    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 15 Nov 2012 14:29:32 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: zadatek, wątpliwości notariusza

    On Thu, 15 Nov 2012, m wrote:

    > Witam,
    >
    > Czysto teoretycznie, wyobraźmy sobie taką sytuację: jest sprzedający
    > dom/mieszkanie - starszy człowiek, są kupujący.
    > Jest zawarta umowa przedwstępna,

    Podstawowe pytanie - dlaczego nie zaznaczyłeś, czy notarialna czy nie?
    Jeśli notarialna, to sprawa jest prosta: czy była ona warunkowa
    czy bezwarunkowa, czy jeśli była warunkowa to czy warunki są spełnione?

    Doczytałem resztę wątku, w tym to, że zacząłeś "dopisywać" kolejne
    założenia, w tym kwestię terminu.

    Mi się zdaje (jeśli jestem w błędzie to poproszę o wyjaśnienie
    dlaczego), że w razie:
    - umowy notarialnej (tej "przedwstępnej")
    - spełnienia wszystkich wymaganych prawem warunków, w szczególności
    nie podpadnięcia odmowy przez notariusza pod żaden warunek
    wykluczający

    ...do zachowania terminu powinno wystarczyć złożenie w tym dniu
    (ostatnim dniu terminu) pozwu sądowego o dotrzymanie umowy.

    > (powiedzmy że starszemu człowiekowi się pogorszyło
    > i kontakt z nim jest kiepski)

    Umowa notarialna uprawnia do dochodzenia skuteczności przed sądem,
    prawda? No to IMVHO mamy wyjaśnienie.
    A jak nienotarialna, to nieskuteczna, jak w każdym innym przypadku.

    > Co się dzieje z zadatkiem? Czy opór notariusza jest traktowany jako siła
    > wyższa i wraca do niedoszłych kupujących?

    Inaczej - czy art.394 KC przeczytałeś?
    Przecież to nie z przyczyn leżących po stronie kupującego nastąpiło
    niewykonanie umowy.
    "Niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okolicznosci za które
    żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które
    odpowiedzialność ponoszą obie strony". IMO 100% dopasowania.

    No chyba że kupujący napisał "wybieram tego konkretnie notariusza
    i odpowiadam za jego fochy", to ma pech ;)

    pzdr, Gotfryd