  • Data: 2014-08-07 20:28:24
    Temat: Re: kwestionariusz osobowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 7 Aug 2014, misza wrote:

    > Czy są jakieś podstawy prawne dotyczące kwestionariuszy osobowych, oraz
    > jakie dane można w nich uzyskiwać?

    W skrócie - wszystkie które podasz dobrowolnie, ale te obarczone mogą
    być ryzykiem konieczności zgłoszenia bazy do GIODO, plus te które
    są "potrzebne z mocy ustawy" (i do tego nie trzeba żadnego zgłaszania).

    > Ostatnio pracowałem kilka dni na umowę zlecenie i umowę o dzieło
    > i pracodawca

    Już Ci pisali - jak nie umowy o pracę, to nie pracodawca.
    Odpowiednio zleceniodawca i zamawiający (przy "dziele").

    > Tak sobie wypełniałem i się zastanawiałem po co mu takie
    > informacje jak moje wykształcenie? Jak przebieg mojego zatrudnienia?

    Obróć kota ogonem - jakbyś Ty miał sobie wziąć pomocnika, do realizacji
    któregoś z tych dzieł albo zleceń, to być tego pomocnika pytał o takie
    rzeczy czy nie?

    > Mój Pesel i wiele innych dziwnych informacji?

    PP.
    Czytaj: PytajPosłów.
    Kiedy wprowadzano fafnaście różnych identyfikatorów, to założenie było
    takie, że potrzebne są różne identyfikatory, aby NIE DAŁO SIĘ
    synchronizować danych wraźliwych obywatela, czyli np. identyfikator
    podatkowy nie mógł wiązać się z identyfikatorem używanym do celów
    leczenia.
    Ale to było w zeszłym tysiącleciu, teraz zbieranie danych o obywatelach
    weszło w inną fazę, w szczególności obywatele z chęcią sami zapodają
    wszelkie możliwe dane :P (za pomocą kart bankomatowych tudzież
    smartfonów i innych takich), a "zasada separacji" poszła dawno
    w odstawkę, i rzeczony PESEL stał się ni mniej ni więcej jak
    IDENTYFIKATOREM PODATKOWYM (tudzież ubezpieczeniowym dla ZUS).
    Jak myślisz, skarbówka zadowoli się oświadczeniem, że X wypłacił
    Y-kowi nnn zł za umowę zlecenia?
    Nie? :>
    No to masz rację - na wszystkich urzędowych formularzach US i ZUS
    jest wymóg zapodawania takich numerków.

    > Domyślam się
    > ze ilość dzieci ma znaczenie przy ich ubezpieczeniu w ZUS, ale czy jeśli
    > będę chciał ubezpieczyć moje dzieci to sam tego w zusie nie mogę zrobić?

    Z tytułu zlecenia - nie możesz.
    Tak samo przy podatku dochodowym.
    Ustawodawca postanowił, że w takich przypadkach jest "płatnik" który ma
    (ewentualnie) pobrać PRZED ich wypłaceniem, kropka.
    Ma *obowiązek* nie wypłacenia Ci wynagrodzenia przed pobraniem właściwie
    policzonych składek i zaliczek podatkowych.

    > Czy pracodawca koniecznie musi wiedzieć ile mam dzieci i w jakim wieku

    PP.

    > wygląda mi to na jakąś totalną inwigilację,

    PP.

    > W KP jest też taki dziwny punkt że pracodawca ma prawo żądać od ubiegającego
    > się o pracę szeregu jego danych osobowych a przecież ubiegający się o pracę
    > nie jest pracownikiem
    > i KP go nie dotyczy.

    Ty się chyba zapętliłeś.
    Jak ktoś ubiega się o *PRACĘ* to kodeks pracy go *DOTYCZY*.
    KP nie dotyczy umowy cywilnoprawnej.
    JEDNAK...
    Jest jeszcze kilka (o ile nie kilkaset :)) innych aktów prawnych,
    które przy okazji zarobku nakazuję opapierkowanie takiej czynności.

    PORADA DNIA:
    - zostań pracodawcą!
    I daj znać o wyniku!
    :)

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT, bez pracowników, z unikaniem bycia zleceniodawcą
    "osobistym")