    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakonnica orzecznikiem ZUS i ginekologiem
    Date: Mon, 22 Apr 2024 06:17:23 +0200

    > Ale musze powiedzieć, że Russell ujął to akceptowalnie:
    > "I ought to call myself an agnostic; but, for all practical purposes, I
    > am an atheist. I do not think the existence of the Christian God any
    > more probable than the existence of the Gods of Olympus or Valhalla."

    Dokładnie. Absolutnie nic nie wskazuje żeby istniał bóg w ujęciu
    chrześcijańskim czy katolickim. W ogólnym zresztą też nie, tylko ten
    ogólny jest nieco mniej absurdalny;)

    > W porządku, ale to aspekt praktyczny, a dywagacje o czyjejś wierze to
    > aspekt filozoficzny, który w przypadku tematu wiary jest w dodatku dość
    > zerojedynkowy (nie można jakby wierzyć trochę).

    Jak nie jak tak? Większość katoliów wierzy "tylko trochę":P

    > Konsekwencją takiej
    > obserwacji jest konkluzja, że bycie agnostykiem oznacza w praktyce brak
    > wiary, ale czy to jest ten sam brak wiary właściwy dla Ateizmu? :)
    > Wydaje się, że niekoniecznie.

    Wydaje mi się, że niepotrzebnie mieszasz naukę z filozofią - agnistyk
    wierzy że nie wie czy bóg jest, ateista wierzy że go nie ma - i nie
    potrzebuje dowodu - tak jak nie potrzebuje go wierzący.

    > Trywializujesz. Uproszczenie czy jakaś metaforyzacja różnych zagadnień
    > nie oznacza, że sa one lipą.

    Oczywiście że nie - bajki robotów czy fundacja asiova to doskonałe książki;)

    > Nb. jak miałem te kilkanaście lat i zaczynałem się nad tym zastanawiać
    > to w zupełności zadowalało mnie ogarnięcie tematu z bogiem będącym
    > wysoko rozwiniętą cywilizacją. Niby nic odkrywczego, a wykluczyć się
    > przecież nie da.

    Chyba każdy myślący trzeźwo przez to przeszedł:P

    > Upraszczasz to wszystko MZ straszliwie i trochę głupio, że agnostyk i w
    > dodatku antyklerykał musi Ci to mówić :)

    Nie upraszczam - po prostu to się nie klei.

    > Są? Nie drązyłem tematu.

    Są.

    > Podaj przykład jak sie może nie kleic, ale nie taki z aniołami bo to
    > przecież nie jest tak, że każdy wierzący traktuje ich istnienie w sposób
    > dosłowny.

    No właśnie tradycyjna schozofrenia - chory widzi u słyszy postacie. A że
    jest reigujny to twierdzi że to anioły czy demony.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!