    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Merytoryczne uzasadnienie
    Date: Wed, 24 May 2023 13:19:23 +0200

    On Tue, 23 May 2023 21:50:14 +0200, Kviat wrote:
    > https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,29789593,jakub-z
    ulczyk-nazwal-andrzeja-dude-debilem-sad-najwyzszy.ht
    ml
> [...]
    > powinien wykluczać prawa do formułowania krytycznych, nawet bardzo
    > ostrych ocen, o ile służą one debacie publicznej."
    >
    > Ale ciekawsze jest to:
    > "Sąd apelacyjny podkreślił, że użyte przez Żulczyka określenie pełniło
    > funkcję marginalną, a przy rozpatrywaniu sprawy powinno się brać pod
    > uwagę cały wpis i jego kontekst. Od tego wyroku skargę kasacyjną wniosła
    > prokuratura okręgowa, którą oddalił we wtorek Sąd Najwyższy."
    >
    > Ja to rozumiem w ten sposób, że zwykłe obrzucanie inwektywami nie jest
    > OK, ale jeżeli ktoś merytorycznie uzasadni (zgodnie z prawdą i

    Przepisy są ciekawsze.

    Obrzucanie inwektywami nawet prawdziwymi ... jakby zabronione.

    Art. 212. § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę
    prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o
    takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii
    publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego
    stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności,
    podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą
    środków masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku

    Ale czasem jednak prawda się liczy

    Art. 213. § 1. Nie ma przestępstwa określonego w art. 212 § 1, jeżeli
    zarzut uczyniony niepublicznie jest prawdziwy.

    § 2. Nie popełnia przestępstwa określonego w art. 212 § 1 lub 2, kto
    publicznie podnosi lub rozgłasza prawdziwy zarzut:
    1) dotyczący postępowania osoby pełniącej funkcję publiczną lub
    2) służący obronie społecznie uzasadnionego interesu.

    Jeżeli zarzut dotyczy życia prywatnego lub rodzinnego, dowód prawdy
    może być przeprowadzony tylko wtedy, gdy zarzut ma zapobiec
    niebezpieczeństwu dla życia lub zdrowia człowieka albo demoralizacji
    małoletniego

    Art. 214. Brak przestępstwa wynikający z przyczyn określonych
    w art. 213 nie wyłącza odpowiedzialności sprawcy za zniewagę ze
    względu na formę podniesienia lub rozgłoszenia zarzutu.

    Wiec z tym debilem to ostrożnie.

    Art. 216. § 1. Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod
    jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby
    tej dotarła,
    podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

    § 2. Kto znieważa inną osobę za pomocą środków masowego
    komunikowania,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.

    Prezydent jest pod specjalną ochroną (135 par 2).
    Ale inni funkcjonariusze publiczni tez (226)

    No i zagraniczni politycy i dyplomaci tez,
    wiec takie np pisanie "Putler" ...

    J.