  • Data: 2003-08-26 13:41:34
    Temat: Re: Roszczenia majatkowe a "rozprawa glowna"...
    Od: "avancer" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jakub" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:bifiaq$3gk$1@inews.gazeta.pl...Mam nastepujace pytania: 1) sprawa
    dotyczy wplaty pieniedzy na konto
    > oskarzonego za towar ktorego nigdy nie otrzymalem, czy na rozprawie
    glownej
    > decyzja sadu automatycznie zostanie zasadzony mi zwrot owej kwoty
    przez
    > oskarzonego, czy tez musze wytoczyc w tym celu kolejna sprawe z
    powodztwa
    > cywilnego o ktorej pisze w pouczeniu (tresc powyzej)?
    >Co do zasądzania w sposób "automatyczny": Zgodnie z art. 46 k.k. w
    razie skazania (!) za przestępstwo m.in. przeciwko mieniu, w tym
    występek określony w art. 286 k.k., sąd, na wniosek pokrzywdzonego
    (!), orzeka obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody w całości lub w
    części, bądź (alternatywa rozłączna) - nawiązkę w celu
    zadośćuczynienia (art. 48 k.k.: nie może ona przekraczać
    dziesięciokrotności najniższego miesięcznego wynagrodzenia w chwili
    orzekania, czyli w chwili obecnej - o ile dobrze pamiętam - 800 zł). W
    grę (podałeś trochę mało danych) może też wchodzić art. 52 k.k., w
    myśl którego w razie skazania (!) za przestępstwo przynoszące korzyśc
    majątkową osobie fizycznej, prawnej lub jedn. organiz. nie mającej
    osobowości prawnej, a popełnione przez sprawcę działającego w jej
    imieniu lub interesie, sąd zobowiązuje podmiot, który uzyskał korzyść
    majątkową do jej zwrotu w całości lub w części na rzecz SP, o ile nie
    podlega zwrotowi innemu podmiotowi (np. nie ustalono pok.). Zważywszy
    na treść zarzutu sądzę jednak, że w Twojej sprawie nie zachodzą
    warunki przewidziane w art. 52 k.k.
    Powyższe rozstrzygnięcia mają charakter obligatoryjny. Rozstrzygnięcia
    fakultatywne możliwe są w następujących sytuacjach:
    - W razie skazania na karę pozbawienia wolności (inny rodzaj kary za
    występek z art. 286 k.k. jest możliwy do orzeczenia jednynie przey
    zastosowaniu instytucji jej nadzwyczajego złagodzenia - art. 60 k.k.)
    z warunkowym zawieszeniem jej wykonania sąd może (!) zobowiązać
    skazanego do naprawienia w całości lub w części wyrządzonej szkody
    (art. 72 k.k.), chyba że orzekł środek karny oreślony w art. 46 k.k. W
    takiej sytuacji sąd określa w wyroku, w jakim terminie skazany jest
    obowiązany wykonać ten obowiązek (np. w ciągu miesiąca od daty
    uprawomocnienia się wyroku), przy czym nie wypowiada sie w kwestii
    odsetek (w tym zakresie pozostaje droga procesu cywilnego - art. 415
    k.c. i n.).
    - W przypadku wniesienia powództwa cywilnego w sprawie karnej (tzw.
    proces adhezyjny), o czym informuje cyt. wyzej pouczenie (sprawa jest
    jedna, karna, a dodatkowo w jej toku ropoznawane jest roszczenie
    cywilne), w razie skazania oskarżonego lub warunkowego umorzenia
    postępowania (nie wchodzi w rachubę, o ile nie nastapi zmiana
    kwalifikacji), sąd uwzględnia lub oddala powództwo cywilne w całości
    lub w części, zasądzając od skazanego na rzecz powoda wszytkie
    poniesione przez niego koszty sądowe (nie mylić np. ze wspomnianymi
    niżej kosztami rozmów telef. ze sprawcą), w tym zastępstwa
    procesowego. W wyroku orzeka też w przedmiocie odsetek (ustawowe,
    liczone od daty popełnienia przestępstwa). Każde inne rozstrzygnięcie
    jest równoznaczne z pozostawieniem powództwa bez ropoznania (art. 415
    k.k.). Taki skutek (pozostawienie bez ropoznania) pociąga za sobą też
    zbyt "ubogi" materiał dowodowy (taki, który nie wystarcza do
    rozstrzygnięcia powództwa, a jego uzupełninienie spowodowałoby znaczną
    przewlekłośc postępowania - art. 415 k.k.). Jeżeli zasądzone
    odszkodowanie lub zadośćuczynienie nie odpowiada oczekiwaniom
    pozostaje postępowanie cywilne.

    2) zwrotu jakiej kwoty
    > moge zadac na rozprawie glownej o przestepstwo z kk? w wyskokosci
    wplaty
    > jaka dokonalem na konto oskarzonego? powiekszonej o ustawowe
    odsetki? a co z
    > kosztami telefonow do oskarzonego w celu wyjasnienia sprawy?
    stratami
    > moralnymi itp.?
    Można żądać całej kwoty (odsetki, koszty rozmów telef.), ale nie
    należy się spodziewać spełnienia tego żądania. W przypadku wniesienia
    powództwa tylko w zakresie odpowiadającym "[...] wysokości wpłaty
    [...] na konto oskarżonego" bedą niższe koszty sądowe.

    3) ile trwa przecietnie "rozpoczecie przewodu sadowego na
    > rozprawie glownej" od otrzymania aktu oskarzenia przez sad?
    W sprawach jednoosbowych bardzo krótko. Radzę, o ile zdecydujesz się
    wystąpić z powództwem, wysłać je pocztą. Jeżeli nie ma na to czasu,
    przekaż pozew w sekretariacie sądu po przybyciu na rozprawę do
    siedziby sądu, a najpóźniej przewodniczącemu skadu orzekającego, gdy
    tylko zajmie miejsce za stołem sędziowskim (najwyżej zwróci Ci uwagę
    na niestosowność takiego zachowania, ale zapamięta Ciebie i w
    odpowiednim momenicie poprosi o powództwo).
    Pozdrawiam
    avancer
    BTW Sędziowie w sprawch karnych niechętnie orzekają w przedmiocie
    powództwa cywilnego (dodatkowa robota), więc jeżeli jego
    rozstrzygnięcie wymagałoby przerwania sprawy (np. w celu powołania
    biegłego) spodziewaj się oddalenia (o ile w ogóle zostanie przyjęte -
    art. 62 k.k. i n.).