  • Data: 2006-06-07 22:19:49
    Temat: Re: Wypowiedzenie umowy o pracę "mailem"
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Wydaje mi się, że zacytowane przez Ciebie orzeczenie dotyczy zupełnie
    > innej kwestii. Gdyby przyjąć taką wykładnię, jaką Ty proponujesz, to
    > sprowadzając rzecz do absurdu prezes mógł by sam do siebie powiedzieć,
    > że zwalniam od jutra Kowalskiego. Kowalski nieświadom tych przemyśleń
    > prezesa odwołać by się od nich nie mógł, toteż były by one prawomocne.

    Nigdy nie twierdziłem że jest skuteczne oświadczenie woli które nie
    dotarło do adresata. Nie wiem w którym miejscu to wyczytałeś.
    Jest skuteczne o ile dojdzie do adresata w rozumieniu kodeksu cywilnego
    - a więc również w sytuacji gdy adresat oświadczenia woli miał możliwość
    zapoznania się z jego treścią a tego nie zrobił. I tyle.
    Forma niezgodna z prawem pracy ma tylko znaczenie w sytuacji gdy
    pracownik odwołała się do sądu pracy.
    Jeśli się nie odwoła do sądu pracy będzie skuteczne wypowiedzenie
    dokonane ustnie, mailem, faxem, smsm, mms itd.
    I ja niczego nie proponuje, takie jest powszechnie przyjęte stanowisko w
    doktrynie i orzecznictwie. Nie widzę powodu i sensu go kwestionować w
    aktualnym stanie prawnym.

    > Uważam nadal, że o ile zachodzi konieczność odwołania się nawet od
    > wadliwego wypowiedzenia, to jednak to wypowiedzenie musi mieć sensowną
    > formę. Trudno, by pracownik biegał do sądu pracy za każdym razem, gdy
    > szef w furii wykrzyczy, że go od jutra zwolni. A wysłanie mailem
    > zdjęcia dokumentu, wcale wyższej formy prawnej nie przedstawia.

    W sytuacji pracownika gdy się on od tego czegoś nie odwoła podejmuje
    ryzyko że po okresie wypowiedzenia pracodawca powie "do widzenia" i w
    razie procesu o dopuszczenie do pracy, gdy pracodawca udowodni że złożył
    oświadczenie woli o wypowiedzeniu w dowolnej formie pracownik proces o
    dopuszczenie do pracy przegra.

    > To orzeczenie sądu dotyczy kwestii formalnych, czyli załóżmy
    > wypowiedzenia bezpodstawnego, w niewłaściwej formie napisanego,
    > nieczytelnego. Ale ono musi istnieć, a sposób doręczenia pracownikowi
    > musi przynajmniej być zbliżony do właściwego.

    Orzeczenie dotyczy tylko tego czy fax jest formą pisemną w rozumieniu
    art. 30 §4 kp - nie jest. Ale jest oświadczeniem woli, które dotarło do
    adresata.

    > Przede wszystkim mam poważne wątpliwości, czy skan dokumentu można
    > uznać za dokument i w ogóle rozważać jakiekolwiek skutki prawne jego
    > sporządzenia.

    Skutek powstaje nie z chwilą sporządzenia, tylko z chwilą doręczenia
    adresatowi (umożliwienia zapoznania się z jego treścią).

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam