatorem.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 10. Data: 2007-04-28 18:58:56
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Sat, 28 Apr 2007 20:37:48 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > To, co Pan powyżej napisał na temat dekompilowania programu, to moim
    > zdaniem nieprawda. Inżynieria odwrotna jest niezgodna z prawem.
    Znaczy nieprawdę tu piszą?
    'Nie wymaga zezwolenia uprawnionego: /.../ 3) zwielokrotnianie kodu lub
    tłumaczenie jego formy w rozumieniu art. 74 ust. 4 pkt 1 i 2, jeżeli jest
    to niezbędne do uzyskania informacji koniecznych do osiągnięcia
    współdziałania niezależnie stworzonego programu komputerowego z innymi
    programami komputerowymi, /.../'(C)Kancelaria Sejmu

    Wprawdzie żeby działać zdodnie z prawem trzeba spełnić dodatkowe warunki
    /które pominąłem/ jednak jest to tak, jak z legitymowaniem przypadkówych
    obywateli na ulicy - uzasadniony powód zawsze się znajdzie.

    --
    pozdro
    poreba