  • Data: 2010-05-22 07:48:41
    Temat: Re: Sprzedaż sprzętu używanego jako fabrycznie nowego
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    > - kupujący wie, że może "oddać towar bez zobowiazań" w jakimś tam terminie
    > - widzi, że *nie ma* towarów sprzedawanych jako "krótko używane"
    > - to jako sprawny na umyśle powinien skojarzyć, iż nie stosuje się
    > obniżenia ceny i uznaje rzecz za "nową acz macaną"
    >
    > Z kolei przepisy o ochronie konsumentów w sposób oczywisty wprowadzają
    > taką możliwość, poprzez danie konsumentowi możliwości "zapoznania się"
    > z rzeczą i uznanie że np. przy sprzedaży na odległość ma mieć on
    > *w tym zakresie* takie same prawa.
    > A to oznacza ni mniej ni więcej, lecz że "towar macany" jednak

    Nie. Przepisy o sprzedaży konsumenckiej regulują tylko "jedną stronę
    medalu". Stwierdzają, że konsument może zwrócić towar w określonych tam
    przypadkach, co normalnie nie byłoby możliwe. Nie wskazują natomiast co
    z tym towarem ma się stać dalej, co ma z nim zrobić sprzedający. Sklepy
    często robią wywieszki, że przyjmują zwroty w oryginalnym opakowaniu,
    bez śladów używania. Zgadnij czemu tak? Ustawa o niczym takim nie mówi,
    więc konsument ma prawo zwrócić towar z widocznymi śladami używania i
    dostać 100% ceny z powrotem.
    I teraz dochodzimy do tego, co napisałeś. Zwroty od klientów sprzedający
    powinien sprzedawać nie jako "nówki nie śmigane" tylko wyraźnie jako
    zwroty. Może do tego obniżyć cenę, żeby łatwiej zeszły. A że do tego
    ochoty sprzedający nie mają to inna sprawa. Przepisy ustawy nie
    pozwalają jednak na interpretację, że skoro sprzedający może otrzymywać
    zwroty, to konsument powinien się liczyć z tym, że kupując nowe
    nieświadomie kupi taki zwrot - i albo się o tym dowie później
    (przytaczane w wątku przypadki) albo będzie żył w słodkiej
    nieświadomości, płacąc w obu przypadkach 100% ceny jak za towar nowy.

    > A to racja, i chyba trzeba coś wyraźnie zastrzec: wątek lekko się
    > rozchodzi, i czym innym jest sprzedaż towarów które już były kupione
    > jako używane, więc kryterium "nowości" nijak nie spełniają, a czym
    > innym element "macania i oddania" przez klienta, który też wypełzł
    > przy okazji.

    Ja mam na myśli cały czas rzeczy nowe, fabrycznie nowe, których nikt nie
    używał i nawet nie rozpakowywał w sklepie. W szczególności nikt ich nie
    kupił i nie zwrócił.

    > Niemniej jest to przepis "cywilny" i nadal nie widać podstaw do
    > wszczęcia postępowania *karnego*.
    > No chyba że o oszustwo. Ale to chyba "nie przejdzie"?

    Nie orientuję się na tyle w prawie karnym czy można byłoby to podciągnąć
    pod oszustwo. Bo cały czas poruszamy się w kręgu pewnych sugestii i
    domniemań, które są akceptowalne w prawie cywilnym, ale nie wiem czy
    przejdą w karnym. Sprzedający nie napisze na kartce klientowi, że towar
    jest *nowy*, *nieużywany* i nikt inny go wcześniej nie kupił. Jednak coś
    takiego skutecznie zasugeruje.

    > Ma. Znaczy w sklepach "można zwracać do 7 dni" kupują chętniej,
    > więc jest dowód, iż cena rynkowa "towaru macanego" powinna
    > być określona wyżej niż towaru "w oryginalnej folii".
    > Tak to miało iść? ;)

    Nie. Większość osób, gdyby miała wybór, wolałaby *za tę samą cenę* kupić
    TV nowy, oryginalnie zapakowany i nieotwierany w sklepie niż TV w
    oryginalnym kartonie, ale już wcześniej sprzedany komuś, u kogo wisiał w
    domu na ścianie przez tydzień, ale się nie spodobał.

    --
    .B:artek.